شناسهٔ خبر: 41343325 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

کرونا همچنان قربانی می‌گیرد/ دورهمی خانوادگی هم ممنوع

خبرگزاری ایسنا

بیماری ناشناخته کووید۱۹ با گذشت قریب به ۵ ماه از پاندمی ایجاد شده، در مسیر صعودی موج دوم شیوع با سوء استفاده از کاهش حساسیت‌های اجتماعی، همچنان در جامعه می‌تازد و از میان گروه‌های مختلف، قربانی می‌گیرد. حالا دیگر هیچ فردی از زن و مرد، پیر و جوان، ورزشکار و غیر ورزشکار و ... در مقابل کروناویروس مصون نیست.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

استان فارس به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور علی‌رغم برخورداری از زیرساخت‌های مناسب بهداشتی و درمانی در ابعاد سخت افزاری و نرم‌افزاری و بهره‌مندی از کادر پزشکی و پرستاری متخصص و متبحر، به واسطه اهمال گروهی اندک از شمار شهروندان، در مقابل تاخت و تاز کرونا ویروس، دژی آسیب‌پذیر شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گزارش روز سه‌شنبه ۲۴ تیر پیرامون آمار بیماری کووید۱۹ در فارس، از داغ دار شدن ۱۰ خانواده دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

علی اکبری با اشاره به اینکه کادر درمان در استان فارس علیرغم فشار سنگینی که طی ۵ ماه گذشته و به واسطه شیوع کروناویروس به آنان تحمیل شده است، همچنان در سنگر خود استوار ایستاده‌اند، تاکید کرد که بهترین قدردانی از پزشکان، پرستاران، بهیاران و سایر کارکنان بیمارستان‌های ویژه بیماران کرونایی، رعایت اصول اولیه بهداشتی و پیشگیری توسط شهروندان است.

به گزارش ایسنا، اکبری با اشاره به اینکه طی حدود ۵ ماه گذشته ۲۷۹ نفر از هم استانی‌ها در فارس، مقابل ویروس کرونا به زانو درآمده و فوت کرده‌اند، تاکید کرد که علت اصلی شیوع مجدد بیماری، کاهش حساسیت نسبت به استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها و پرهیز از شرکت در مراسم‌های جمعی بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس تا امروز، ۱۸۵ هزار و ۹۳۱ تست شناسایی و تشخیص این بیماری در آزمایشگاه های سراسر استان فارس انجام و منجر به شناسایی ۲۳ هزار ۵۹۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ شده است.

اکبری با اشاره به بهبودی ۱۹ هزار و ۷۲ نفر از بیماران در این مدت، گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات ارسالی از بیمارستان های سراسر استان فارس، در حال حاضر ۷۰۰ بیمار مشکوک بستری هستند و از این تعداد ۹۱ نفر در بخش آی.سی.یو، تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های فارس محدود و کادر درمان خسته هستند، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم که رعایت فاصله اجتماعی را کرده و ضمن پرهیز جدی از ترددهای غیرضروری، هنگام حضور در خارج از منزل، حتما از ماسک استفاده کنند.

گزارش میدانی خبرنگاران ایسنا از شیراز حاکی است که طی روزهای اخیر و با افزایش سطح هشدارها و تکرار توصیه‌های بهداشتی و محدود شدن بخشی از فعالیت‌ها، شاهد افزایش سطح حساسیت شهروندان هستیم.

اگرچه همچنان تعدادی از شهروندان حتی در مکانهای عمومی هم از ماسک استفاده نمی‌کنند و شاهد برپایی مجالس عروسی و دورهمی‌هایی به دور از چشم ناظران و در اماکن خصوصی هستیم.

اهمیت رعایت فاصله فیزیکی

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه در جلسه ستاد مدیریت کروناویروس این دانشگاه رعایت فاصله فیزیکی در فضاهای عمومی و خصوصی را در کنار استفاده از ماسک های مناسب، بهترین راهکار اجرائی در شرایط فعلی برای جلوگیری از ابتلا و انتقال کروناویروس معرفی کرد.

محمدرضا سمائی که دانش‌آموخته دکترای بهداشت محیط است، افزود: همزمان با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک استاندارد، لازم است نکات ویژه ای نیز رعایت شود تا زنجیره انتقال این بیماری شکسته شده و سرعت انتقال و شیوع بیماری به کمترین میزان ممکن برسد.

از خودروی عمومی استفاده نکنید

او با اشاره به نقش استفاده از خودرو در امکان انتقال بیماری کرونا در شرایط کنونی، افزود: توصیه می شود در شرایط فعلی کشور، از جابه جایی های غیر ضروری و مسافرت تا حد امکان خودداری شود، اما در صورت وجود الزام و ضروری بودن اینگونه نقل و انتقالات، نکات ویژه و مشخصی را باید رعایت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در شرایط بحرانی کرونا، تاکید کارشناسان بر استفاده از خودروی شخصی بوده و استفاده از سرویس های حمل و نقل عمومی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

او بیان کرد: در استفاده از خودرو نیز باید توجه داشت که تعداد سرنشینان به کمترین میزان رسیده و علاوه بر رعایت فاصله از یکدیگر، از ماسک هم استفاده کرده و دستگیره های درب خودرو نیز ضدعفونی شود.

کولر در فضای سربسته عاملی تاثیرگذار بر شیوع

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از پرسش های معمول در روزهای شیوع کروناویروس، استفاده از کولرهای خودرو و نیز خنک کننده های خانگی است که در صورت استفاده از خودروهای عمومی، بهتر است تا حد ممکن از کولر استفاده نشود و در صورت ضرورت استفاده از کولر، دریچه های تهویه خودرو باز شده و یا شیشه های آن پایین کشیده شوند.

سمائی در خصوص استفاده از کولر و سایر خنک کننده های خانگی، افزود: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از اوقات افراد در زیر سقف و محیط های سربسته مانند ادارات، منازل، خودروها و امثال اینها سپری می شود که در همه این محیط ها، امکان انتقال بیماری بسیار بیشتر است و به همین دلیل باید قواعد و مقررات خاص پیشگیری از بیماری در آنها انجام شود.

این دکترای بهداشت محیط تاکید کرد: بهتر است تا در این محیط های سربسته در صورت تراکم فیزیکی افراد، حضور نیابیم و در صورت نیاز به حضور، علاوه بر رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک، دستورات بهداشتی را نیز رعایت کنیم.

فاصله حداقل یک متر

او با اشاره به اینکه فاصله استاندارد بین افراد در اینگونه اماکن بین یک تا دو متر است، گفت: در چنین شرایطی باید تلاش کرد پنجره های محیط باز مانده تا از تراکم ویروس در محیط کاسته شود و در صورت روشن بودن کولر، باید فاصله فیزیکی افراد به ۳ تا ۴ متر افزایش یابد، چرا که این دستگاه خنک کننده باعث جابه جایی هوا شده و در صورت وجود بیماری کووید ۱۹، می تواند احتمال آلودگی در محیط را افزایش دهد.

عضو ارشد انجمن بهداشت محیط ایران ادامه داد: در بررسی ها اثبات شده در اماکن آلوده به کرونا، حضور فرد مبتلا به کووید ۱۹ در مسیر باد کولر می تواند باعث گردش سریعتر این ویروس شده و سایر افراد را نیز مبتلا کند، به همین دلیل در محیط های پرجمعیت و متراکم به ویژه اماکنی که افراد بیمار و یا مشکوک به ابتلا به کرونا حضور دارند، باید دقت شود تا علاوه بر حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک، افراد مبتلا و یا مشکوک به هیچ وجه در مسیر باد کولر و سایر دستگاه های جابه جا کننده هوا حضور نداشته باشند و در دورترین محل به اینگونه دستگاه ها مستقر شوند.

سرما به زنده ماندن ویرس کمک می‌کند

سمائی اضافه کرد: در ایام شیوع کرونا ویروس جدید، دمای کولر را بین ۲۳ تا ۲۵ تنظیم کنیم، زیرا ویروس ها در دماهای سردتر می توانند به مدت طولانی تری به زندگی خود ادامه دهند.

او ادامه داد: لازم است از ضدعفونی کردن سطوح و مجاری کولرها خودداری شود، همچنین باید از شست و شوی مکرر و تمیز کردن فیلتر و صافی کولرها خودداری کنیم، زیرا ویروس عامل بیماری کرونا نمی تواند بیشتر از سه ساعت در این شرایط به زندگی خود ادامه دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: نکات مطرح شده برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مهم و کاربردی است، اما رعایت فاصله فیزیکی و استفاده مستمر از ماسک های مناسب، بهترین راه برای قطع چرخه انتقال کووید ۱۹ و جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید به شمار می رود.

برچسب‌ها:

نظر شما