شناسهٔ خبر: 41343661 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

ماجرای شایعه ماسک‌های بازیافتی! + عکس و فیلم

کلیپی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد عده‌ای درحال جداسازی ماسک‌های استفاده شده از بین زباله‌ها هستند و منتشر کنندگان این کلیپ تلاش کردند با انتشار این تصاویر، این موضوع را القا کنند که ماسک‌های ارزان‌قیمت، ماسک‌های بازیافتی هستند.

صاحب‌خبر -
صراط:

طی چند ماه گذشته و با توجه به شیوع کرونا در کشور بارها در فضای مجازی شاهد انتشار اخباری دروغ و شایعات زیادی بوده‌ایم و هربار عده‌ای سعی کردند با پخش یک عکس یا کلیپ به نوعی نگرانی را در جامعه تزریق کنند. در ادامه همین شایعات و فیلم‌های گاها ساختگی، از روز گذشته کلیپی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن عده‌ای درحال جداسازی ماسک‌های استفاده شده از بین زباله‌ها هستند و منتشر کنندگان این کلیپ تلاش کردند با انتشار این تصاویر این موضوع را القا کنند ماسک‌هایی که با قیمت ارزان به دست مردم می‌رسد ماسک‌هایی هستند که از لحاظ بهداشتی مناسب نبوده و بازیافتی هستند!

*ماجرا چه بود؟

این موضوع با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی مواجه شد و بسیاری از مردم هم در فضای مجازی به یکدیگر توصیه کردند که پس از استفاده از ماسک آن را با پاره کرده، در کیسه زباله قرار دهند و در سطل زباله بیندازند. البته یکی از خبرنگاران صدا و سیما هم در صفحه اینستاگرامش در اینباره نوشت این محل کارگاه تولید ماسک بوده که شب عید فطر، بر اثر گودبرداری غیرحرفه‌ای ساختمان مجاور تخریب شده است.

تولیدکننده ماسک‌ها از پیمانکار شکایت و درخواست پرداخت خسارت می‌کند، کارشناس می‌گوید که برای برآورد خسارت نیاز به وجود ماسک‌های مدفون شده است لذا به همین دلیل چند هفته قبل به سراغ ماسک‌های مدفون شده می‌روند و درحال جمع آوری، شمارش و بسته‌بندی هستند تا بتوانند خسارت خود را دریافت کنند، که همسایه این ساختمان از آنها فیلم‌برداری می‌کند و گویی این تصویر به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است که موضوع بازیافت ماسک شایعه بوده و صحت ندارد.

<div id="video-display-embed-code_685700"> <script src="https://www.seratnews.com/fa/news/play/embed/513604/685700?width=400&height=300" type="text/JavaScript">/**/ /**/</script> </div>

*چنین موضوعی صحت ندارد

این موضوع با واکنش مسوولان وزارت بهداشت همراه بود و علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره شایعه بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده و فروش به مردم اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد و کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد. توصیه اصلی ما در این زمینه این هست که حتی افراد می‌توانند در منازل ماسک تولید کنند یا از جاهایی ماسک بخرند که اطمینان وجود دارد. قرار نیست از جاهای غیرمطمئن ماسک بخریم. در فروردین ماه که ماسک کم بود نیز در کشورهای دیگر این شایعه‌ها وجود داشت که ماسک‌ها را بازیافت کرده و اتو می‌کنند و می‌فروشند.

وی ادامه داد: برخی هم در اوایل شیوع کرونا گفتند که این ماسک‌ها را آماده کرده و به ایران می‌فرستند که یکی از شایعه‌های عجیب بود. بنابراین موضوع بازیافت ماسک صحت ندارد.

*از داروخانه ماسک بخرید

کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به ویدئوهای منتشره در فضای مجازی مبنی بر جمع ‌آوری ماسک‌ های مصرف شده توسط زباله‌گردها و فروش دوباره آنها، گفت: چگونگی امحای ماسک ‌های مصرف شده، بسیار مهم است. مردم دقت داشته باشند که ماسک‌ های مصرف شده می ‌توانند به نوعی زباله عفونی تلقی شوند، بنابراین چگونگی امحای آنها اهمیت ویژه‌ ای دارد.

وی ادامه داد: امحای ماسک‌ ها در بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی طبق پروتکل مربوطه بوده و به عنوان زباله عفونی با آنها برخورد می ‌شود، ابتدا گندزدایی شده و سپس برای امحا توسط شرکت‌ ها به مناطق مشخص حمل می ‌شوند.

جهانپور افزود: در سطح شهرها خانواده‌ ها دقت کنند با توجه به اینکه احتمال سوء استفاده از ماسک های مصرف شده، وجود دارد، بعد از مصرف یا آن را قیچی کنند یا طوری باشد که قابل استفاده مجدد نباشد، سپس آن را داخل کیسه فریزر قرار داده و در سطل‌ های زباله بیندازند.

ماجرای شایعه ماسک‌های بازیافتی! + عکس و فیلم

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم حتما ماسک را از مراکز مجاز نظیر داروخانه ‌ها و فروشگاه ‌های تجهیزات پزشکی تهیه کنند. البته ماسک ‌های خانگی و پارچه ‌ای که در منزل تهیه شده نیز در کنترل و پیشگیری از بیماری بسیار تاثیر گذار است؛ این ماسک‌ ها قابل شستشو بوده و افراد می ‌توانند پس از هر بار مصرف آن را ضدعفونی و اتو کرده و مجددا استفاده کنند.

*امکان بازیافت ماسک ها وجود ندارد

کیوان گردان مدیر کل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت نیز در رابطه با ویدئو پخش شده در فضای مجازی در خصوص جمع آوری ماسک های استفاده شده توسط زباله گردان و احتمال بازیافت آن گفت : طبعأ ممکن است سوء استفاده گران وجود داشته باشند؛ ولی در فرآیند تولید ماسک های صنعتی و کارگاهی، با توجه به اینکه روند تولید زیر نظر ضوابط غذایی و دارویی، انجام می شود، امکان بازیافت ماسک ها وجود ندارد ولی در صورت مشاهده چنین تخلفی از مردم درخواست می‌شود تا سریعا گزارش دهند.

به گزارش فارس هموطنان نباید این موضوع را نادیده بگیرند که در روزهای اوج‌گیری شیوع کرونا در کشور بهترین روش پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از ماسک بوده و استفاده از ماسک‌های سه لایه می‌تواند تا 90 درصد نقش پیشگیری کننده داشته باشد، همچنین بر اساس توصیه‌های وزارت بهداشت لازم است ماسک از اماکنی که دارای هویت و شناسنامه مشخص هستند تهیه شود و از خرید ماسک‌ها از دستفروشان خودداری شود. کارشناسان مختلف نیز معتقدند که استفاده از ماسک‌های سه لایه خانگی نیز می‌واند نقش زیادی در پیشگیری از بیماری کرونا ایفا کند همچنین می‌توان این ماسک‌ها را با آب بالای 60 درجه شُست و مجدد از آن استفاده کرد.

نظر شما