شناسهٔ خبر: 41325417 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

بخش اول/ معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

معرفی ۳۸۰۰ نیروی کادر پزشکی سپاه به مراکز درمانی استان‌های قرمز/ سپاه بار اصلی کنترل کرونا را بر عهده گرفت

سردار احمد عبداللهی گفت: ‌سه هزار و ۸۰۰ نیروی کادر پزشکی اعم از پزشک و پرستار را برای اعزام به رده‌های تابعه سپاه در استان‌های قرمز معرفی کردیم.

صاحب‌خبر -

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ اواخر سال گذشته بود که مردم با بیماری جدیدی به نام کرونا مواجه شدند؛ بیماری‌ای که تاکنون موجب شده است، بیش از ۲۵۰ هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا شوند و بیش از ۱۳ هزار نفر از هموطنان‌مان نیز جان خود را از دست بدهند؛ زیرا کرونا بیماری‌ای است که تا امروز در هیچ کشوری واکسنی برای آن کشف نشده و به همین جهت در کشور‌های مختلف از جمله ایران در حال گسترش است.

میزان گسترش این بیماری در جامعه به حدی است که علاوه بر بخش کشوری بهداشت و درمان، نیرو‌های مسلح نیز برای مقابله با این ویروس به میدان آمدند؛ لذا برای آگاهی از مجموعه فعالیت‌هایی که سپاه در راستای مقابله با کرونا انجام داده است، گفت‌وگویی را با سردار «احمد عبداللهی» معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه انجام دادیم که مشروح آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: نحوه مواجهه معاونت بهداری سپاه با ویروس کرونا چگونه بوده است؟

در اداره بهداشت معاونت بهداری سپاه دو بخش مبارزه با بیماری‌ها و آموزش بهداشت داریم که این دو بخش وظیفه رصد بیماری‌هایی که در مجموعه کشور رخ می‌دهد را برعهده دارند؛ البته وظیفه اصلی آن‌ها محدود به مجموعه سپاه می‌شود. بر این اساس، زمانی که بیماری کرونا در چین شیوع یافت، اولین دستورالعمل‌های بهداشتی به‌منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا به رده‌های تابعه سپاه ابلاغ شد.

بعد از آن، زمانی هم که این بیماری در دو شهر قم و رشت شناسایی شد، برای کمک به مردم استان‌هایی که کرونا در آنجا شیوع یافته بود، فعالیت‌های خود را آغاز کردیم؛ به‌عنوان مثال با تماس‌های هر روزه و متوالی که با فرماندهان سپاه‌های دو استان قم و گیلان داشتیم، کمبودها، مشکلات و کاستی‌های آن‌ها در مقابله با این بیماری را رصد و تحلیل می‌کردیم.

روز‌های اول شیوع کرونا در قم، شرایط دشواری حاکم بود، زیرا از نظر نیروی انسانی و تجهیزات به شدت کمبود وجود داشت و همچنین مدیریت شهری دچار نابسامانی بود؛ در چنین شرایطی یکی از اقداماتی که انجام دادیم، این بود که حدود ۴۰۰ نفر پزشک و پرستار را به استان‌های مورد نیاز اعزام کردیم تا کمک‌حال مجموعه بهداشت و درمان کشور باشند؛ علاوه بر این، اقلام مورد نیاز مثل ماسک، مواد شوینده، لباس حفاظت فردی، گان و امثال آن‌ها را نیز تأمین و به استان‌های هدف ارسال کردیم.

همچنین پیش آگهی‌هایی نیز برای تخت‌های بستری یا نقاهتگاهی بیشتر اعلام کردیم تا چنانچه نیاز بود، نسبت به تأمین آن‌ها اقدام کنیم؛ بر این اساس در گام اول هشت هزار و ۵۰۰ تخت نقاهتگاهی را ساماندهی کرده و آن را به رده‌های تابعه ابلاغ کردیم تا بنا به شدت و حدت این نقاهتگاه‌ها تشکیل شود؛ به‌عنوان مثال در تهران ۲ هزار تخت، در قم و اصفهان هر کدام هزار و ۵۰۰ تخت، در گیلان، گرگان و گلستان هر کدام هزار تخت و در استان‌های دیگر نیز بنا به ضرورت، تعدادی تخت نقاهتگاهی را ساماندهی کردیم.

البته برابر آنچه در جلسات اولیه با وزارت بهداشت مطرح شد، قرار بر این بود که ما «پسا بیمارستانی» را برعهده بگیریم در نتیجه برای پسا بیمارستانی موضوع نقاهتگاه‌ها مطرح می‌شود؛ یعنی کسی که در بیمارستان بستری بودند، برای سپری کردن دوران نقاهت و برای اینکه اعضای خانواده‌شان مبتلا نشوند در مکانی به نام نقاهتگاه بستری می‌شوند.

