شناسهٔ خبر: 41336591 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیا فیلم تئاترها مورد اقبال قرار می گیرند؟!

با تعطیل شدن مجدد اما موقت سالن های نمایش به دلیل اوج گیری ویروس کرونا در تهران می توانیم فرهنگ تماشای فیلم ـ تئاترها در فضای مجازی را بین مردم تقویت کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، از اسفند ماه سال گذشته که ویروس کرونا سایه شومش را بر سر جامعه انسانی در سراسر دنیا انداخت شاهد این هستیم که قرنطینه خانگی، در خانه مانی، تعطیلی مراکز و مکان های عمومی به تدریج رایج شد به طوریکه در عرصه فرهنگ و هنر نزدیک به چهار ماه تعطیلی کامل در سینما، تئاتر و کنسرت ها را شاهد بودیم.

حال با اوج گیری دو مرتبه این ویروس در تهران شاهد اعمال محدودیت های موقت بیشتری هستیم که البته هنوز ظاهرا باعث تطعیلی سالن ها نشده است.

در این مدت خیلی از فعالیت هایی که تاکنون شاید به چشم نمی آمد از جمله تماشای تئاترها از فضای مجازی و سایت های مختلف و رونق فیلم تئاترها قدری همه را به این تأمل انداخت که می توان در این عرصه نیز فعال بود هر چندشاید خیلی ها مخالف این امر باشند اما بهرحال نمی توان از این گذر کرد که در مواقع بحران می تواند مردم را در منازلشان و زمان هایی که نمی توانند در مکان های عمومی حضور پیدا کنند، سرگرم کنند.

خیلی از  نمایش های پرمخاطب سال های گذشته در این مدت درقالب اینترنتی و فیلم تئاتر در دسترس مردم قرار گرفت حتی در ایندوره بازگشایی سالن ها نیز شاهد راه اندازی نمایش های آنلاین بودیم که مردمی که در منازل بودند، قادر به تماشای زنده کارها باشند.

حال با شروع دوباره محدودیت ها و اینکه مشخص نیست شرایط یک سال آینده واقعا به چه صورت باشد، این سوال به ذهن می رسد که آیا فیلم تئاترها و اجراهای فیلمبرداری شده می توانند جایگزین نمایش های صحنه ای و خیابانی رودر رو شوند. پاسخ حتما خیر است اما شاید بتوان بخشی ازاین کمبود را برای خاموش نبودن چراغ نمایش در کشور جبران کرد.

 

*نظر مدیران سامانه های پخش فیلم تئاتر

«سعید نوروزی» مدیر مسئول تلویزیون اینترنتی نمایش نت در گفت وگو با خبرنگار تئاتر فارس می گوید: خدا را شاکریم که امسال تلاش کردیم علی رغم اینکه مردم در سالن ها نمی توانند حضور داشته باشند، فضایی را ایجاد کنیم تا اینترنتی و از طریق سایتمان نمایش ها را بتوانند دنبال کنند. ما خوشبختانه تا ظرفیت پنج برابری نسبت به سال گذشته مخاطب بیشتری جذب کردیم.

مدیرمسئول نمایش نت اظهار دارد: فرهنگ سازی تماشای تئاتر آنلاین بین مردم قدری بهتر از گذشته شده و همین نشان می دهد که فرهنگ سازی می تواند در این عرصه موفق عمل کند ، حتی اگر شرایط مثل دیدن تئاتر چهره به چهره نشود اما باز هم برای این شرایط کارساز است. 

همچنین «محمد عمروآبادی» مدیر سامانه فروش بلیت «تیوال» نیز به خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس می گوید:در حال حاضر بیش از بیست و دو فیلم ـ تئاتر جدید روی سایت قرار گرفته است، خیلی از هنرمندان هم در این مدت درخواست دادند که ما منتظر تحویل مجوز شورا هستیم تا به آنها پاسخ دهیم.

وی همچنین می گوید: استقبال مردم از فیلم تئاترها به کیفیت اثر به لحاظ ویدئویی، صوتی و اجرایی بستگی دارد. برخی آثار مورد استقبال خیلی زیاد قرار گرفتند برخی هم خوب بودند . یک بخش دیگر استقبال هم منوط به تبلیغات گسترده در کل کشور است بهرحال ویژگی خوب فیلم ـ تئاتر این است که دیگر اجرا محدود به یک شهر نمی شود، مثلا فقط در تهران نیست همه کشور می توانند آن نمایش را ببینند.

*فیلم تئاترهای جدید در سامانه های نمایشی

در حال حاضر شاهد هستیم که هفتگی فیلم تئاترهای جدید در سامانه های مختلف از نمایش نت گرفته تا تیوال و سایر سایت های فروش بلیت قرار می گیرند.

از جمله کارهای جدید می توان به فیلم تئاتر «احساس ابی مرگ» به نویسندگی سجاد افشاریان و کارگردانی امین میری، «فرمالیته» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی علی صفری، «آسیدکاظم» به نویسندگی محمود استادمحمد و کارگردانی سارا داروفروش، «پرواز عمود کبوتر دریایی دودی بر فراز آب های سرد و معتدل اقیانوس اطلس» به نویسندگی پویا پیرحسینلو و کارگردانی سیما شیبانی، «شینیون» به نویسندگی سیاوس حیدری و کارگردانی حسین پوریانی فر در سایت تیوال و فیلم تئاتر «نیرنگ اورنگ» به کارگردانی مرتضی برزگرزادگان، فیلم تئاتر «باغ آلبالو» به کارگردانی قطب الدین صادقی، فیلم تئاتر «اصل 44 قانون اساسی» به کارگردانی مریم اسماعیلی و فیلم تئاتر «اقلیت» به کارگردانی پدرام صمدی در سایت نمایت نت اشاره کرد.

 

خیلی از هنرمندان تئاتر هنوز در برابر پخش این فیلم تئاترها مقاومت دارند، برخی به مشکلات اجرایی و همینطور دریافت مجوز آنها از سوی شورای نظارت بر نمایش هنرهای نمایشی و سازمان سینمایی اشاره می کنند و البته برخی نیز از همان ابتدا پیشواز رفته و شروع به تولید کارهای جدید آنلاین در عرصه کردند.

مدیرکل هنرهای نمایشی، قادر آشنا در این عرصه ابراز تمایل کرد تا بتوان درب های جدیدی را در عرصه تئاتر بازگشایی کنیم.

در سالی که پیش رو داریم هنوز مشخص نیست که هیچ یک از جشنواره های تئاتری بتوانند در موعد مشخص شده خود از فجر گرفته تا جشنواره تئاتر کودک، مقاومت، دانشجویی و.. برگزار شوند، در واقع هر تعهدی هم ذیل شیوع کرونا رنگ می بازد شاید بتوان فرصتی فراهم کرد تا در فضای مجازی هنرمندان جشنواره ها را هم فعال کرد.

حال سوال اصلی این است که آیا با تداوم این وضعیت می توان انتظار داشت که در زمینه های دیگر نمایشی بتوانیم هنرمندان را فعال کنیم و در این عرصه معیشتی برای آنها ایجاد کنیم و اینکه فرهنگ سازی برای تماشای تئاتر از سوی مردم چگونه باید باشد همه سوال هایی است که در این مدت میتوانیم به آنها برسیم و در عرصه رسانه ای نیز در این زمینه ها فعال شویم.

با طرح این سوال و اینکه چقدر از مسئولان ما اهمیتی برای این امر قائل هستیم می توانیم پیشنهاداتی برای تقویت تماشای فیلم تئاترها از سوی مردم در فضای مجازی داشته باشیم نخست اینکه شهرداری ها می توانند تبلیغات شهری در این عرصه داشته باشند ، دوم در رادیو و تلویزیون به این زمینه پرداخته شد. بحث در این که تئاترچقدر ضعیف در تلویزیون این روزها ظاهر می شود خیلی گسترده است اما امیدواریم اتاق فکری در این عرصه در این مدت کرونایی تشکیل شود که مردم را به تماشای تئاتر دعوت کند و نکته دیگر هم حمایت مسئولان هنرهای نمایشی از تولید کردن کارهای جدید درعرصه های مجازی است که می تواند امیدبخشی به معیشت هنرمندان شود.

انتهای پیام/

نظر شما