شناسهٔ خبر: 41325885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من|خدمت‌رسانی دستگاه‌ها به چشمه پونه در گرو تعیین تکلیف کاربری زمین‌ها توسط آستان قدس

معاون سیاسی فرماندار مشهد با بیان اینکه خدمات‌ رسانی باید با ضوابط شهری هماهنگ باشد، گفت: مسأله چشمه پونه بیشتر حقوقی است و اگر ساکنین مسائل حقوقی خود را با آستان قدس حل کنند سایر دستگاه‌های خدماتی ما آماده خدمت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مشکل آب شرب روستای محروم چشمه پونه واقع در بلوار نماز و درست در جوار کوه‌هایی که بر فراز آن ساختمان‌های لوکس و اشرافی خودنمایی می‌کند، معضلی است که در «سامانه فارس» با عنوان «نداشتن انشعاب آب و غیر بهداشتی بودن آب سهمیه‌ای در چشمه پونه» در سال گذشته به ثبت رسیده که خبرنگار فارس در گفت‌وگو با فرماندار و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مشهد به این مسأله پرداخت و با عنوان «آب‌رسانی روستای محروم چشمه‌پونه در گیر‌ و‌ دار پاس‌کاری مسؤولان» منتشر شد.

اکنون پس از گذشت حدود پنج ماه خبرنگار فارس بار دیگر برای پیگیری وضعیت آب شرب چشمه پونه به سراغ معاون سیاسی فرماندار مشهد رفته تا از جزئیات تصمیم‌گیری‌های مربوط به این منطقه و رسیدگی به آن مطلع شود.

احمد ریواده در گفت‌وگو با بیان اینکه چشمه پونه و زکریا 2 نقطه جمعیتی بالای 50 نفر است، در چشمه پونه 70 خانوار وجود دارد، اظهار کرد: این منطقه در محدوده خدماتی شهر قرار گرفته، جزو مناطق شهری است و واحد روستایی محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اراضی چشمه پونه به لحاظ مالکیتی متعلق به آستان قدس است، مطرح کرد: میان اهالی و آستان قدس مسائل حقوقی در مراجع قضایی و شورای اسلامی شهر مطرح است، بنابراین امکان اینکه شهرداری بخواهد پیش از تعیین تکلیف مالکیت، اقدام به اجرای پروژه‌های عمرانی و لوله‌گذاری و خدمات‌رسانی بهداشتی کند فراهم نیست.

معاون سیاسی فرماندار مشهد با اشاره به اینکه در سال جاری پیش از ورود به پیک گرما یک نشست اختصاصی با موضوع چشمه پونه در فروردین داشتیم، بیان کرد: در این جلسه شهردار منطقه، نماینده آستان قدس و مسؤولان مرکز بهداشت منطقه و نماینده راه و شهرسازی را دعوت کردیم تا مسأله شرب را تعیین تکلیف کنیم.

ریواده در رابطه با جزییات جلسه مذکور عنوان کرد: چند تصمیم در این جلسه گرفته شد، تصمیم اول اینکه با توجه به سلامت مردم که درگیر بیماری کرونا هستیم، شرکت آب و فاضلاب برخلاف بار مالی، مکلف به آبرسانی با تانکر به چشمه پونه شد که در سال گذشته آبرسانی به 3 نقطه جمعیتی از جمله چشمه‌پونه بیش از 2 میلیارد هزینه داشته است.

وی عنوان کرد: تصمیم دوم این بود که به آستان قدس و شهرداری فرصت دادیم تا در مورد نحوه خدمات‌رسانی تصمیم‌گیری کنند، پیشنهاد ما در آن نشست این بود که شهرداری از اولین انشعاب نزدیک منطقه چشمه پونه مجوز حفاری را صادر کند و در 2 یا 3 نقطه جمعیتی در حریم بلوار نماز که کاربری آن فضای سبز و در مالکیت شهرداری است، شیر برداشت آب برای اهالی بگذارد، تا تعیین تکلیف حقوقی این منطقه امکان دسترسی به آب شرب در نزدیکترین نقطه برای اهالی فراهم شود.

معاون سیاسی فرماندار مشهد در رابطه با سومین تصمیم اتخاذ شده در این نشست مطرح کرد: جایی که کاربری آن مشخص باشد و به لحاظ شهری کاربری معلومی داشته باشد، دستگاه اگر نیاز به کاربری داشته باشد در آنجا تملک می‌کند و شهرداری و دستگاه خدماتی مجاز به ارائه خدمات در آنجا نیستند.

ریواده با تاکید بر اینکه شهرداری مجاز به خدمات‌رسانی به کاربری‌های تملک شده نیست، افزود: اعلام کردیم دستگاهی که کاربری متعلق به آن است یعنی آستان قدس، تعیین تکلیف کند تا امکان انشعاب برای آنجا توسط شهرداری فراهم شود.

وی تشریح کرد: براساس مصوبات شورای شهر و راه و شهرسازی این امکان برای شهرداری فراهم نبود تا برای انشعاب تک تک خانه‌های منطقه مجوز صادر کند، ولی اعلام آمادگی کرد برای رفع مشکل شهروندان آن نقطه جمعیتی شیرهای آب را تعبیه کند.

معاون سیاسی فرماندار مشهد در جمع‌بندی نشست مذکور خاطرنشان کرد: مسأله آب شرب چشمه پونه این‌گونه تصمیم‌گیری شد که در سال جاری به لحاظ مالکیتی تعیین تکلیف شود و مردم منطقه بتوانند مانند دیگر شهروندان از حقوق خود بهره ببرند.

ریواده با بیان اینکه خدمات‌ رسانی باید با ضوابط شهری هماهنگ باشد، تصریح کرد: مسأله چشمه پونه بیشتر حقوقی است و اگر ساکنین مسائل حقوقی خود را با آستان قدس حل کنند سایر دستگاه‌های خدماتی ما آماده خدمت هستند.

وی مطرح کرد: در سال جاری حتما آب‌رسانی توسط تانکر انجام می‌شود و مردم نگران تامین آب شرب نباشند، ما تلاش می‌کنیم تا در این سه ماه موضوع میان شهرداری و آستان قدس تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/ 70068

نظر شما