شناسهٔ خبر: 41328432 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دمشق: تروریست‌های تحت حمایت غرب، از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند

وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن تصمیم سازمان منع گسترش تسلیحاتی شیمیایی تأکید کرد، هر بار ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم، به دستاوردی دست می‌یابد، تروریست‌ها با دستور حامیان خود دست به استفاده از سلاح شیمیایی می‌زنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه سوریه بار دیگر تصمیم سازمان منع گسترش تسلیحاتی شیمیایی علیه این کشور را محکوم کرد و آن را سیاسی‌کاری خواند.

دمشق با تأکید بر اینکه تصمیم این سازمان بدون هیچ دلیلی، سوریه را هدف قرار می‌دهد، تصریح کرد، این مصوبه مبتنی بر نتیجه‌گیری‌های نادرستی است که آنچه گروه «تحقیق» نامیده می‌شود، استنباط کرده است.

گزارش اخیر این سازمان، درباره استفاده سلاح شیمیایی در شهرک «اللطامنه» در استان حماه سوریه در ماه مارس ۲۰۱۷ است که در جریان آن، تروریست‌های جبهه النصره و عناصر موسوم به «کلاه سفید» از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان سوری استفاده کردند و سپس ارتش سوریه را متهم به استفاده از این سلاح کردند. کلاه سفیدها تحت حمایت مالی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قرار دارند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این وزارتخانه گزارش داد، اتخاذ چنین تصمیماتی باعث افزایش شکاف بین کشورهای عضو و دست بردن در متن توافقنامه‌ها بر اساس طرح‌های کشورهای مذکور خواهد شد.

دمشق بر این باور است که این تصمیم به آمریکا و برخی از کشورهای غربی اجازه خواهد داد که از سازمان منع گسترش تسلیحات، به ابزاری برای نمایش‌های جعلی بیشتر درباره استفاده سوریه از سلاح شیمایی بدل شود؛ نمایش‌هایی که هدف آن، تحقق اهداف سیاسی و برنامه‌های مشخص است.

وزارت خارجه سوریه همچنین تأکید کرد، این تصمیم پیام اشتباهی به گروههای تروریستی مخابره و آنان را تشویق خواهد کرد تا نمایش‌های شیمایی دیگری را اجرا و حکومت سوریه را به انجام آن متهم کنند.

دمشق ضمن محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی تحت هر شرایطی، خاطر نشان کرد، دروغها و نمایش‌های جعلی که تحت هدایت آمریکا، انگلیس، فرانسه و سایر کشورهای غربی وجود دارد و در جریان آن، سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می‌کند، قبول ندارد.

سوریه در پایان تصریح کرد، برای همه روشن شده است که هر بار ارتش سوریه در نبرد خود با تروریسم، به دستاوردی دست می‌یابد یا پیروز می‌شود، گروههای تروریستی از جمله گروه کلاه سفیدها، با دستور حامیان خود دست به استفاده از سلاح شیمیایی می‌زنند.

نود و چهارمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ۱۹ تیر ماه به کار خود پایان داد.  در این نشست تصمیم جدید گروه غرب علیه سوریه با عنوان «تملک و استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط سوریه» به رأی گذاشته شد و با ۲۹ رای موافق و ۹ رأی ممتنع و ۳ رأی منفی (روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران) به تصویب رسید. 

انتهای پیام/ص

نظر شما