شناسهٔ خبر: 41335433 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ارائه خدمات درمانی به 1.9 میلیون نفر در کردستان

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان گفت: بیش از یک‌میلیون و 906 هزار نفر به صورت سرپایی از خدمات مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در سطح استان بهره‌مند شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سازمان تأمین اجتماعی بیش از 50 سال است که با تصویب قانون مجلس و با هدف پوشش و حمایت بیمه‌ای از بیمه‌شدگان که عمدتاً اقشار کارگر و مولد جامعه، قالیبافان، رانندگان و... هستند فعالیت می‌کند در الحاقی قانون سازمان تأمین اجتماعی بخش درمان آن نیز راه‌اندازی شد و خدمات درمانی در مراکز بیمارستانی تامین اجتماعی برای بخش‌های سرپایی و بستری بدون فرانشیز بوده و کاملاً رایگان است.

هوشنگ فولادی مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان در مورد خدمات ارائه شده مدیریت درمان تامین اجتماعی طی سال گذشته تا کنون می‌گوید: مدیریت درمان تامین اجتماعی کردستان به عنوان متولی امور درمان سازمان تامین اجتماعی در استان کردستان ، مستقیما زیر نظر مدیر عامل سازمان فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به ارائه خدمات مدیریت درمان  به بیمه شدگان در دو بخش درمان مستقیم و غیر مستقیم افزود:‌ مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کردستان با داشتن 2  بیمارستان در شهرهای سنندج و سقز ، یک پلی کلینیک تخصصی در سنندج و 3 درمانگاه تخصصی در شهرهای بیجار ، قروه و مریوان و 2 درمانگاه عمومی در شهرهای کامیاران و بانه به ارائه خدمات درمانی رایگان به صورت مستقیم به بیمه شدگان می‌پردازد. 

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان خاطرنشان کرد: این مدیریت در راستای برنامه‌های توسعه‌ای این بخش و به همت مسئولین سازمان عملیات احداث پروژه درمانگاه عمومی شهرستان دیواندره را از سال گذشته اجرا کرده است.

وی با اشاره به پیگیری جدی مدیریت درمان استان برای ساخت درمانگاه دهگلان در سال گذشته، اذعان کرد:  در مجموع می‌توان گفت وضعیت مراکز ملکی سازمان در استان کردستان در مقایسه با کشور هم از  لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی مطلوب است.

رایزنی برای ساخت درمانگاه در دهگلان

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان خاطرنشان کرد: در صورت موافقت سازمان با ساخت درمانگاه دهگلان، کردستان تنها استان در کشور خواهد بود که تمام شهرستان‌های آن دارای حداقل یک مرکز درمانی است.   

وی با اشاره به خدمات ارائه شده طی یک سال گذشته در سطح استان گفت: در مجموع یک‌میلیون و 906 هزار و 398 نفر به صورت سرپایی از خدمات مراکز درمانی سازمان در سطح استان بهره‌مند شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه یک‌میلیون و 26 هزار و 301 نفر از این تعداد از خدمات پزشکان عمومی، متخصصین و دندانپزشکان و 880 هزار نفر مراجعه به مراکز پاراکلینیکی بوده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان گفت: ۸۹.۷ درصد از کل بستری شدگان مربوط به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، ۶.۲۵ درصد مربوط به بیمه شدگان بیمه سلامت، ۲.۴ درصد مربوط به بیمه شدگان نیروهای مسلح، ۱.۳ درصد مربوط به سایر بیمه ها و ۳۵ صدم درصد را مراجعین آزاد  فاقد پوشش بیمه‌ای تشکیل داده است.

۸۹.۷ درصد از کل بستری شدگان مربوط به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، 25.6 درصد مربوط به بیمه شدگان بیمه سلامت هستند

 

وی از بستری شدن  21 هزار و 26 نفر در این مدت زمان یاد شده در بیمارستان‌های سنندج و سقز خبر داد و گفت:‌ بیش از 9 هزار و 223 مورد از آنها تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند. 

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان خاطرنشان کرد: از مجموع تعداد اعمال جراحی انجام شده، ۱۹.۷ درصد مربوط به جراحی‌های بزرگ، 50 درصد جراحی‌های متوسط  و ۳۰.۳ درصد جراحی‌های کوچک بوده است.

وی به مهم‌ترین شاخص‌های این بخش هم گریزی زد و گفت:‌ متوسط اقامت بیمار به میزان 2.44 روز،  فاصله بازگردانی ۱۷.۲۸ ساعت، چرخش تخت 121 نفر، ضریب اشغال تخت هم ۷۶.۲۴ درصد و میزان مرگ و میر در هزار برابر ۱.۹ بوده است. 

