شناسهٔ خبر: 41329656 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پکن: مداخلات آمریکا باعث تشدید تنش و تحریک درگیری در دریای چین جنوبی می‌شود

سفارت پکن در واشنگتن در واکنش به موضع ضد چینی وزیر خارجه آمریکا در خصوص رد حق حاکمیتی پکن در دریای چین جنوبی، مداخلات آمریکا را تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین امروز سه‌شنبه به موضع ضد چینی «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در خصوص حق حاکمیتی پکن در دریای چین جنوبی واکنش نشان داد. سفارت چین در آمریکا ادعاهای پامپئو را رد کرد و گفت واشنگتن می‌کوشد بین چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی تفرفه بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، این سفارتخانه اعلام کرد بیانیه صادر شده از سوی وزیر خارجه آمریکا به عمد به دنبال تحریف حقایق است و تلاش‌های چین و دیگران را برای دست‌یابی به صلح و ثبات در دریای چین جنوبی مخدوش می‌کند.

در بیانیه‌ای که بر روی سایت سفارت پکن در واشنگتن قرار گرفته، آمده است: ایالات متحده کشوری نیست که به شکل مستقیم در این مناقشه درگیر باشد اما به طور مداوم در این مسئله مداخله می‌کند. (آمریکا) به بهانه حفظ ثبات، قدرت‌نمایی می‌کند که باعث تشدید تنش و تحریک درگیری در منطقه می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی قبل با حمله به چین، ادعای حق حاکمیتی پکن درباره دریای چین جنوبی و منابع آن را کاملا غیر قانونی توصیف کرد.

وی طی بیانیه‌ای عنوان کرد: «ایالات متحده از (اقیانوس) هند-آرام آزاد و باز پشتیبانی می‌کند. امروز ما سیاست آمریکا را در بخش حیاتی از منطقه، دریای چین جنوبی توسعه می‌دهیم. ما کاملا شفاف می‌سازیم: ادعاهای پکن درباره منابع فراساحل در سرتاسر بخش عمده‌ای از دریای چین جنوبی کاملا غیرقانونی است.»

مناطق مورد منازعه در دریای چین جنوبی مورد ادعای پنج کشور از جمله چین است. در حال حاضر چین بخش عمده‌ای از این مناطق را تحت کنترل خود دارد. چین با ایجاد پایگاه‌های نظامی در جزایر دریای چین به تقویت موضع خود در آن پرداخته است. پکن اعلام کرده است که این پایگاه‌های نظامی کاملا دفاعی هستند.

اگر چه آمریکا با ارسال منظم ناوشکن‌ها و ناو هواپیمابرهای خود در تلاش است تا سیطره دریایی چین بر این مناطق مورد منازعه را به چالش بکشد. پکن بارها این اقدام آمریکا را تحریک آمیز توصیف کرده و از آمریکایی‌ها خواسته تا آب‌های منطقه را ترک کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر گزارش داد که پیش از این سیاست آمریکا این گونه بوده که اصرار داشت اختلافات درباره حریم دریایی میان چین و همسایگان کوچکتر خود از طریق سازمان ملل حل شود اما هم اکنون آمریکا درصدد است تا تمامی اظهارات چین درباره حق حاکمیت خود بر حریم آبی دریای چین و خارج از آب‌های بین‌المللی برسمیت شناخته شده را غیرقانونی توصیف کند.

 مقامات آمریکایی اعلام کردند که دولت ترامپ قصد دارد اقدامات خود علیه چین را افزایش داده و به یکی از حساس‌ترین موضوعات منطقه‌ای چین بپردازد و تقریبا تمامی ادعاهای چین درباره حق حاکمیت خود در دریای چین جنوبی را رد کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت در پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است کاخ‌سفید اعلام کند آمده است: «جهان به چین اجازه نخواهد داد تا با دریای چین به عنوان امپراطوری دریایی خود رفتار کند.»

در پیش نویس این بیانیه همچنین آمده است: «آمریکا در کنار متحدان و شرکای جنوب شرق آسیای خود در حمایت از حق حاکمیت آنها بر منابع فراساحل که منطبق با حقوق و تعهدات آنها تحت قوانین بین‌المللی است، خواهد ایستاد. ما از جامعه بین‌الملل در دفاع از آزادی دریاها و احترام به حاکمیت‌ها حمایت خواهیم کرد.»

این در حالی است که «لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین چند روز پیش در سخنانی گفته بود که مشکل منطقه این است که «برخی کشورها از هزاران مایل دورتر می‌آیند و به فعالیت‌های نظامی گسترده در منطقه دست می‌زنند». 

انتهای پیام/م

نظر شما