شناسهٔ خبر: 41337508 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار: آب پشت سد ماکو ۳۰ درصد کاهش یافت

ارومیه- ایرنا- فرماندار ماکو گفت: امسال با توجه به بارش‌های کم در این منطقه، حجم آب سد بارون ماکو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

حسین عباسی روز سه شنبه در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب ماکو اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی این منطقه در امور کشاورزی و مابقی در بخش صنعت و آب شرب مصرف می شود و با توجه به اینکه کشور ما جزء کشورهای کم آب جهان است، ضروری است بیش از پیش در راستای مصرف بهینه کشاورزی برنامه ریزی شود.  

وی با اشاره به کاهش ۱۳ درصدی بارش ها در سال آبی جاری ادامه داد: فرهنگ سازی و تشویق کشاورزان برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری جهت مدیریت صحیح منابع آبی ضروری است.

فرماندار ماکو افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد هزینه تجهیز مزارع به سیستم های نوین آبیاری توسط دولت تامین می شود و این فرصت بسیار خوبی برای کشاورزان برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی است.

عباسی  با بیان اینکه حفاظت از آب به‌عنوان منبع حیاتی وظیفه همه دستگاه‌های شهرستان است، تاکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب نباید منحصر به مقطع زمانی یا بخش خاصی باشد بلکه همه بخش‌ها و دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا بیشترین بهره‌وری از آب را داشته باشند و برنامه‌های مدیریت مصرف به نحو احسن اجرا شود.

ماکو دارای سدهای بارون ، شهید قنبری و دانالو است.

سد بارون (ماکو) در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان ماکو، بر روی رودخانه زنگمار در نزدیکی روستای بارون احداث شده است؛ رودخانه زنگمار که سد مخزنی ماکو بر روی آن احداث شده از کوه‌های مرزی ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد و در شهرستان پلدشت به رودخانه ارس می پیوندد.
 

نظر شما