وی در ادامه از برگزاری بیش از 2 هزار و 415 ساعت کلاس آموزشی در قالب 540 دوره در سطح استان خبر داد و گفت: 56 هزار و 600 نفر ساعت برای پرسنل شاغل در واحدهای تابعه دورده آموزشی برگزار شده است.

برگزاری 87 جلسه کمیسیون پزشکی بدوی

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان خاطرنشان کرد: تشکیل 87 جلسه کمیسیون پزشکی بدوی بمنظور بررسی یک‌هزار و 110 پرونده مربوطه و تشکیل 17 جلسه کمیسیون تجدید نظر پزشکی بمنظور بررسی 179 مورد تقاضای از کارافتادگی و تعیین درصدهای مربوطه از دیگر اقدامات انجام گرفته توسط مدیریت درمان در سطح استان بوده است.

وی از صدور رای از کارافتادگی برای 239 در سطح استان خبر داد و گفت: در زمینه تشکیل جلسات شوراهای پزشکی که بمنظور بررسی و اظهار نظر در خصوص استراحت‌های مازاد بر 60 روز در سال گذشته انجام گرفته  150 جلسه در کل استان تشکیل و در مجموع 108 هزار 727 روز استراحت در نظر گرفته شده 88 هزار و 580 روز استراحت مورد تائید اعضای شورای پزشکی قرار گرفته است. 

تائید 53 هزار روز استراحت پزشکی

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان در ادامه گریزی هم به مقوله پزشکان معتمد حوزه استراحت‌های پزشکی از یک الی 60 روز زد و گفت: تعداد 2 هزار و 690 پرونده در این راستا مورد بررسی قرار گرفت که از مجموع 63 هزار و 486 روز استراحت ارائه شده 53 هزار و 219 روز استراحت ایام بیماری مورد تائید قرار گرفت.

وی اضافه کرد: از ابتدای اسفند 98 بدلیل شیوع بیماری کرونا، امکان تشکیل جلسات کمیسیون پزشکی و بررسی استراحت‌های ایام بیماری توسط پزشکان معتمد و انجام معاینات متقاضیان بیمه‌های خاص مقدور نبوده است.

وی افزود:‌ ارائه خدمات فوق‌الذکر برای پاسخگوی به بیش از  یک‌میلیون و 906 هزار 398 مراجعه بیمه‌شدگان  به بخش درمان مستقیم سازمان در مدت مذکور هزینه‌ای بالغ بر 160 میلیارد تومان داشته است.

 229 مرکز پزشکی طرف قرارداد مدیریت درمان تامین اجتماعی کردستان

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان در ادامه به خدمات ارائه شده در  بخش درمان غیر مستقیم هم اشاره کرد و گفت: در بخش درمان غیر مستقیم نیز در سال گذشته 229 پزشک طرف قرار داد داشته‌ایم که 47 پزشک از این تعداد عمومی، 148 پزشک متخصص و 34 نفر نیز دندانپزشک بوده‌اند.

وی اضافه کرد: در راستای ارائه خدمات درمانی غیرمستقیم 222 مرکز خدمات تشخیصی درمانی شامل 136 داروخانه، 15 مرکز رادیولوژی، یک‌ مرکز MRI و یک مرکز سی‌تی‌اسکن، 29 مرکز آزمایشگاهی، 37 مرکز فیزیوتراپی، 15 بیمارستان دانشگاهی و یک بیمارستان خصوصی و  ۲۸ درمانگاه، 3 درمانگاه تخصصی، یک‌ پلی‌کلینیک تخصصی، 2 مرکز دی کلینیک و 10 مرکز بهداشتی درمانی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی در سطح استان بوده است. 

انجام 27 هزار عمل جراحی در مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی

وی با بیان اینکه 4 میلیون و 46 هزار نفر به مراکز سرپایی مراجعه و 45 هزار و 272 نفر نیز بستری و در بیمارستان‌های طرف قـرار داد تحت درمـان قرار گرفته اند، اذعان کرد: 27 هزار و 436 نفر از این تعداد تحت عمـل جراحی قرار گرفته‌اند. 

به گفته مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان، این خدمات با هزینه‌ای بالغ بر160 میلیارد تومان بمنظور ایجاد تنوع در مراکز ارائه دهنده خدمات و قائل شدن حق انتخاب برای بیمه‌شدگان سازمان خریداری شده است.

