شناسهٔ خبر: 41326232 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به ورزش در دولت تدبیر و امید نمره ۱۸ می‌دهم؛

علی‌نژاد: توجه به اقتصاد ورزش از توفیقات دولت است/شاید انتخابات فدراسیون فوتبال باتاخیر برگزار شود

تهران- ایرنا- معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه توجه به اقتصاد ورزش از توفیقات دولت است، گفت: توجه به ورزش زنان موجب جهش ورزش ایران می‌شود.

صاحب‌خبر -

«مهدی علی‌نژاد» معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با حضور در خبرگزاری ایرنا ضمن دیدار با مدیرعامل این سازمان، گفت‌وگویی را با این خبرگزاری انجام داد و در خصوص مسائل روز ورزش کشور به صحبت پرداخت.

شرح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

نظرتان درباره عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه ورزش چیست؟

دولت در حوزه ورزش اقدامات ویژه‌ای انجام داده و با وجود همه مشکلات اقتصادی و بین‌المللی کارهای بزرگی صورت گرفته است. در حوزه ورزش قهرمانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا بیشترین مدال بعد از انقلاب اسلامی را کسب کردیم. مدال‌آوری ایران را در ۲ دوره بازی‌های آسیایی اخیر به تثبیت رساندیم. در بازی‌های کشورهای اسلامی نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتیم.

کاروان ایران در المپیک ریو نتایج بسیار موفقی کسب کرد و بعد از المپیک لندن بهترین نتیجه تاریخ بود. در راه صعود به جام جهانی فوتبال نیز تیم ملی ایران بهترین عملکرد را داشت و فوق‌العاده آسان به مسابقات صعود کرد. در جام جهانی و در گروه مرگ نیز که قهرمان جهان، اروپا و آفریقا حضور داشتند چهار امتیاز کسب کردیم که بسیار عالی بود. در رشته‌هایی چون والیبال، کشتی، ووشو، کاراته و تکواندو نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کردیم و اگر المپیک ۲۰۲۰ به موقع برگزار می‌شد می‌توانستیم برای اولین بار در برخی رشته‌ها مدال کسب کنیم.

در حوزه ورزش قهرمانی توفیقات بسیار بزرگی داشتیم که فقط به رده بزرگسالان باز نمی‌گردد. دولت تدبیر و امید به رده‌های پایه توجه ویژه‌ای داشته است و توانستیم المپیاد استعدادهای برتر را هم در کشور برگزار کنیم که اتفاق بسیار بزرگی بود و نخبه‌های خوبی به ورزش کشور معرفی شدند. در حوزه ساخت و ساز با وجود محدودیت منابع مالی اتفاقات خوبی را رقم زدیم و مجموعه‌های نیمه‌کاره زیادی به پایان رسید و مجموعه‌های بسیار خوبی در کشور افتتاح شد. این زیرساخت‌ها به ورزش ایران در ۲ بخش قهرمانی و همگانی کمک زیادی می‌کند.

موفقیت در ورزش زنان از دیگر توفیقات این دولت بود که توجه ویژه‌ای به آن شد. اگر سهم مدال‌آوران و شرکت‌کنندگان را در بخش زنان بررسی کنید شاهد رشد آن خواهید بود. اگر می‌خواهیم در ورزش جهش داشته باشیم این اتفاق باید در حوزه ورزش زنان رقم بخورد. در حوزه جمعیت ورزشکار نیز رشد بسیار خوبی داشتیم و فرهنگ ورزش کردن در مردم نسبت به ۸ سال قبل شرایط بسیار بهتری دارد.

در دوره گسترش ویروس کرونا نیز با بحث ورزش در خانه باعث نشاط در جامعه شدیم و توانستیم مردم را تشویق کنیم که ورزش کنند. در بحث کمک‌های مومنانه در ماه مبارک رمضان توانستیم بسته‌های خوبی را برای معیشت فقرا تامین کنیم و در بحران جاری شدن سیل هم ورزشکاران مشارکت‌های بسیار خوبی داشتند. در کنار این موضوع بحث خصوصی‌سازی ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال مطرح است. اگر بتوانیم طبق برنامه این ۲ باشگاه را در شهریورماه خصوصی کنیم اتفاق بزرگی رقم خورده است.

وقتی در بازی‌های آسیایی پنجم یا ششم می‌شویم نشان می‌دهد در آسیا جایگاه خوبی داریم و ورزش نسبت به سایر حوزه‌ها پیشرو بوده است. از توفیقات دیگر دولت، بحث توجه به اقتصاد ورزش بوده است که دنبال اقتصاد خودکفا و حمایت از تولیدات داخلی بودیم. امروز با همت تولیدکنندگان و فدراسیون‌ها بسیاری از نیازهای ورزش را از داخل تامین می‌کنیم.

به واسطه برنامه پنجم و ششم توسعه کشور، دولت یک ریال به سرخابی‌ها پول نداد ولی پرسپولیس بهترین نتایج خود را در چهار سال اخیر کسب کرد و استقلال نیز یک قهرمانی در جام حذفی بدست آورد و همیشه در میان مدعیان بود. هر ۲ تیم در لیگ قهرمانان آسیا هم نتایج خوبی گرفتند. یکی دیگر از اتفاقات خیلی خوب توجه به جوانگرایی در مدیریت بوده است. امروز در میان مسوولان وزارت ورزش، روسای فدراسیون‌ها و مدیران کل استانی مدیران جوان و توانمند زیادی داریم. متوسط سنی مدیران ورزش به شدت کاهش پیدا کرده است. توجه به حوزه زنان و حمایت از کرسی‌های بین‌المللی مورد تاکید بوده و برای کرسی‌ها آیین‌نامه حمایتی تنظیم کردیم که اتفاق خوبی بود.

با توجه به دستاوردهایی که بیان کردید، فشارهایی که به وزارت ورزش و جوانان وارد می‌شود بی‌انصافی به نظر می‌رسد.

برخی علاقمند به حاشیه‌سازی و ایجاد رونق برای خود هستند. هر کار بزرگی با مشکلاتی روبرو است. باید ابتدا شرایط خود را بررسی کنیم و ببینیم آیا می‌شد بهتر عمل کنیم یا خیر.

چه به نمره‌ای به عملکرد وزارت ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید می‌دهید؟

نمره ۱۷ تا ۱۸ به حوزه ورزش دولت می‌دهم که نمره بسیار خوبی است. اگر شما به تمام حوزه‌های ورزش توجه کنید کارنامه قابل قبولی به جا مانده اما بدون شک ایراداتی داشتیم. تحریم‌های ظالمانه را فراموش نکنید. دشمن برای ورزش ایران برنامه‌ریزی دارد و تا جایی که می‌تواند به ما فشار می‌آورد. برخی دوستان نیز به خاطر مسایل سیاسی و بی‌توجه به شرایط کشور، این زحمات را نمی‌بینند و فقط به اشکالات توجه می‌کنند. حتما در ورزش با این فضای گسترده بی‌اشتباه نبوده‌ایم اما کلیت ورزش ایران بسیار زیباست.

پرسپولیس و استقلال خصوصی می‌شوند؟

اگر حادثه‌ای رخ ندهد که خارج از اختیار ما باشد، امسال برخلاف باور تمام کارشناسان این ۲ باشگاه را خصوصی خواهیم کرد. خصوصی‌سازی به این شکل خواهد بود که از طریق بورس یا فرابورس به صورت سهام به مردم واگذار می‌شود. در ابتدا تنها ۱۰ درصد سهام فروخته خواهد شد. نمی‌خواهیم این ۲ باشگاه را به فرد خاصی واگذار کنیم.

بعد از واگذاری دیگر کاری به این ۲ باشگاه ندارید؟

صد درصد این ۲ باشگاه باید خصوصی شود. وزارت ورزش متولی کل ورزش ایران است و برای واگذاری این ۲ باشگاه براساس اعتقادی صحیح گام برمی‌داریم. حتی یک درصد از سهام این پرسپولیس و استقلال را هم نمی‌خواهیم.

وزارت ورزش فدراسیون‌ها را درجه‌بندی کرده است و برخلاف گذشته، بودجه بر این اساس پرداخت می‌شود.

بودجه سال ۹۹ را براساس ارزیابی سال ۹۸ در نظر گرفتیم. ارزیابی واقع‌بینانه‌ای را انجام دادیم. این ارزیابی ۵۷ درصد به حوزه قهرمانی به معنای مدال‌آوری و مابقی به سایر وظایف فدراسیون‌ها تقسیم شده که تمام این امتیازات باید به عدد ۱۰۰ برسد.

اگر فدراسیونی در بخش زنان ضعیف باشد طبق برنامه‌ریزی جدید نمره خوبی نخواهد گرفت و براساس تمام این عوامل بودجه فدراسیون‌ها پرداخت می‌شود. این یکی دیگر از توفیقات دولت است. مقام معظم رهبری چند سال قبل به وزارت ورزش پیشنهاد دادند که در جایی سرمایه‌گذاری کنید که مزیت نسبی داشته باشد. این کار باعث می‌شود فدراسیون‌ها تلاش بیشتری برای موفقیت داشته باشند.

