شناسهٔ خبر: 41342988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس مسائل اقتصادی:

طرح مالیات بر خانه های خالی تاثیری بر رفع مشکلات مستاجران ندارد

اصفهان - یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ارائه طرح مالیات بر خانه های خالی یک گام لازم و نه کافی برای حل مشکل مسکن مستاجران است و همانند بسیاری از طرحهای دیگر دولت به دلیل نبود پشتوانه اجرایی لازم، اثربخشی چندانی برای رفع مشکلات مستاجران ندارد.

صاحب‌خبر -

محمد کریم پور در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به ارائه بسته اقتصاد مردمی رئیس مجلس در دیدار ویدئوکنفرانسی با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: این بسته اقتصادی که برای تحول اقتصادی به نفع مردم ارائه شد دارای پنج محور اساسی است که تامین و حل مشکل مسکن یکی از حوزه های فرعی این بسته است.

وی با اشاره به اینکه مشکل مسکن در حال حاضر مهمترین دغدغه تعداد زیادی از خانوارهای ایرانی است، ابراز داشت: با بهبود شرایط مربوط به مسکن خانوارها قسمت عمده ای از مشکلات اقتصادی و معیشت آنها نیز مرتفع می شود چراکه در سبد هزینه های برخی خانواده ها هزینه های مربوط به اجاره خانه و یا ودیعه مسکن حجم زیادی را اشغال می کند.

رونق اقتصادی مشاغل مختلف در گرو رونق در بخش مسکن
این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تعداد زیادی از رسته های شغلی و صنفی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم مرتبط با صنعت ساختمان سازی هستند، تصریح کرد: رونق در بخش مسکن و ارائه تسهیلات به خانواده های نیازمند علاوه بر رفع تامین مسکن، رونق اقتصادی مشاغل مختلف در بخشهای اصناف و صنایع و حتی افزایش صادرات غیرنفتی را در بر دارد.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم اگر مجلس یازدهم بتواند مشکل مسکن مردم را حل کند بزرگترین خدمت را به انقلاب کرده است، اظهار کرد: پاشنه آشیل بسیاری از خانواده های ایرانی در حال حاضر مسکن است و حل این معضل علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده ها، باعث رونق کسب و کارها به خصوص مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان سازی می شود.

بزرگ‌ترین تحول اقتصادی به نفع مردم در بخش مسکن رخ می دهد
کریم پور با بیان اینکه بزرگترین تحول اقتصادی به نفع مردم در بخش مسکن رخ می دهد، یادآور شد: ظرفیت های صنایع و تولیدات داخلی در ساختمان سازی داخل کشور به گونه ای است که حتی با وجود شدیدترین تحریم های اقتصادی آمریکا و استکبار جهانی با تکیه بر همین ظرفیت ها می توانیم علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی خانواده ها در زمینه صادرات به خصوص به کشورهای همسایه فرصت های بسیار خوبی به دست آوریم.

وی همچنین ارائه طرح مالیات بر خانه های خالی را که دو فوریت آن در مجلس تصویب شد را یک گام لازم و نه کافی برای حل مشکل مسکن مستاجران دانست و ادامه داد: ارائه طرح بدون پشتوانه اجرایی اثربخشی چندانی ندارد همانطور که پیش از این این طرح ها اغلب از طرف دولت داده شد و هیچ فایده ای نداشت.

این استاد دانشگاه افزود: مجلس باید با جدیت این طرح ها را که نفع آن به عامه مردم می رسد را پیگیری و عملیاتی کند.

نظر شما