شناسهٔ خبر: 41326566 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

یادداشت،

هویت جنسی زنان در شهر

صاحب‌خبر -

زنان/ به گزارش گروه اجتماعی رکنا، بررسی ساختار فرهنگی شهر - شهر آن گونه که در فرهنگ عامه تصور می‌شود و به تصویر کشیده شده است – نشان می‌دهد که چگونه این ساختار امکانات و محدودیت‌هایی را برای اعمال هویت‌های جنسی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال مراکز کلانشهرها مکان‌های بازتری برای بروز هویت‌های جنسی شناخته می‌شوند. احتمال ناشناخته ماندن می‌تواند دلیل این مساعد بودن برای بروز و ظهور هویت‌های جنسی در این نقاط باشد. در مقابل، قدرت حاکم، تلاش می‌کند تا به شیوه‌های مختلف فضاهای شهری را به شیوه‌ای تولید کند که شکل دهنده هویت‌های جنسی خاصی باشند.

مهدی قوامی پور/ دکترای جامعه شناسی سیاسی

در واقع نهادهای متولی کنترل و هدایت هویت‌های جنسی تلاش می‌کنند تا با تمایز بین فضای عمومی و فضای خصوصی، هویت جنسی زنانه را به درون حوزه خصوصی محدود و محصور کنند. در این چارچوب، فضای خصوصی اغلب به عنوان تنها فضای مناسب برای بیان کامل هویت جنسی شناخته می‌شود. در مقابل، فضای عمومی تحت نظارت قرار دارد و هر چیزی غیر از "امن‌ترین" اشکال بیان هویت جنسی مردانه، تحت نظارت پلیس بوده و با آن برخورد می‌شود. این شکاف قدرتمند باعث شده است تا فضای عمومی به عنوان یک میدان منازعه مهم در مبارزات بر سر سیاست هویت جنسی دیده شود. به عنوان مثال، برخی از افراد و گروه‌ها برای بیان حق جنسیت خود در ملاء عام، استدلال و اعتراض می‌کنند تا تبعیض را برجسته کنند. علاوه بر این، اگر بیان هویت جنسی در اقتصاد اخلاقی خانواده یک تابو تلقی شود، آنگاه دیگر ایمنی فضای خانه فرصتی برای بیان هویت جنسی ایجاد نمی‌کند به عنوان مثال خشونت‌های خانگی اخیر علیه زنان و دختران را می‌توان نمونه‌های آشکار ناامنی فضای خانه برای بروز و ظهور هویت‌های جنسی زنان و دختران ذکر کرد. بنابراین، در چنین شرایطی فضاهای دیگر به مراکز بروز هویت جنسی تبدیل می‌شوند، از جمله فضاهای تجاری و اماکن عمومی مانند پارک‌ها و خیابان‌ها. در واقع فضاهای عمومی این فرصت را برای افراد به ویژه دختران فراهم می‌کنند تا از نگاه نظارتی خانه و خانواده دور شوند.

این چالش نشان می‌دهد که فضا امری سیاسی است و تلاش می‌شود تا از هر نظر تنظیم ‌شود. در مقابل، ادعای نمادین و مادی فضا از سوی بخشی از زنان به یک تاکتیک سیاسی و یکی از اجزای اصلی مبارزات مربوط به حقوق زنان تبدیل شده است. بنابراین، از ادعای موقتی فضا در یک حرکت اعتراضی تا استقرار دائم فضاهای مسکونی یا تجاری، بیانگر رابطه بین شهر و هویت جنسی است.

توجه به ویژگی برجسته فضا، فرهنگ و هویت جنسی در شهرهای مختلف بسیار اهمیت دارد. زیرا هر شهر ترکیب ویژه خود را دارد. بیان هویت جنسی در پیوند با امر اجتماعی و سیاسی در زمان‌ها و مکان‌های مختلف ارتباط متفاوتی بین فضای شهری و فرهنگ جنسیتی ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد هویت جنسی شهرها همچنان فضاهایی از جریان مدام در حرکت مردم، کالاها، ایده‌ها و تصاویر هستند که در تلاقی با یک دیگر قرار می‌گیرند. اگر هویت جنسی را امری سیال بدانیم که از درون نیروهای مقابله‌کننده و یا تشویق‌کننده به حرکت خود ادامه می‌دهد، آنگاه به جای تلاش برای تکمیل و تثبیت "شهر" در فضا و زمان، تنوع کامل شهرها و هویت‌های جنسی را پذیرفته و شهرهای متکثرتری خواهیم داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
16 0

نظر شما