فوتبال نگرانی اصلی جامعه است و بار زیادی روی دوش وزارت ورزش گذاشته است. چقدر به خواسته‌های فیفا درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال نزدیک هستیم؟

بیشتر خواسته‌های فیفا انجام شده و همکاران ما در فدراسیون فوتبال در تلاش هستند در کنار اجرای قوانین بین‌المللی به قوانین داخلی هم احترام گذاشته شود. یکی از الزامات فیفا این بود که وزیر و معاون وزیر در مجمع حضور نداشته باشند. ما هم به عنوان افراد دلسوز از حق خودمان به خاطر فوتبال گذشتیم و کاری کردیم که فوتبال ایران آسیب نبیند. البته ما به صورت افتخاری در مجمع خواهیم بود.

آیا فدراسیون فوتبال به تفکر تازه نیاز دارد؟

در خصوص آینده فوتبال مجمع تصمیم‌گیرنده است و ما نقشی در آن نداریم. فدراسیون‌ها نهادهای عمومی غیر دولتی است و مجامع برای آنها تصمیم می‌گیرند. وزارت ورزش نیز هم نظارت می‌کند و هم کمک. باید به فدراسیون‌ها کمک کنیم. این کار در تمام دنیا انجام می‌شود. براساس پولی که پرداخت می‌کنیم باید در جهت اهداف مورد نظر دولت، پول‌ها هزینه شود. این اختیار را داریم که سیاست‌های کلان کشور اجرا شود و هر فدراسیون براساس سیاست‌های کشور پیش نرود از منابع کمتری برخوردار خواهد بود.

با توجه به گسترش کرونا، وزارت ورزش چه برنامه‌ای برای رشته‌های پر امید در المپیک دارد؟

رشته‌های رزمی و کشتی هنوز مجوزی برای شروع فعالیت‌های خود نگرفته‌اند اما دوستان باید با برنامه‌ریزی مربیان ملی، آمادگی خود را حفظ کنند. با توجه به اینکه اکثر این رشته‌ها تا پایان سال ۲۰۲۰ برنامه‌ای ندارند نیاز به اردو هم نخواهند داشت. در حال حاضر تمام دنیا درگیر همه‌گیری ویروس کروناست و شرایط همه عادی نیست. اولویت همه ما حفظ سلامت ورزشکاران است. اگر جایی مجوز برگزاری لیگ یا مسابقات دادیم به معنای الزام نیست. این فدراسیون‌ها هستند که با استقلال کامل می‌توانند برای برگزاری یا عدم برگزاری تصمیم نهایی بگیرند.

در کسب کرسی‌های بین‌المللی جهش خوبی صورت گرفته است و همه امیدوارند که «حمید سوریان» نیز کرسی قابل توجهی در اتحادیه جهانی کشتی به دست بیاورد.

اگر می‌خواهیم تاثیرگذار باشیم باید کرسی‌های خوبی داشته باشیم. آیین‌نامه‌ای در این موضوع داریم و به همه فدراسیون‌ها کمک خواهیم کرد. در مورد نامزدی سوریان برای هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی، با محوریت فدراسیون کشتی، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و وزارت خارجه تلاش می‌کنیم تا او به این سمت برسد.

در مورد موضوع قرارداد «مارک ویلموتس» سرمربی پیشین تیم ملی چه اقداماتی انجام شده است؟

فدراسیون فوتبال مسوول انتخاب سرمربی تیم ملی است. از زمان «کارلوس کی‌روش» تا امروز به همین شکل بوده و وزارت ورزش در این خصوص و در تمام رشته‌ها نقشی در مورد انتخاب سرمربی ندارد. منابع پرداخت فدراسیون از بودجه داخلی خودش بوده اما در مورد ویلموتس با توجه به شرایط خاصی که وجود داشت ستاد مبارزه با تحریم مجوزی داد که ۲ میلیون یورو از مجموعه شستا قرض داده شد و هزینه‌های او پرداخت شد. فدراسیون فوتبال منابعی دارد که بلوکه شده و امیدوارم این مشکل حل شود و قرض پرداخت شود. وزارت ورزش و جوانان نقشی در آمدن ویلموتس و امضای قرارداد او مثل تمام مربیان دیگر نداشته است.

انتخابات فدراسیون فوتبال در مهر و آبان برگزار می‌شود؟

فکر می‌کنم با توجه به مشکلاتی که در اساسنامه وجود داشت، انتخابات با تاخیر برگزار شود. اول باید اساسنامه نهایی و در مجمع تایید شود. ایرادات هم تقریبا برطرف شده و فدراسیون سعی کرده در چارچوب فیفا مشکلات را برطرف کند.

انتخابات در سال ۹۹ برگزار می‌شود؟

باید این اتفاق رخ دهد.

نظر شما