شناسهٔ خبر: 41328426 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نخست‌وزیر فرانسه اشتباه ماکرون را درباره "گویان" تکرار کرد

ژان کاستکس، نخست‌وزیر تازه نفس فرانسه روز یکشنبه به اتفاق اولیویه وران، وزیر بهداشت و سباستین لوکورنو، وزیر قلمروهای فرادریایی این کشور در سفری کوتاه به گویان، به بررسی وضعیت شیوع کرونا در این مستعمره فرانسه در آمریکای جنوبی پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر شیوع گسترده کووید۱۹ در گویان که در همسایگی برزیل، دومین کانون کرونا در جهان واقع شده، مقامات فرانسوی را نگران کرده است. در این قلمروی فرادریایی فرانسه که از کشور پرتغال بزرگ‌تر است و بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، تا کنون نزدیک به ۶ هزار نفر به کووید۱۹ دچار شده‌اند.

اما شاید آنچه بیش از همه سفر دولتمردان فرانسوی به گویان را تحت‌الشعاع قرار داد، اشتباه نخست‌وزیر در «جزیره» خواندن این منطقه بود. ژان کاستکس در سخنرانی خود در گویان گفت‌: «‌وزیر لوکورنو فردا با شما و به ویژه در کنار دست‌اندرکاران حوزه اجتماعی و اقتصادی در جزیره خواهد ماند.»

به گزارش یورونیوز، این اشتباه برای فرانسوی‌ها یادآور اشتباه رئیس جمهورشان هم بود. امانوئل ماکرون در سال ۲۰۱۷ در زمان تبلیغات انتخاباتی و در هنگامی که شورش‌های اجتماعی در گویان شکل گرفت، گفته بود این که عده‌ای فرودگاه را اشغال کنند و مانع پرواز هواپیماها بشوند برای یک «جزیره» چیز خوبی نیست چون ارتباط آن با سایر جاها قطع می‌شود.

واکنش‌ها به اشتباه نخست‌وزیر

کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی سیاستمداران فرانسه با یادآوری این که گویان در همسایگی برزیل و سورینام واقع شده و تنها از سمت شمال همجوار آب‌های اقیانوس اطلس است، اشتباه نخست‌وزیر این کشور را دستمایه طنز و شوخی خود قرار داده و او را مانند ماکرون «جغرافی‌ندان» خطاب کردند.

از جمله ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در جناح اپوزیسیون روز یکشنبه در توییتر خود نوشت: «ژان کاستکس جزیره گویان را ترک کرد و موشکش هم اکنون به مقصد ماتینیون (مقر نخست‌وزیری) برخاسته است. پایان سفر در سال ۲۰۲۲ در ماه.»

سکوی پرتاب موشک‌های فرانسه به فضا در گویان قرار دارد.

بسیاری از اهالی گویان نیز به اشتباه نخست‌وزیر واکنش نشان داده‌اند. یکی از کاربران محلی در توییتر نوشت: «بله، گویان وضعیتش بدتر شده است، اما باز هم جزیره نیست. دوباره شروع شد، بعد از ماکرون، حالا نوبت کاستکس است که می‌گوید گویان جزیره است. مشکل اینها واقعا چیست؟»

جزیره کاین در گویان

به رغم ایرادهایی که از دانش جغرافی نخست‌وزیر فرانسه گرفته شده، برخی نیز تلاش کرده‌اند تا با یادآوری این که «جزیره کاین» در گویان وجود دارد، این اشتباه او را توجیه کنند.

این کاربران نوشته‌اند ژان کاستکس در هنگام سخنرانی در مرکز ستاد بحران گویان در شهر کاین، مرکز این شهرستان بوده است، جایی که به واقع یک شبه‌جزیره و تقریبا جزیره‌ای‌شکل است زیرا از سه طرف در محاصره آب قرار دارد.

گروه دیگری از کاربران طرفدار دولت نیز نوشته‌اند که ژان کاستکس در سفر ۸ ساعته خود به گویان، مسائل بسیار مهم‌تری پرداخته و این اشتباه کوچک دلیلی بر حمله به او نمی‌شود.

گویان همچنان در وضعیت اضطرار بهداشتی قرار دارد و کارشناسان می‌گویند کرونا در این شهرستان فرادریایی فرانسه تازه در نیمه دوم ماه ژوئیه به نقطه اوج خود می‌رسد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما