شناسهٔ خبر: 41334475 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیش بینی تولید ۱۱۰ هزار تن نخود در استان کرمانشاه

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: میزان تولید نخود در کشور ۳۰۰ هزار تن است و پیش‌بینی می‌شود تولید نخود در استان کرمانشاه برای سال جاری ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  محسن دارابی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در نشست کارشناسی صادرات نخود گفت: میزان سطح زیر کشت محصول نخود در کشور ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار هکتار، همچنین میزان تولید نخود در کشور ۳۰۰ هزار تن است و پیش‌بینی می‌شود تولید نخود در استان کرمانشاه برای سال جاری ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن باشد.

او گفت: از این میزان تولید نخود در استان، ۴۰ هزار تن در استان کرمانشاه مصرف‌شده و از ۷۰ هزار تن مابقی، ۷ هزار تن صادر و ۶۳ هزار تن در استان‌های دیگر مصرف می‌شود.

او افزود: سال گذشته به کشور‌های پاکستان، افغانستان، عراق، امارات، آذربایجان، آلمان، قطر، مالزی، سنگاپور، بلغارستان، آلبانی، کانادا، اوکراین و هلند به ارزش ۱۴۴۴۷۲۱۱ دلار و در سه‌ماهه اول سال ۹۹، به کشور‌های افغانستان، عراق، پاکستان، آلمان، کانادا، مالزی، بحرین و انگلستان به ارزش ۱۹۹۲۷۳۹ دلار صادرات نخود داشته‌ایم که به خاطر بیماری کرونا در حال حاضر بازار خود را ازدست‌داده‌ایم و پاکستان و افغانستان از خریداران عمده نخود ما هستند.

دارابی گفت: استان کرمانشاه ۳۵ درصد تولید نخود کشور را داراست. در سال‌های گذشته تمام استان‌ها از استان کرمانشاه نخود خریداری می‌کردند، اما واردات نخود باعث شد حتی بازار‌های داخلی را هم تقریباً از دست بدهیم.

دارابی  بیان کرد: شورای ملی نخود باید قدرت تعیین‌کنندگی قیمت نخود را داشته باشد و بر قیمت‌ها نظارت کند باید یا واردات نخود قطع شود و یا تعرفه واردات نخود آن‌قدر بالا برود که قابل‌رقابت با تولیدات داخلی نباشد.


انتهای پیام/ز

نظر شما