شناسهٔ خبر: 41338134 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

کمیته مشترک مجلس و وزارت خارجه برای صادرات غیرنفتی تشکیل می‌شود

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه بعد از حضور در جلسه کمیسیون صنایع، از تشکیل کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت خارجه با این کمیسیون برای تشویق صادرات غیرنفتی و رفع موانع آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (سه‌شنبه 24 تیر) بعد از حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: امروز جلسه خوبی به مدت سه ساعت در کمیسیون صنایع داشتیم که مباحث تخصصی و کاری در حوزه دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه مطرح شد.

وی افزود: در این جلسه هم از تلاش‌‌های وزرات خارجه در مورد دیپلماسی اقتصادی توضیحاتی دادم و هم چالش‌های این حوزه را بیان کردم ضمن اینکه در باره وظایف وزارت خارجه هم مباحثی را مطرح کردم. همچنین سؤالات خوبی از سوی اعضای این کمیسیون مطرح شده و پیشنهادات خوبی هم ارائه شد.

کمیسیون صنایع برای ریل گذاری در صادرات غیر نفتی به وزارت خارجه کمک می‌کند

وزیر امور خارجه تصریح کرد: رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس در این جلسه پیشنهاد کرد که کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت خارجه با کمیسیون صنایع مجلس تشکیل شده تا مسیرهای صادرات غیرنفتی باز شده و موانع رفع شود. ضمن اینکه کمیسیون صنایع هم برای قانونگذاری و ریل گذاری در این حوزه به ما کمک کند.

ظریف با اشاره به حضورش در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آن جلسه هم مباحث تخصصی خوبی مطرح شد.

وی اظهار امیدواری کرد که جلسات وزارت خارجه با کمیسیون صنایع مجلس مستمر باشد.

ظریف همچنین درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: چینی‌ها اسفند، پیش‌نویس خود را بر مبنای پیش‌نویس ما ارائه دادند و ما درباره اینکه این دو پیش‌نویس را نهایی کرده و به یک توافق برسانیم، مذاکره می‌کنیم.

وی افزود: در تماس ویدئو کنفرانسی که ۱۰ روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم، به آنها اطلاع دادم که ما آماده مذاکره برای برای نهایی کردن هستیم و شروع به مذاکره کردیم.

سند همکاری ایران و چین در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید 

وزیر امور خارجه گفت: زمانی که متن نهایی شود و مورد توافق قرار بگیرد، در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید و بر اساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات مشخص دارند و یا برنامه بیشتری هست، باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وی در ادامه، درباره اقدامات و پیگیری‌های وزارت خارجه در زمینه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از شهادت سردار سلیمانی ساعت ۶ صبح روز جمعه در وزارت امور خارجه برای اقدام حقوقی، سیاسی و تبلیغی جهانی برای حفظ و رعایت خون سردار سلیمانی و نشان دادن جنایتکار بودن و تروریست بودن رژیم آمریکا برنامه‌ریزی کردیم.

ظریف در این باره افزود: از جمله این برنامه‌ها ایجاد ستادی در وزارت امور خارجه در بالاترین سطح برای پیگیری مسائل حقوقی و بین‌المللی شهادت ‌سردار سلیمانی بود.

وی تصریح کرد: همه همکاران من از جمله همکارانم در بخش حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه، سفارت ایران در ژنو ـ نمایندگی ما در دفتر اروپایی ملل متحد ـ و در نیویورک موظف شدند موضوع را پیگیری کنند و اقدامات متعددی در همه این مراکز انجام شد.

واکنش آمریکا نشان داد چقدر از پیگیری ایران درباره شهادت سردار سلیمانی نگران است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی از اقدامات ما اطلاع رسانی به گزارشگر ویژه اقدام‌های فراقانونی بود که نتیجه آن بحمدالله گزارشی بود که منتشر شد و نشان دهنده اقدام غیرقانونی ایالات متحده است و برخورد تند ایالات متحده در واکنش به این گزارش نشان می‌دهد که چه مقدار از این حرکت ما نگران است.

برچسب‌ها:

نظر شما