شناسهٔ خبر: 41343184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

جاسوس موشکی اعدام‌شده؛ رضا عسگری یا علیرضا عسگری؟!

صاحب‌خبر -

سایت مدآرا نوشت: غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری صبح امروز سخنگوی دستگااه قضا با اشاره به لازم الاجرا بودن حکم «محمود موسوی مجد» به اعدام از اعدام فرد دیگری نام برد که طی چند ساعت گذشته حرف و حدیث های بسیاری را پیرامون آن به دنبال داشته است. غلامحسیت اسماعیلی فرد اعدامی و جاسوس موشکی را «رضا عسگری»  کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع کشور معرفی کرد و اضافه کرد که وی با بازنشستگی پیش از موعد در سال ۹۵ در سال‌های پایانی خدمت و بعد از بازنشستگی  به سرویس سیا وصل شده بود و  به جهت اینکه آشنایی با فعالیت‌های موشکی ما داشت برخی از آن را  به سازمان سیا می فروخت و بایت آن پول دریافت می کرد. آقای اسماعیلی توضیح بیشتری درباره این جاسوس موشکی به رسانه ها اعلام نکرد.

اما با نگاهی به تحولات و اخباری کی طی چند سال گذشته در رسانه ها منتشر شده است تنها به یک نام با مشخصات آنچه سخنگوی دستگاه قضا بیان کرده است بر می خوریم. «علیرضا عسگری» معاون وزیر دفاع دولت محمد خاتمی، که در آذرماه ۱۳۸۵ در ترکیه ناپدید شد.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در آذر ماه سال ۹۱ در همین رابطه گفته بود که علیرضا عسگری، معاون پیشین وزارت دفاع ایران که به گفته مقام‌های تهران شش سال پیش در ترکیه «ربوده شده است»، پیشتر «۱۸ ماه» در ایران زندانی بوده است.

احمدی‌مقدم در «ششمین سالگرد ناپدید شدن» علیرضا عسگری، گفت که آقای عسگری پیشتر در ایران «۱۸ ماه» بازداشت بود و افزود زمانی که «حدود ۱۵ ماه» از زمان بازداشت آقای عسگری می‌گذشت در اعتراض به این اقدام نزد ناطق نوری، بازرس ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، رفته است.

وی توضیح داد: «من گفتم انصاف نیست او این مدت در بازداشت باشد، زیرا قرار مجرمیت صادر نشده بود که ایشان (ناطق نوری) گفت من خودم پیگیر ماجرا هستم. آقای ناطق نوری همچنین گفت این همه آدم خیانت کردند و راست راست می‌گردند، حالا این حاج رضا که هزارات خدمت کرده، اگر فرضا خطایی هم کرده باشد، نباید خدماتش نادیده گرفته شود.»

هرچند آقای احمدی‌مقدم در آن سالها در مورد زمان بازداشت معاون وزارت دفاع دولت خاتمی و دلیل آن توضیحی ارائه نکرد.

اما علیرضا عسگری کیست؟

علیرضا عسگری، معاون علی شمخانی، وزیر دفاع دولت محمد خاتمی است، که پس از بازنشستگی به تجارت زیتون و روغن زیتون در سوریه مشغول بود تا اینکه روز ۱۶ آذرماه ۱۳۸۵ از سوریه به ترکیه سفر کرد و دو روز پس از آن ناپدید شد. پس از این ماجرا مقام‌های ایرانی بارها اسرائیل را متهم به ربودن آقای عسگری کرده‌اند.

حسین دقیقی، معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در همان وقت گفت: «شواهد فراوانی داریم که اعضای سرویس اطلاعاتی اسرائیل علیرضا عسگری را از ترکیه ربودند و به اسرائیل انتقال دادند.»

این در حالی بود که اسراییل اتهام ربودن علیرضا عسگری را تایید یا تکذیب نکرده است. در عین حال زمانی که خبر مفقود شدن آقای عسگری منتشر شد، برخی از منابع خبری ادعا کردند که آقای عسگری با غرب همکاری می‌کرده و اعلام کردند که وی با مراجعه به سفارت آمریکا در استانبول درخواست پناهندگی کرده است.

آن زمان همسر آقای عسگری خبر پناهنده شدن وی به آمریکا را شایعه دانست.

اما اسماعیل احمدی مقدم همان سالها اعلام کرد که «شورای عالی امنیت ملی و همه نهادهای امنیتی اکنون اذعان دارند که علیرضا دزدیده شده، اما متاسفانه بعضی افراد هستند که در این امر تشکیک ایجاد می‌کنند.» وی تاکید کرد که تمام مستندات و شواهد حاکی از آن است که آقای عسگری ربوده شده است.

حال با توجه به اطلاعات ناقصی که غلامحسین اسماعیلی صبح امروز در اختیار رسانه ها قرار داده بسیاری از تحلیلگران رسانه ای بر این باورند که احتمالاً رضا عسگری مد نظر غلامحسین اسماعیلی همان «علیرضا عسگری» معاون وزیر دفاع دولت محمد خاتمی باشد.

انتهای پیام

نظر شما