بدین ترتیب در گام اول که قرار بود هشت هزار و ۵۰۰ تخت نقاهتگاهی را ساماندهی کنیم در عمل و بنا به شرایط خاص نزدیک به ۱۶ هزار تخت را در استان‌های مختلف ساماندهی کردیم و در خیلی از نقاط استفاده شد.

در اینجا این توضیح لازم است که بیمارستان‌ها را از قبل برای بستری بیماران کرونایی طراحی نکرده بودیم؛ بیماران کرونایی به‌خصوص آن‌هایی که شرایط حادی دارند، نیاز به آی.سی.یو و تخت ویژه دارند که این وضع با شیوع کرونا هماهنگ نبود؛ چون ما حدود یک‌سوم تخت مورد نیاز برای بستری بیماران کرونایی را داشتیم؛ لذا به همین علت تخت‌های آی.سی.یو را افزایش دادیم.

از سوی دیگر برابر آنچه که از طریق ستاد کل نیرو‌های مسلح ابلاغ شده بود، بیمارستان‌های سپاه ابتدای به ساکن قرار بود بیماران کرونایی را نپذیرند؛ زیرا برابر هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت بهداشت، ابتدا می‌بایست بیمارستان‌های کشوری این بیماران را پذیرش می‌کردند و وقتی ظرفیت آن‌ها تکمیل شد، بیمارستان‌های نیروی مسلح نسبت به پذیرش این بیماران اقدام کنند که در این مرحله هم بیمارستان‌های «هاجر» و «بعثت» ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بیمارستان‌های معین کشوری در تهران انتخاب شده بودند؛ یعنی بیمارستان‌های سپاه در تهران مثل بقیه الله (عج)، نجمیه و جماران در لیست بیمارستان‌های معین کشوری نبود.

معرفی ۳ هزار و ۸۰۰ نیروی کادر پزشکی سپاه به مراکز درمانی استان‌های قرمز/سپاه بار اصلی کنترل کرونا را به عهده گرفت

اما وقتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در مواجهه مردم برای تشخیص یا درمان بیماری کرونا به بیمارستان بقیه الله (عج) مواجه شد از معاونت بهداشت و درمان سپاه برای نحوه برخورد با این‌گونه مراجعات کسب تکلیف کرد که به رئیس بیمارستان اعلام کردم علی‌رغم آن‌که برای ما در این رابطه از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح وظیفه‌ای تعریف نشده، چون موضوع نجات مردم مطرح است، نسبت به پذیرش این‌گونه بیماران اقدام کنند؛ لذا این باعث شد تا بیشترین آمار پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان بقیه الله (عج) صورت گیرد به نحوی که این بیمارستان در مواقعی بیش از ۵۷۰ بیمار را در روز پذیرش می‌کرد، زیرا مردم مراکز درمانی سپاه را قبول دارند و آن را به‌عنوان یک مأمن می‌شناسند؛ البته شاید یکی دیگر از دلایلی که مراجعه مردم به این بیمارستان را افزایش داد، مصاحبه‌ای بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) انجام داد و طی آن عنوان کرد که این دانشگاه در حال کار بر روی تولید واکسن کروناست.

این شرایط موجب شد تا با افزایش مراجعه مردم، ظرفیت بخش آی.سی.یو را سه برابر کنیم؛ یعنی طی دو مرحله تخت‌های آی.سی.یو را از ۳۰ تخت به ۷۰ تخت و سپس به ۱۰۰ تخت رساندیم و این در شرایطی است که در هیچ جای دنیا چنین ظرفیت‌سازی را سراغ نداریم؛ حتی بیمارستان‌های آموزشی و دانشگاهی دولتی نیز افزایش یک و نیم برابری هم نداشتند.

در زمینه تولید ماسک نیز از آنجایی که از قبل تدارک ذخیره ماسک را در کشور و سپاه نداشتیم و در روز‌های اول به شدت مورد نیاز بود، علاوه بر استمداد از مردم برای تبدیل کارگاه‌های خیاطی خود به تولید ماسک، بیش از ۱۵ هزار کارگاه تولید ماسک نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی بسیج فعالیت خود را شروع کردند به نحوی که امروز دیگر آن بحران‌های روز‌های اول کمبود ماسک را نداریم.

