شناسهٔ خبر: 41321601 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

اولین مشتری تسلیحاتی ایران در دوران پساتحریم چه کسی است؟

100روز مانده به پایان تحریم تسلیحاتی ایران، نخستین قرارداد رسمی فروش سلاح با یکی از نزدیک‌ترین دولت‌ها در منطقه یعنی سوریه بسته شد. جزئیاتی از این قرارداد منتشر نشده اما احتمالا ایران سیستم‌های پدافند هوایی پیشرفته در اختیار سوریه قرار دهد که مانعی مهم در راه حملات گاه و بیگاه رژیم صهیونیستی به خاک سوریه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| شیوع کرونا باعث کاهش رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک در جهان شده اما در همین شرایط روز 18تیر سرلشکر محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه رفت و با فشردن دستان علی ایوب، وزیر دفاع سوریه قراردادی را با او به امضا رساند که براساس آن ایران سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را تقویت می‌کند.


بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با هیأت ایران از نتایج نشست‌های طرف‌های سوری و ایرانی و امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی و فنی بین 2 کشور ابراز خرسندی کرده بود و بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای اسد هم از قرارداد نظامی با ایران به‌عنوان یکی از سناریوهای سوریه برای مقابله با قانون موسوم به سزار یاد کرده است. قانون سزار که یک ‌ماه قبل در آمریکا به تصویب رسید نه‌تنها دولت سوریه که تمام دولت‌ها، گروه‌ها، شرکت‌ها و افرادی که مستقیم و غیرمستقیم به دولت سوریه کمک مالی یا نظامی دارند و در 4 بخش نفت، گاز طبیعی، هواپیماهای نظامی، ساخت‌وساز و مهندسی همکاری می‌کنند را هدف تحریم قرار می‌دهد با این حال در آن زمان سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وضع و اجرایی شدن قانون تحریمی موسوم به سزار علیه سوریه را اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی و مبانی انسانی دانسته و آن را محکوم کرده و گفته بود: ما همانند گذشته به همکاری‌های اقتصادی خود با ملت مقاوم و دولت سوریه ادامه خواهیم داد و به‌رغم این تحریم‌ها، روابط اقتصادی خود را با سوریه تقویت خواهیم کرد.


سزار نام مستعار فردی است که با ادعای حضور در ارکان نظامی سوریه تصاویری از قربانیان جنگ سوریه گرفته و کنگره آمریکا با استناد به این تصاویر تحریم‌های این کشور علیه دولت سوریه که از زمان اوباما وضع شده بود را تشدید کرد. سرلشکر باقری در دیدار با وزیر دفاع سوریه تأکید کرد: توافق امضا شده اراده ما را برای همکاری مشترک در زمینه مقابله با فشارهای آمریکا بالا می‌برد.


در واکنش به قرارداد نظامی ایران و سوریه، جسیکا مک نالتی، فرمانده نیروی دریایی آمریکا و سخنگوی پنتاگون گفته است: کارکنان نظامی آمریکا به اجرای عملیات شکست داعش در سوریه همراه با نیروهای کهنه سرباز بومی در شمال شرقی سوریه و حوالی مقر نظامی التنف ادامه خواهند داد. توافقنامه همکاری ایران و سوریه بر گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی در زمینه‌ فعالیت نیروهای مسلح و ادامه هماهنگی‌ها تأکید دارد.


همکاری ایران و سوریه از این حیث حائز اهمیت است که رژیم صهیونیستی در یکی دو سال اخیر به‌طور مرتب پایگاه‌های نظامی در سوریه را هدف قرار می‌دهد و از اینکه بگوید در این پایگاه‌ها نیروها و مستشاران نظامی ایران مستقر هستند نیز ابایی ندارد و به‌نظر می‌رسد با تقویت سامانه‌های پدافندی سوریه ریسک حملات هوایی صهیونیست‌ها به سوریه به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. در همین رابطه امیر موسوی، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل معتقد است که این قرارداد می‌تواند کمک شایانی به سوریه جهت مقابله با حملات هوایی رژیم صهیونیستی کند.


بحران و بی‌ثباتی در سوریه از 10سال قبل با اعتراضات مردمی نسبت به دولت سوریه آغاز شد اما در ادامه با فعال شدن گروه‌های تروریستی ازجمله داعش دولت سوریه از ایران برای مقابله با این گروه‌ها کمک خواست و با همکاری ایران و روسیه دولت سوریه توانست بر عمده اراضی خود مسلط شود.

 

منبع: همشهری

نظر شما