شناسهٔ خبر: 41340096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اخبار ضد و نقیض درباره سفر به ترکیه

صاحب‌خبر - یکی از اخباری که در روزهای اول فصل تابستان 99 تب و تاب بسیاری را در میان مسافران و گردشگران ایجاد کرد، بازگشایی پرواز های ایران به کشور ترکیه بود. متاسفانه با گذشت حداقل پانزده روز از اخبار بازگشایی پروازها از ایران به ترکیه از تاریخ 25 تیر ماه (15 جولای) همچنان عده زیادی از مسافران سر در گم هستند و نمی دانند که دقیقا کدام دسته از مسافران این کشور اجازه ورود و اصلا مجوز پرواز به این کشور را دارند. شاید در ظاهر این نوع خبر رسانی که تنها تعدادی که شامل سه شرط گفته شده هستند می توانند به ترکیه سفر کنند یک اشتباه ساده به نظر برسد اما ضد و نقیض ها در خبر باعث می شود که در این میان بسیاری از مراودات فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور آسیب ببیند.

لقمه را دور سر نچرخانیم
با سه شرطی که بسیاری از بخشنامه ها بدون توجه به این که دولت ترکیه برای ورود مسافران و گردشگران ایرانی به ترکیه گذاشته اند یک خطای مشخص است. کشور ترکیه و شرکت های هواپیمایی این کشور هیچ محدودیتی برای ورود تمام مسافران و گردشگران ایرانی در سفر به ترکیه ایجاد نکرده است. گواه این حرف از جایی آب می خورد که در حال حاضر، بسیاری از مسافران و گردشگران ایرانی؛ چه آن هایی که اقامت دارند و چه آن هایی که ندارند، با پروازهای هواپیمایی قطر و دوحه، سختی را متحمل می شوند و به جای این که از پروازهای مستقیم ایران به ترکیه استفاده کنند، مجبور به خرید بلیط از این هواپیمایی ها می شوند و بدون هیچ مشکلی به ترکیه سفر می کنند. این سه شرط که همچنان در وبسایت ها قابل رویت هستند عبارت اند از:
  • داشتن تابعیت کشور ترکیه
    دارا بودن اقامت دائم کشور ترکیه
    داشتن ویزای کاری معتبر کشور ترکیه

دریافت خبر اصلی از ترکیه

بدیهی است که ترکیه صرفا کشوری فوق العاده با جاذبه های بی شمار گردشگری نیست. این کشور که از سه جهت هم مرز با دریا است شاه راه اصلی و نقطه اتصال شرق به غرب است و از دیرباز به عنوان منطقه ای استراتژیک از آن یاد شده است. در واقع، بسته شدن مرزهای ترکیه به هر دلیلی می تواند برای تجارت و مبادلات یک ضرر هنگفت به حساب بیاید. البته ناگفته نماند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و بیماری covid-19، قبل از آغاز پرواز، اطلاعات مسافران برای دریافت تائیدیه به وزارت بهداشت ترکیه ارسال می شود و تنها در صورت عدم تایید از ورود مسافر به این کشور ممانعت به عمل می آید. با تماس هایی که با هواپیمایی های ترکیه انجام شده است، در کمال ناباوری، از طرف مسئولین زیر ربط این کشور اعلام شده که در صورت سلامت بودن مسافران ترکیه، هیچ ممنوعیتی برای ورود به خاک این کشور وجود ندارد و هیچ اطلاعیه ای از طرف ترکیه مبنی بر اعلام سه شرط اقامت و داشتن ویزای کاری معتبر و تابعیت برای ورود به این کشور به ایران ابلاغ نشده است. گفتنی است که سلامت مسافران و گردشگرانی که می خواهند به ترکیه سفر کنند در گام اول می بایست برای خود آن ها مهم باشد و حس مسئولیت پذیری اجتماعی در صورت ناقل بودن باعث شود که هر مسافری قبل از سفر خود را قرنطینه کند تا جدا از هر گونه اعلامیه و اخطار و پرتکلی به فکر جان هم نوعان خود باشیم. 

برچسب‌ها:

نظر شما