شناسهٔ خبر: 41342839 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

راهنمای کلی در مورد بازار خرید و فروش مواد شیمیایی

فعالان حوزه های مختلف اقتصادی همواره باید درک درستی از نیازهای بازار در زمان حال و آینده داشته باشند تا بتوانند علاوه بر تامین بازارهای هدف، سود مالی کافی را نیز از فعالیت خود بدست آورند.

صاحب‌خبر -

فعالان حوزه های مختلف اقتصادی همواره باید درک درستی از نیازهای بازار در زمان حال و آینده داشته باشند تا بتوانند علاوه بر تامین بازارهای هدف، سود مالی کافی را نیز از فعالیت خود بدست آورند. در این مقاله مبتکران شیمی سعی دارد تا راهکارهایی عملی و مفید را در این زمینه ارائه نماید. هرچند در متن بیشتر بازارهای جهانی مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما برای بازار داخلی نیز قابل تعمیم است و مثال های ارائه شده در خصوص اسید بوریک ، سدیم هگزا متا فسفات و پروپیلن گلیکول مبتکران شیمی را می توان به سایر مواد شیمیایی نیز تعمیم داد.

در ادامه به موارد اساسی که باید مورد توجه قرار گیرند خواهیم پرداخت:

به تغییرات بازارهای جهانی دقت نمایید

پیش بینی بازار و اتفافات خرید و فروش آن امری مهم در تجارت امروزی است، هر چند همه میدانیم که این پیش بینی ها می توانند خطا داشته باشند، با این حال موسسات معتبری وجود دارند که هر ساله چنین گزارشاتی را منتشر می کنند و با در نظر گرفتن عوامل مختلف، میزان رشد را در حوزه ها و مناطق مختلف با تقریب مناسبی بیان می کنند. هر چند این گزارشات قیمت بالایی دارند و تنها بخش مختصری از آنها در اختیار عموم قرار می گیرد، اما با بررسی و کنارهم قرار دادن چند گزارش مختلف می توان به نتایج جالبی رسید. در ادامه یکی از این گزارشات را بررسی خواهیم نمود:

بر اساس گزارش موسسه Allied Market Research ارزش بازار مواد شیمیایی در سال 2019 میلادی برابر با 711 میلیارد دلار بوده است و با رشد مثبت سالانه 5 درصدی به حدود 953.9 میلیارد دلار در سال 2027 خواهد رسید.

با توجه به این گزارش می توان دریافت که حوزه داروسازی، کشاورزی و مواد دارای پایه زیستی همچنان سهم بزرگی را به خود اختصاص داده و از رشد قابل قبولی برخوردار هستند. همچنین می توان دریافت که رشد بازار در حوزه مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع الکترونیکی بیشتر از پلیمرهای خاص خواهد بود.

بررسی بازار مواد خاص

علاوه بر گزارشات جامعی که در بالا به یکی از آنها اشاره شد، برای هر ماده خاص نیز به صورت جداگانه مطالعاتی صورت می گیرد که بررسی آنها می تواند بسیار مفید واقع شود. به عنوان مثال در ادامه به سه ترکیب مهم اسید بوریک، سدیم هگزا متا فسفات و پروپیلن گلیکول خواهیم پرداخت.

بازار اسید بوریک

به گزارش Coherent بازار اسید بوریک در سال های آینده در ناحیه آسیا- اقیانوسیه به دلیل وجود چین و هند دراین ناحیه رشد قابل توجهی خواهد داشت. دلیل این امر رواج یافتن استفاده از اسید بوریک به عنوان ضد عفونی کننده در مصارف دارویی عنوان شده است. چین بزرگترین بازار داروسازی در جهان را داراست و پیش بینی می شود در سال 2020 هزینه های پزشکی درمانی این کشور به مبلغ 1.1 میلیارد دلار برسد.

با توجه به نکات بالا می توان دریافت که بازار چین و هند می تواند بازار مناسبی در سطح جهانی باشد. اما باید توجه نمود وارد شدن به چنین بازارهای بزرگی مستلزم رقابت با رقبای جهانی خواهد بود.

بازار سدیم هگزا متا فسفات و پروپیلن گلیکول

یکی از کاربردهای عمده سدیم هگزا متا فسفات استفاده از آن در صنایع تصفیه آب و فاضلاب است. پروپیلن گلیکول نیز علاوه بر کاربردهای فراوانی که دارد در صنایع غذایی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به افزایش جمعیت روز افزون دنیا و بالا رفتن سرانه کالری مصرفی هر فرد در مقایسه با گذشته، می توان پیش بینی نمود که بازار سدیم هگزا متا فسفات و پروپیلن گلیکول با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود ، خصوصا در مناطقی که نرخ رشد جمعیت بالایی دارند و یا در حال صنعتی شدن هستند.

با توجه به آنچه تا اینجا گفتیم مشخص شد که کشورهایی مانند هند و چین که سرعت رشد بالایی دارند بازارهایی در حال پیشرفت هستند که می توان بر روی آنها سرمایه گذاری نمود، اما آیا این سرمایه گذاری برای همه مناسب است؟ "قطعا خیر". برای انتخاب یک بازار خارجی توجه به مواردی مانند تعداد رقبا، قدرت رقبا، سیاست های دولتمردان، قوانین تاثیر گذار(مانند منع مصرف یک ماده در مواد غذایی) ، روابط بین دو کشور و بسیاری موارد دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان با خیالی راحت تجارتی پر سود داشت.

بازار مواد شیمیایی در داخل ایران چگونه است؟

ساخت و احداث پتروشیمی ها و پالایشگاه های جدید در چند ساله اخیر نشان از عزم جدی برای جلوگیری بیشتر از خام فروشی و تولید مواد با ارزش شیمیایی دارد. در نتیجه می توان پیش بینی نمود که ایران این پتانسیل را دارد تا بتواند به یکی از تولید کنندگان بزرگ مواد شیمیایی در دنیا تبدیل شود. هر چند در حال حاضر وجود تحریم های ظالمانه این امر را تحت تاثیر قرار داده اند، اما قطعا آینده ای روشن پیش روی خواهیم داشت.

بررسی آمارهای ارائه شده توسط گمرکات که میزان صادرات و واردات را نشان می دهند و تطبیق آنها با میزان نیاز و مقدار تولیدی در داخل کشور، می تواند در انتخاب بازار و نوع عملکرد یک واحد تجاری بسیار مفید واقع شود .

نتیجه :

تجارت در حوزه مواد شیمیایی باید با توجه سنجش شرایط جهانی و داخلی اعم از نیازها ، قوانین و مقررات موجود، محدودیت ها، تسهیلات و غیره صورت گیرد. گزارش های ارائه شده توسط منابع معتبر می توانند راهگشای کار باشند. بنظر بررسی بازار به صورت کلی و جزئی و مقایسه آنها با یکدیگر می تواند دید بهتری به ما بدهد.

مبتکران شیمی مفتخر است که با بیش از 30 سال تجربه در زمینه تامین و توزیع انواع مواد شیمیایی توانسته است بخشی از نیازهای موجود در بازار مواد شیمیایی ایران را پاسخگو باشد. داشتن دفاتر تجاری متعدد در کشورهای مختلف این امکان را به ما می دهند تا بهترین مواد را با بهترین قیمت به دست مشتریان محترم خود برسانیم. از خدمات ویژه ما فروش پروفرمایی انواع مواد شیمیایی است.

جهت خرید مواد شیمیایی مورد نیاز خود اعم از اسید بوریک ، سدیم هگزا متا فسفات مبتکران شیمی، پروپیلن گلیکول ، پلی الکترولیت ، فلوکولانت ، نیتریت سدیم، تری سدیم فسفات و غیره می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید :

شماره تماس : 02174926

واتساپ: 09198991006

آدرس وبسایت : https://www.mbkchemical.com/

 

 

نظر شما