شناسهٔ خبر: 41341448 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

رییس سازمان بسیج جامعه زنان مطرح کرد؛

حجاب یک مسأله اجتماعی است نه فردی

بیابانی با بیان اینکه حجاب یک مسأله اجتماعی است نه فردی، گفت: نقش حجاب در سلامت خانواده و جامعه انکارناپذیر است.

صاحب‌خبر -

سرکار خانم مینا بیابانی رییس سازمان بسیج جامعه زنان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ارزیابی وضعیت عفاف و حجاب در جامعه کنونی، گفت: بین آن چیزی که در جامعه با عنوان التزام عملی و رعایت عفاف و حجاب با آنچه به‌عنوان اعتقاد و باور به این فریضه مشاهده می‌شود یک تفاوت و فاصله معناداری وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از انسان‌ها اعتقادات و باورهایی دارند که نسبت به رعایت موازین آن باورها سستی و کم‌توجهی می‌کنند که مسأله عفاف و حجاب نیز در همین دایره قرار می‌گیرد.

بیابانی با تأکید بر اینکه داشتن پوشش اسلامی برای بانوان جامعه یک وظیفه دینی و قانونی است، عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی در کشور بر اساس قانون جمهوری اسلامی حجاب برای زنان جامعه و همه بانوانی که در ایران زندگی می‌کنند مانند اتباع خارجی الزامی و رعایت پوشش اسلامی به‌عنوان وظیفه شناخته شده است.

رییس سازمان بسیج جامعه زنان ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از زنان از شریعت اسلامی تبعیت می‌کنند و به طبع از قانون جمهوری اسلامی نیز پیروی دارند و حجاب را به‌عنوان فریضه الهی می‌دانند قبل از اینکه به قانون بودن آن توجه جدی داشته باشند؛ بنابراین تعداد زیادی از بانوان مسلمان ایرانی مسأله حجاب را یک فریضه الهی می‌دانند.

وی افزود: به‌طورکلی می‌توان گفت به هراندازه بانوان کشور قانون پذیر و به اعتقادات دینی ایمان داشته باشند به همان مقدار مقررات حجاب اسلامی در جامعه رعایت می شود.

بیابانی بیان داشت: از سوی دیگر افرادی هستند که تحت تأثیر افکار و القائات ضد حجاب قرارگرفته و یا با حضور در گروه‌های سیاسی واگرا نسبت به قوانین و شریعت شکل گرفتند این افراد ضمن اینکه با عدم رعایت موازین قانونی و شرعی برقراری حجاب در جامعه را مخدوش می‌کنند داشتن حجاب اسلامی را نیز نوعی تفکر سنتی و متحجر می دانند.

رییس سازمان بسیج جامعه زنان ادامه داد: به نظر می‌رسد با بررسی وضعیت گرایش زنان جامعه به هرکدام از تفکری که بیان شد چه کسانی که بر اساس موازین شرعی خودشان را ملزم به حجاب می‌دانند و چه آن افرادی که درواقع یک دیدگاه ضد حجاب و عفاف دارند و آن را یک بحث سیاسی مطرح می‌کنند و باوجود همه تبلیغاتی که از سوی دشمنان صورت می‌گیرد می‌توان گفت درصد قابل ‌ملاحظه‌ای از زنان جامعه در اقشار مختلف حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند و درصد کمتری با عدم رعایت موازین و اصول حجاب بدحجاب بوده و تعداد اندکی نیز به هر شکلی که می‌توانند تلاش دارند مروج بی‌حجابی در کشور باشند.

وی با طرح این پرسش که آیا مسأله حجاب امر فردی است یا اجتماعی، پاسخ داد: می‌توان گفت در جامعه ما حجاب به‌عنوان یک مسأله اجتماعی تلقی می‌شود نه در جامعه ایران بلکه در همه جوامع پوشش به شکل عامش یک بحث اجتماعی تعریف می‌شود.

بیابانی ادامه داد: بنابراین مسأله حجاب را هم می‌توان به‌عنوان قانون و هم به‌عنوان بحث اجتماعی قلمداد کرد زیرا قانون برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی وضع می‌شود تا اجتماع نظم پیدا کند و دیگر اینکه همان‌گونه که در باب فلسفه عفاف و حجاب بیان‌شده بی‌عفتی و بی‌حجابی می‌تواند نهاد خانواده و اجتماع را به مخاطره بیاندازد برای همین حجاب یک امر اجتماعی نه فردی قلمداد می‌شود.

رییس سازمان بسیج جامعه زنان در پایان خاطرنشان کرد: حجاب برای سلامت روح و روان فرد اینکه مورد دست‌اندازی‌های انسان‌های ناپاک قرار نگیرد لازم و ضروری است تا اجتماع نیز بتواند درنهایت سلامت و عاری از فساد و انحراف به‌سوی تعالی حرکت کند./813/ت302/ب1

نظر شما