شناسهٔ خبر: 41327517 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پمپئو:

پکن حق حاکمیت قانونی بر دریای جنوبی چین را ندارد

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه حق حاکمیت پکن بر دریای جنوبی چین را غیرقانونی دانست.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه حق حاکمیت پکن بر دریای جنوبی چین را غیرقانونی دانست.

اخبار بین الملل-وزیر خارجه آمریکا در پیامی در حساب توئیتر خود آورد: چین هیچ حق قانونی برای تحمیل خواست خود به منطقه و مطالبه منابع در سواحل کشور‌های جنوب شرقی آسیا ندارد.

پمپئو در ادامه در پیام دیگری مدعی شد: ما مطابق با قوانین بین المللی به دلیل ارعاب، تهدید، قلدری و ادعا‌های دریایی پکن، سیاست‌های خود در خصوص ادعا‌های مربوط به دریای جنوبی چین را تقویت می‌کنیم.

پیش از این وزارت امور خارجه چین ضمن متهم کردن آمریکا به ایجاد شکاف میان کشور‌های منطقه اعلام کرد واشنگتن عمدا کشتی‌ها و ناو‌های خود را به دریای جنوبی چین ارسال می‌کند تا قدرت‌نمایی کند.

چین مدعی مالکیت ۹۰ درصد از دریای جنوبی چین است که منطقه‌ای انرژی خیز است، اما برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز مدعی مالکیت بخش‌هایی از این منطقه هستند.

تنش‌های بین چین و آمریکا طی ماه‌های اخیر به دلیل تصویب قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ و شیوع ویروس کرونا، افزایش یافته است. واشنگتن این قانون را ناقض استقلال منطقه هنگ‌کنگ می‌داند و تهدید کرده است که پکن را در این خصوص تحریم خواهد کرد. دامنه تنش‌های میان آمریکا و چین دربرگیرنده موضوعات مختلف از جمله تعرفه تجاری، کرونا و تسلیحات نظامی می‌شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما