شناسهٔ خبر: 41338541 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

فرانسه:

مداخله ترکیه در لیبی غیرقابل قبول است

وزیر دفاع فرانسه روز گذشته خواستار توقف مداخله خارجی در لیبی و توقف نقض تحریم‌های تسلیحاتی علیه این کشور شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه روز گذشته خواستار توقف مداخله خارجی در لیبی و توقف نقض تحریم‌های تسلیحاتی علیه این کشور شد.

اخبار بین الملل-این مقام دفاعی فرانسه علیرغم تأکید بر بی‌طرفی پاریس در لیبی گفت که «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی نقش مهمی در مبارزه با مزدوران داعش در لیبی داشته است.

پارلی در بیانیه مطبوعاتی خود از کشورها خواست که از نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی بپرهیزند و با بازگشت به فرایند برلین به دنبال یک راه‌حل سیاسی برای این کشور آفریقایی باشند.

وی در این خصوص تصریح کرد: «فرانسه هرگونه نقض تحریم‌های تسلیحاتی لیبی از هر سویی که باشد را بدون تبعیض محکوم می‌کند».

وی ضمن متهم کردن ترکیه به مداخله در لیبی گفت: «ما نقض تحریم‌های تسلیحاتی در لیبی را محکوم می‌کنیم. ترکیه شبه‌نظامیان سوری را به لیبی آورده است و مداخله این کشور در لیبی غیرقابل قبول است».

پارلی تأکید کرد که طبق مستندات سازمان ملل، ترکیه همچنان شمار زیادی از شبه‌نظامیان سوری را به لیبی اعزام می‌کند.

وزیر دفاع فرانسه در ادامه به تلاش‌های پاریس برای برقراری آتش‌بس در لیبی اشاره کرد و گفت: «فرانسه به دنبال دستیابی به آتش‌بس، تقویت راه‌حل سیاسی، ثبات‌بخشی به لیبی و مبارزه با تروریسم در این کشور است».

روز گذشته، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز تأکید کرد که بحران لیبی هیچگونه راه‌حل نظامی نداشته و خواستار آغاز فوری گفت‌وگوها و روند سیاسی در این کشور شد.

ترکیه یکی از حامیان دولت وفاق ملی لیبی است و در حمایت از این دولت که از نظر بین‌المللی دولت مشروع بین‌المللی است، نیروی نظامی و تجهیزات به لیبی اعزام و ارسال کرده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

بحران لیبی با دخالت‌های طرف‌های خارجی و حمایت آنها از یکی از دو طرف اصلی این درگیری‌ها سبب شده پیچیدگی‌های تحولات لیبی شدت یابد.

بنا بر گزارش‌ها روسیه، مصر، امارات عربی متحده، فرانسه و برخی دیگر از حفتر حمایت ‌می‌کنند و ترکیه در کنار قطر و برخی دیگر از کشورها حامی دولت وفاق ملی هستند.

 

نظر شما