شناسهٔ خبر: 41343662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از پشیمانی عقد قرارداد با سی پی تا پیگیری جهت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در شیراز

رئیس شورای شهر شیراز گفت: عقد قرارداد با سی پی اقدامی نامناسب است که نه‌تنها عاید مالی برای شهرداری نداشت، بلکه محدودیت‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرد و به هدفی که شورا و شهرداری دنبال می‌کردند، نرسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس از شیراز، عبدالرزاق موسوی در نشست خبری در پاسخ به سؤالات خبرنگاران به‌صورت ویدئوکنفرانس، با اشاره به ماجرای سی پی گفت: با توجه به نوع قراردادی که میان شهرداری و طرف دوم قرارداد صورت گرفته است نیاز است که این قرارداد اصلاح شود و در این راستا شورای شهر نیز به این قرارداد ورود کرده و خواهان اصلاح این قرارداد در راستای بهره‌مندی هر چه بیشتر شهروندان از پروژه‌های شهری است که بر این اساس سی پی موظف به پرداخت مطالبات شهرداری شده است.

وی ایراد گرفتن فرمانداری بر مصوبات شورا را امری طبیعی قلمداد کرد و افزود: اعتراض بر مصوبات با توجه به تعداد بالای مصوبات و اختلاف‌نظرها امری طبیعی است و در همه جای کشور وجود داشته و خواهد داشت.

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه اصرار اعضای شورا نیز بر این مصوبات طبیعی است، بیان کرد: شورا بر اساس تشخیص طرح و لایحه‌ای را مطرح می‌کند که این طرح مسیری را طی کرده و تصویب می‌شود لذا ملاحظات اصلی ممکن است متفاوت باشد اما نکته آن است که شورا در تعامل با سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی جهت تحقق اهدافی که محول شده است و بر اساس قانون پیش می‌رود.

موسوی در ادامه تهیه دستورالعمل‌های وظایف ۲۴ گانه شورا که در قانون آمده است را به‌عنوان یک سند ماندگار و از دستاوردهای شورای فعلی دانست.

وی گفت: طرح برگزاری تجربیات برتر مدیران و کارکنان شهرداری، راه‌اندازی سامانه شفافیت، سامانه رأی‌گیری الکترونیکی جهت در معرض دید عموم قرار دادن نیز درمجموع ارزیابی این‌جانب از عملکرد شورا را مثبت می‌کند.

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه مدون کردن برنامه‌ریزی شهری موجب افزایش تحرک خدمت‌رسانی شهری می‌شود، یادآور شد: شورای شهر شیراز در تلاش بوده تا با برنامه‌ریزی‌های مدون نسبت به مشخص کردن حوزه فعالیت‌های خود اقدام کند و در این راستا ۳۶۰ شاخص نیز در نظر گرفته‌شده تا نسبت به تهیه دستورالعمل‌ها بر اساس و وظایف اقدام شود.

این عضو شورای شهر شیراز افزود: تهیه دستورالعمل‌ها در شورای شهر موجب شده تا علاوه بر شورای شهر شیراز شهرداری نیز برنامه محور باشد و سیاست‌ها و برنامه‌ها بر اساس رویکردی که در دستورالعمل مشخص‌شده است طراحی و برنامه‌ریزی شوند.

به اعتقاد رئیس شورای شهر شیراز سالم‌سازی فضای شهرداری شیراز در کنار حفظ باغات قصردشت و حساسیت در تغییر کاربری‌ها ازجمله توفیق‌هایی است که شورای شهر پس از برنامه محور شدن کسب کرده است.

آسیب‌های موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی شیراز آشکار است

بحث بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی موجود در سطح شیراز از دیگر مواردی بود که درباره آن‌ها سؤال شد و عضو شورای شهر شیراز این‌گونه پاسخ داد: سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی در نقاط مختلف کشور شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند به‌گونه‌ای که مناطق حاشیه و ساختمان‌های ۴۰ متری با ۱۲ نفر ساکن که بعضاً در برخی مناطق شیراز مشاهده‌شده است سکونتگاه غیررسمی نیست گرچه ما نیز از اوضاع نابسامان این مناطق باخبریم.

سعید نظری گفت: در برخی از نقاط شهر شیراز نظیر محله سعدی و برخی از مناطق شهرداری شیراز شاهد وجود بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های بعضاً غیررسمی هستیم.

وی افزود: بر اساس برآوردهای که صورت گرفته است بالغ‌بر ۲۸۰ هزارتا ۳۰۰ هزار نفر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند درحالی‌که شرایط اسکان و آسیب‌های موجود در این مناطق بسیار آشکار است.

سخنگوی شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی، شهر شیراز مورد هجوم اتباع بیگانه قرارگرفته است و این اتباع با سکونت در برخی از نقاط شهر شیراز معضلات اجتماعی را دامن زده‌اند و متأسفانه هیچ اطلاعات درستی حتی درباره سن و جنسیت آن‌ها در دسترس ما نیست.

این عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: در راستای جلوگیری از ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی نه به دنبال تخریب بلکه به دنبال سیاست‌های کلان هستیم.

سایه تخریب بر سر خانه‌های بافت تاریخی شیراز از دیگر مواردی بود که مورد پرسش قرار گرفت و سخنگوی شورای شهر از تخریب تنها دوخانه تاریخی طبق اطلاعات به دست آمده یاد کرد.

نظری افزود: تخریبانی که در مناطق تاریخی و فرهنگی شیراز صورت گرفته است جزء مناطق و خانه‌های تاریخی نبوده و سیاست کلانی که در شورای شهر شیراز تدوین‌شده است نشان‌دهنده اهتمام این شورا بر احیای هویت بافت تاریخی در شهر شیراز است!

وی با اشاره به اینکه به‌زودی بافت تاریخی شیراز به منطقه‌ای گردشگری تبدیل خواهد شد، افزود: ازجمله نتایجی که پس از تصویب سیاست‌های کلان شورای شهر شیراز در مناطق تاریخی و فرهنگی روی‌داده است افزایش قیمت منازل در این بافت بوده که نشان از جذب سرمایه‌گذاران و انجام پروژه‌های مختلف در راستای احیای این بخش است.

این در حالی است که یکی دیگر از اعضای شورای پنجم از گران بودن خانه‌های بافت تاریخی و تبدیل‌شدن به رستوران‌های گران‌قیمت در مصاحبه‌ای گلایه کرده بود بر این مبنا که این در این بافت که در محدود حرم نیز واقع‌شده است باید به ایجاد اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت برای زائران فکر کرد.

نظری درباره تعیین تکلیف هیئت‌رئیسه شورای پنجم در آخرین سال از عمر این شورا گفت: با توجه به نظر تمامی اعضای شورای شهر هیئت‌رئیسه سال سوم شورای شهر شیراز اقدامات خوب و مناسبی طی یک سال گذشته انجام داده است ازاین‌رو اعضای شورای شهر شیراز بر ثبات هیئت‌رئیسه سال سوم شورا تأکید داشته و می‌توان این‌گونه استنباط کرد که تغییری در هیئت‌رئیسه در سال چهارم صورت نخواهد گرفت.

وی در ادامه با تأکید بر مدیریت شهری یادآور شد: با توجه به شرایطی که در استان و کشور شاهد آن هستیم و شیوع کرونا موجب شده تا مدیریت شهری نسبت به گذشته سخت‌تر شود ازاین‌رو در تلاش هستیم تا با استفاده از مکانیسم‌های جدید روند خدمت‌رسانی به مردم را افزایش دهیم. این در حالی است که به علت افزایش ریسک سرمایه‌گذاری جذب سرمایه‌گذاران در شهر شیراز و سایر کلان‌شهرها با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

سخنگوی شورای پنجم همچنین از اختصاص زمینی در دراک جهت ساخت کتابخانه مرکزی با توجه به اینکه شیراز عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کرده است خبر داد و گفت: به جهت ترویج فرهنگ کنابخوانی بازسازی کتابخانه شهید دستغیب را نیز در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم با ایجاد المان‌های شهری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، شیراز را به پایتخت کتاب جهان و در یونسکو به ثبت برسانیم.

انتهای پیام/ م

نظر شما