شناسهٔ خبر: 41325886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

پاسخ کاخ سفید به همکاری ایران و چین

19 دی: سخنگوی کاخ سفید درباره شکست فشار حداکثری آمریکا با توجه به استراتژی همکاری ایران و چین گفت اطلاعات جدیدی در این زمینه ندارم.

صاحب‌خبر -

خبرنگاری در نشست خبری روز دوشنبه کایلی مک‌انانی پرسید: دولت ترامپ می‌گوید فشار حداکثری را بر ایران به کار گرفته‌اند تا برای دستیابی به یک توافق بهتر به میز مذاکره بازگردد اما شاهد هستیم که ایران هنوز به میز مذاکره بازنگشته و براساس شواهدی که می‌بینیم در حال تدوین استراتژی همکاری نظامی با چین است.

سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: اطلاعات جدیدی درباره روابط ایران ندارم و همچون گذشته است.

اگرچه سخنگوی کاخ سفید نتوانست اظهار کند که سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر این مطابق با آرزویی که در سر داشتند، پیش نرفته است، اما کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی در آمریکا اعتراف کرده‌اند، دولت ترامپ به جای انزوای ایران، خود را منزوی ساخته است.

مثیو داس مشاور امور بین‌الملل برنی سندرز در یادداشتی اظهار کرد همانگونه که جرج بوش با حمله به عراق، دشمنی‌ها را زیاد کرد و آمریکا را منزوی ساخت، ترامپ هم با سیاست فشار حداکثری علیه ایران علاوه بر اینکه موجب رنج انسان‌ها شده است، آمریکا را به انزوا کشانده است.

استفان والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد هم گفت: ترامپ و پمپئو چین و ایران را کنار هم قرار دادند. کار قشنگی بود!

این مساله فقط به منتقدان ترامپ محدود نیست و حتی مدافعان سیاست ترامپ با زبانی دیگر واکنش نشان داده‌اند به گونه‌ای که نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد که سیاست ضد ایرانی وی در نشست‌های شورای امنیت و سازمان ملل مشهود بود، گفت: شراکت چین با ایران، ایران را از انزوای جهانی خارج می‌سازد.

اگرچه این ادعای هیلی ممکن است به جهان‌بینی و ناآشنایی وی با دنیای سیاست برگردد که ایران را منزوی می‌دیده است، اما اعترافی است که سیاست فشار حداکثری، شکست خورده است.

سخنگوی کاخ سفید درباره موضع دموکرات‌ها اعم از نانسی پلوسی و اوکازیو کورتز درباره الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هم گفت: اطلاعاتی در این زمینه ندارم اما موضع همیشگی رئیس جمهوری، حمایت قوی از اسرائیل بوده است.

نظر شما