شناسهٔ خبر: 41330982 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

مخالفت دولت مستعفی یمن با آتش‌بس پیشنهادی سازمان ملل

دولت مستعفی یمن با طرح اخیری که فرستاده سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در یمن ارائه داد، مخالفت کرد.

صاحب‌خبر -

العالم _ یمن

دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی»‌ که در ریاض مقیم است،‌ رسماً به اطلاع «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن رسانده که با طرح وی برای آتش‌‎بس موافق نیست.

«راجح بادی» سخنگوی دولت مستعفی یمن به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: رسما به اطلاع فرستاده سازمان ملل رساندیم طرحی که در ۳۰ ژوئن گذشته برای ما فرستاده، حاکمیت و مسؤولیت دولت [هادی] را نقض می‌کند و به شکلی آشکار از وظیفه وی به عنوان فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد فراتر رفته است.

بادی در ادامه مدعی شده است، گریفیتس در طرح پیشنهادی جای دولت نجات ملی یمن [مستقر در صنعاء] را گرفته است.

این در حالی است که نمایندگان دولت نجات ملی یمن اخیرا در مسقط (پایتخت عمان به عنوان میانجیگر) حاضر به دیدار فرستاده سازمان ملل نشدند و علت این موضوع را جانبداری گریفیتس از ائتلاف سعودی-اماراتی اعلام کردند.

روزنامه «الاخبار» لبنان اخیرا در گزارشی در این باره نوشت: به نظر می‌رسد صنعاء این بار تصمیم گرفته درهای خود را به روی گریفیتس ببندد، شخصی که رفتارهای اخیر وی نشان از جانبداری آشکار از ائتلاف سعودی دارد... دولت نجات ملی یمن در دیدارهایش با گریفیتس انعطاف زیادی از خود نشان داد اما وی در مقابل همچنان تلاش می‌کند از امتیازهایی که صنعاء می‌دهد، سوءاستفاده کند تا دستاوردهایی برای ائتلاف سعودی ثبت کند.

در ادامه این گزاری آمده، به نظر می‌رسد طرح اخیر گریفیتس چیزی جز تلاش برای دور زدن تحولات میدانی اخیر و نزدیک بودن تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی بر تمام «جبهه شرقی» (که مأرب در آن قرار دارد) نباشد. این طرح بندهای بی سابقه‌ای در مقایسه با قبلی دارد و بسیاری از مطالبات قبلی انصارالله را پاسخ نمی‌دهد.

فارس

نظر شما