وی گفت: مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کردستان در سال گذشته با اعتباری بالغ بر 320 میلیارد تومان شامل 160 میلیارد تومان اعتبار در حوزه درمان مستقیم و 160 میلیارد تومان اعتبار در حوزه درمان غیرمستقیم برای ارائه خدمات درمانی در خور شأن بیمه شدگان بصورت مستقیم و یا از طریق خرید خدمات از مراکز درمانی اقدام شده است.

اعتباری بالغ بر 320 میلیارد تومان در راستای ارائه خدمات درمانی در مراکز ملکی و غیرملکی به بیمه‌شدگان در کردستان هزینه شد

 

وی در ادامه اضافه کرد: مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کردستان در سال گذشته با اتخاذ رویکرد حرکت بر اساس برنامه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی و تیم‌های عملکردی پایش و با تکیه بر توان کارشناسان متعهد خود و تلاش مضاعف توانسته است در راستای مشتری محوری، فرایند نگری و ارتقا مستمر کیفیت در مسیر توسعه پایدار اقدامات خوبی انجام دهد.

افتتاح و شروع بکار درمانگاه عمومی کامیاران و بانه 

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان از افتتاح و شروع بکار درمانگاه عمومی کامیاران و بانه و  اتمام طرح توسعه مرکز اورژانس بیمارستان سنندج با مدرن‌ترین تجهیزات و امکانات کاملا استاندارد همراه با ارتقاء و افزایش تخت های فعال آن از 10 تخت به 22 تخت خبر داد و گفت:‌ شروع به کار بخش LDR  ( بلوک زایمان ) بیمارستان سنندج براساس آخرین استانداردهای جهانی،  آغاز عملیات ساخت پروژه عمرانی طرح توسعه بیمارستان سقز در زمینی به مساحت یک‌هزار و 880 متر مربع و زیربنای معادل 3 هزار و 100 متر مربع و در فازهای اورژانس، ICU ؛ NICU کودکان و واحدهای پارکلینیکی شامل رادیولوژی و آزمایشگاه و ... از اقدامات قابل توجه در سطح استان در راستای توسعه زیرساخت‌های درمانی بوده است.

وی تصریح کرد:‌ شروع فعالیت عمرانی و احداث پروژه ساخت درمانگاه دیواندره،  خرید و نصب 4 دستگاه رادیولوژی دیجیتال جهت بیمارستانهای سنندج و سقز و درمانگاه‌های تخصصی بیجار و قروه، ادامه اجرا و بهسازی ساختار اتاق‌های ایزوله بخش‌های ویژه بیمارستان سنندج هم از اقدامات دیگر انجام گرفته در سطح استان است که قطعا نقش مهمی در ارتقای خدمات‌رسانی به جامعه هدف داشته است.

استقرار 100 درصدی اجرای پروژه نسخه الکترونیک و حذف دفاتر درمانی

وی از اجرا و استقرار استانداردهای بیمارستان دوستدار مادر و کودک در بیمارستان سنندج و راه‌اندازی وب سایت‌های بیمارستانی سنندج و سقز، استقرار 100 درصدی اجرای پروژه نسخه الکترونیک و حذف دفاتر درمانی در مراکز طرف قرارداد دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی برای پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیکی خبر داد و گفت: تکمیل فاز بستری tmds مراکز درمانگاهی و بیمارستانی خصوصی و دولتی و دانشگاهی و  عملیاتی کردن برنامه تهاتر حق بیمه و جرائم مربوطه مراکز طرف قرارداد با اسناد تحویلی به دفتر از اقدامات دیگر این مدیریت طی مدت زمان یاد شده بوده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی کردستان همچنین از راه‌اندازی نظام ارجاع داخلی،  تشکیل پرونده مزمن بیماران در سطح استان خبر داد و گفت:‌کسب رتبه دوم مدیریت بحران در میان 29 مدیریت درمان سراسر کشور، کسب رتبه اول بیمارستان سنندج در بین 69 بیمارستان سازمان، کسب رتبه اول بیمارستان سنندج در شاخص درصد سزارین به کل زایمان در میان 69 بیمارستان سازمان، کسب رتبه دوم اورژانس بیمارستان سقز درمیان 14 بیمارستان هم‌تراز و خرید 2 دستگاه اتوآنالیزور آزمایشگاهی برای پلی کلینیک تخصصی سنندج و درمانگاه بانه از دیگر موفقیت‌ها و اقدامات مدیریت درمان استان طی سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما