شناسهٔ خبر: 41327484 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اظهارات بامزه سفیر ایران در فرانسه:

اگر شرکای برجامی به تعهداتشان عمل نکنند، به تنهایی عضو برجام نمی‌مانیم!/ آقای سفیر! صبح بخیر/ ایران از همان اول تنها عضو برجام بود

در صورتی که شرکای برجامی ایران نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، ایران به تنهایی نمی‌تواند کشور عضو برجام باقی بماند.

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: بهرام قاسمی، سخنگوی سابق وزارت خارجه و سفیر کنونی ایران در فرانسه در اظهاراتی گفته است: «شرکای برجامی به تعهداتشان عمل نکنند، به تنهایی عضو برجام نمی‌مانیم»! ظاهرا آقایان دیپلمات و به خصوص آقای قاسمی در عوالم دیگری سیر می کنند. خباثت طرف های اروپایی از همان زمان مذاکرات آغاز شد و بعد از انعقاد برجام هم روند این خباثت ها پا به پای امریکا ادامه داشت. حتی بعد از خروج آمریکا، اروپا علی رغم همه درشت گویی هایش، اقدامی در ایفای تعهداتش انجام نداد. جالب تر آنجاست که رفتار فرانسه در دوران مذاکرات به عنوان پلیس بد مذاکرات از یادها نرفته است. الان و در پنجمین سالگرد قرارداد پرخسارت برجام، قاسمی تازه اینگونه سخن می گوید که اگر اروپایی ها به تعهداتشان عمل نکنند، عضو برجام نمی مانیم! آقای قاسمی یادشان رفته که از همان ابتدا ایران تنها عضو برجام بوده و روحیه غرب گرایی شدید دیپلمات های مسئول در انعقاد این قرارداد پرخسارت و ادامه به هر قیمت آن کار را به این نقطه رسانده است. نکته واضح و تاسف بار آن است که این جماعت علی رغم اتلاف هفت سال از وقت و انرژی مردم هنوز خوشبین به غرب هستند.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم اظهارات قاسمی را در ادامه خواهید خواند:

*دول اروپایی و بخصوص دیگر شرکای برجامی، ایران را تشویق به استمرار حضور در این توافق کرده و با وعده ایجاد یک سازو کار مالی برای تجارت با ایران، از آمریکای گریزان از تعهدات جهانی و بین‌المللی، انتقاد کردند.

*امروز پس از پنج سال از تفاهم بزرگ برجام به عنوان یک نقطه عطف تاریخی در معاهدات و توافقات جهانی مبتنی بر قطعنامه سازمان ملل و حمایت جهانی می‌گذرد و متاسفانه باید اذعان کرد که آمریکای زیاده خواه و افزون طلب را دیگر امیدی به بازگشت به این تفاهم چندجانبه و بین‌المللی نیست.

*در این دوران شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی علیه ایران به اجرا درآمد و کشور ما همچنان مقاومت حداکثری خود را در برابر فشار حداکثری با جدیت دنبال می‌کند.

*هیچ تفاهم و روابطی برای همیشه نمی‌تواند یک سویه و یکطرفه باقی بماند. ایران با تمام توان سعی دارد کشور متعهد به قوانین بین‌المللی و موازین شناخته شده جهانی باشد. اما گویند صبر و تحمل نیز حد و مرزی دارد.

*ما هرگز آغازگر هیچ اقدام خلاف موازین بین‌المللی نخواهیم بود، اما در صورتی که شرکای برجامی ایران نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، ایران به تنهایی نمی‌تواند کشور عضو برجام باقی بماند. آمریکا می‌خواهد برجام را نابود سازد و دیگر کشور‌های طرف برجام را نیز از این معاهده به بهانه‌های واهی و استدلال‌های پوچ و پوسیده خارج کند.

*ما تمامی کشور‌های عضو برجام، سایر کشور‌های جهان و مجامع بین‌المللی را که سازمان ملل ملهم از نگاه و آراء آنهاست، به هوشمندی و هوشیاری در برابر اقدام خطرناک آمریکا فرا می‌خوانیم. جهان نيوز جهان نيوز

نظر شما