در کنار این موضوع، مرکز درمانی ما یعنی بیمارستان بقیه الله (عج) هم که اساس کار آن ارائه خدمات درمانی است، چون در همان روز‌های اول با چالش کمبود ماسک مواجه بودیم، اقدام به تولید ماسک N۹۵ کرد؛ ماسکی که اختصاصی ویژه کادر درمان است و باید از استاندارد‌های لازم برخوردار باشد؛ به عبارت دیگر بیمارستان بقیه الله (عج) که کار آن اداره خدمات درمانی است، به یک کارگاه تولید ماسک تبدیل شد و میزان تولیدات آن به حدی رسید که به ارتش و نیروی انتظامی و سایرین هم اعلام کردیم چنانچه به چنین ماسکی نیازمند شدند، می‌توانند از طریق این بیمارستان تأمین کنند.

اقدامات دیگری که در این راستا صورت گرفت، هم‌فکری و تعامل با سایر بخش‌ها مانند قرارگاه امام رضا (ع)، تولید لباس حفاظت فردی با همت عزیزان بسیج، اختصاص ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در بیمارستان‌های سپاه به بیماران کرونایی، راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و خیاطی، گندزدایی اماکن و مراکز مختلف به‌خصوص در روز‌های اول با تلاش مجموعه معاونت عملیات سپاه، بود؛ این اقدام را در مراکز مورد تقاضا انجام می‌دادیم؛ به‌عنوان مثال با درخواست بیمارستان مسیح دانشوری، عملیات گندزدایی در این مکان توسط معاونت عملیات سپاه صورت گرفت.

همچنین طی مدت یادشده، تعدادی بیمارستان سیار هم در برخی شهر‌ها برای درمان بیماران کرونایی اختصاص دادیم؛ این مهم در شرایطی انجام شد که تاکنون بیمارستان‌های سیار برای درمان مجروحان جنگی و مصدومان ترومایی راه‌اندازی شده بودند و کاربری بیماران عفونی مثل کرونا را نداشتند، اما بلافاصله بعد از گسترش این بیماری، کاربری بیمارستان‌های سیار را تغییر دادیم تا بتوانیم بیماران کرونایی را درمان کنیم.

یکی از اقدامات مهمی که در همین رابطه صورت گرفت، موضوع غربالگری بود؛ زیرا بالای ۸۰ میلیون نفر در دو مرحله غربالگری شدند و الان به نقطه رسیدیم که اگرچه این روز‌ها دوباره شیوع بیماری شدت یافته، ولی امروز کشور در شرایط عادی با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و از آن شرایط هیجانی ابتدای شیوع کرونا که مردم نگران بودند، فاصله گرفته است؛ به نحوی که اکنون به دلایل مختلف ازجمله ریختن ترس مردم از کرونا، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک موجب شده، مردم زندگی عادی خود را دنبال کنند؛ لذا با توجه به مواردی که به آن‌ها اشاره شد به اذعان وزیر بهداشت، سپاه با ورود خود در مقابله با کرونا بار اصلی کنترل بیماری را به عهده گرفت.

دفاع‌پرس: قرارگاه بهداشتی ـ درمانی و زیست دفاعی سپاه با افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ و نیز تعداد فوت‌شدگان مبتلا به این ویروس مجدداً جلسه خود را برگزار کرد؛ درباره تصمیمات این جلسه توضیح می‌فرمایید؟

در جلسه مورد اشاره که به فرماندهی سرلشکر «سلامی» فرمانده کل سپاه برگزار شد، جدول وضعیتی به منظور نشان دادن میزان شیوع ویروس کرونا در سه سطح قرمز، زرد و سفید برای استان‌ها ترسیم شد و ۱۰ نوع فعالیت اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، گردشگری، امنیتی، سیاحتی و... هم تعریف کردیم تا در هر وضعیتی چه اقداماتی صورت گیرد.

برای فرماندهان سپاه‌های استانی الگویی را در جهت مهار کرونا مشخص کردیم تا با هماهنگی استانداران بتوانند فعالیت‌هایی را انجام دهند؛ از سوی دیگر سه هزار و ۸۰۰ نیروی کادر پزشکی اعم از پزشک و پرستار را برای اعزام به رده‌های تابعه سپاه در استان‌های قرمز معرفی کردیم؛ این افراد در صورت نیاز برای پشتیبانی از بخش کشوری هم فعالیت خواهند کرد؛ به‌عنوان مثال در مهاباد بیمارستان صحرایی احداث کردیم، اما دانشگاه علوم پزشکی مهاباد از ما درخواست کرد به جای استقرار کادر درمانی سپاه در بیمارستان سیار، این نفرات در مراکز بیمارستانی شهر خدمت‌رسانی داشته باشند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ 231

نظر شما