شناسهٔ خبر: 41342243 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

ایجاد خط دفاعی پیشمرگه عراق برای توقف پیشروی نیروهای ترکیه

مشاور نظامی رئیس منطقه کردستان عراق از ایجاد خط دفاعی نیروهای پیشمرگه برای توقف پیشروی نیروهای ترکیه در خاک این منطقه خبر داد.

صاحب‌خبر -

العالم - عراق

سرلشکر «بابکر زیباری» مشاور نظامی رئیس منطقه کردستان عراق، امروز (سه‌شنبه - ۱۴ ژوئیه) اعلام کرد که نیروهای پیشمرگه با ایجاد چند نقطه نظامی ثابت یک خط دفاعی در مناطق کوه «متین» و شمال «زاخو» ایجاد کردند.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با «شفق نیوز» گفت: آرامش نسبی با توقف پیشروی نیروهای ترکیه، به این مناطق باز خواهد گشت .

زیباری افزود: هدف نیروهای پیشمرگه، برقراری امنیت و ثبات در مناطق مرزی که شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای ارتش ترکیه و عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است، است.

رئیس سابق ستاد مشترک ارتش عراق با انتقاد از حضور نیروهای حزب کارگران کردستان در اراضی منطقه کردستان گفت: حضور اعضای این حزب از سال ۱۹۹۱ تاکنون در خاک منطقه کردستان، مصائب زیادی برای این منطقه به همراه داشت.

وی در ادامه از اعضای این حزب خواست تا خاک منطقه کردستان عراق را ترک کنند و بهانه را از ورود و دخالت نیروهای ترکیه بگیرند.

ترکیه از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «چنگال ببر» را در شمال عراق، با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

پ‌.ک‌.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت و طبق آمار دولتی، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در جریان عملیات‌ پ.‌ک.‌ک جان خود را از دست داده‌اند.

گفته می‌شود که آنکارا پس از به دست گرفتن کنترل منطقه «هافتانین»، به دنبال ایجاد یک منطقه امن و حائل به عمق 40 تا 50 کیلومتر در داخل مرزهای عراق است.

فارس

نظر شما