شناسهٔ خبر: 41337608 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

تکذیب کلیپ منتشرشده درباره بازیافت ماسک

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بیشترین ابتلاها را از مراسم عروسی و عزا داشته‌‌ایم؛ همچنین مهمانی‌‌های خانوادگی و سفرها نیز در ابتلا نقش مهمی داشته‌‌اند. کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد

صاحب‌خبر -
صراط:

دکتر علیرضا رئیسی در نشست ویدئویی با خبرنگاران ضمن تأکید بر لزوم استفاده از ماسک گفت: اگر فرهنگ استفاده از ماسک را اجرا کنیم در هفته‌‌های آینده شاهد کاهش موارد بستری خواهیم بود؛ البته رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌‌ها و پرهیز از حضور در تجمعات نیز باید رعایت شود.

به گزارش تسنیم، وی افزود: اگر در یک جمع چند نفر ماسک زده باشند اما یک نفر ماسک نزده باشد در صورت ابتلا به کرونا می‌‌تواند بین 30 تا 40 درصد دیگران را به ویروس کرونا آلوده کند. بیشترین ابتلاها را از مراسم عروسی و عزا داشته‌‌ایم؛ همچنین مهمانی‌‌های خانوادگی و سفرها نیز در ابتلا نقش مهمی داشته‌‌اند. رعایت و نظارت دقیق بر پروتکل‌‌های بهداشتی به عهده وزارت بهداشت و همه سازمان‌‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و خود مردم است.

وی ادامه داد: گاهاً دیده می‌‌شود افرادی که مبتلا هستند و از ابتلای خود مطلع هستند در جمع‌‌ها حضور می‌‌یابند و باعث ابتلای سایر افراد می‌‌شوند؛ از افراد مبتلا درخواست می‌‌کنیم در تجمعات حضور نیابند.

کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد

رئیسی در پاسخ به فیلم منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر بازیافت ماسک‌‌های دور انداخته شده، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد و توصیه ما این است که افراد، در خانه ماسک تولید کنند؛ اگر قرار است ماسک خریداری شود از جاهای مطمئن خریداری کنند و از دستفروشی‌‌ها ماسک نخرند.

تعطیلی دو روزه تا یک ماهه در انتظار اصناف متخلف

وی در خصوص رعایت‌‌ پروتکل‌‌ها در اصناف تصریح کرد: تمام اصناف ملزم به رعایت پروتکل‌‌ها هستند اما همه آن‌‌ها رعایت نمی‌‌کنند و ما با توجه به میزان عدم رعایت و شاخص‌‌های نظارتی، جرایم مختلفی برای آن‌‌ها در نظر گرفته شده و پلمب آن‌‌ها از دو روز تا یک ماه اتفاق می‌‌افتد. ما برای نظارت، سطوح نظارتی تعریف کرده‌‌ایم و نتایج این نظارت‌‌ها به ما گزارش می‌‌شود و ما با همکاری قوه قضاییه با اصناف متخلف برخورد خواهیم کرد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا با موج دوم مواجهیم، گفت: این امر بشتگی به تعریف موج دوم دارد. ما وقتی آمار جمعی کشور را نگاه می‌‌کنیم می‌‌بینیم پس از افتی که از 4 اردیبهشت تا 6 خرداد داشتیم افزایش موارد داریم و این امر نشان می‌‌دهد گردش ویروس به گونه‌‌ای است که استان‌‌هایی که قبلاً کمتر درگیر بوده‌‌اند الان بیشتر درگیر می‌‌شوند.

برگزاری مراسم محرم موضوع بحث هفته آینده ستاد ملی کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری مراسم در ماه محرم، گفت: باید به یک نکته اذعان داشته باشیم و آن این است که هرجا تجمع حفاظت نشده وجود داشته باشد احتمال ابتلا بالاست؛ اگر جمعی باشد که از ماسک استفاده نکرده باشند، فضای سرپوشیده‌‌ای باشد که تهویه مناسب نداشته باشد و زمان حضور در این تجمع حفاظت نشده نیز زیاد باشد این باعث افزایش شیوع بیماری کرونا می‌‌شود. در مورد مراسم محرم نیز باید بدانیم یک پیوست ناگسستنی با این مراسم داریم اما تصمیم‌‌گیری نهایی درباره برگزاری این مراسم در کمیته امنیتی اجتماعی در شنبه هفته آینده زیر نظر وزارت کشور بحث خواهد شد.

نظر شما