شناسهٔ خبر: 41321420 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

شماره ۱۷۰؛

اسناد ویکی لیکس / شهریو ۱۳۸۲؛ پیام سیدجواد الخویی به آمریکا در مورد ایران و مقتدی صدر

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در امان در تلگرافی محرمانه به تاریخ پنج شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۲ به ماجرای رایزنی برادرزاده سیدعبدالمجید خویی با آمریکایی ها درمورد عراق و ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: برادرزاده روحانی شیعه کشته شده عراقی، الخویی، به دنبال همکاری با آمریکا برای ایجاد ثبات در جنوب عراق است

طبقه بندی: محرمانه

پنجشنبه 13:56 دقیقه چهارم سپتامبر 2003 (پنج شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۲)

از: اردن

به: نامشخص

 

خوشحالی شیعیان از سقوط صدام

  1. سید جواد الخویی روحانی شیعه عراقی (برادرزاده سیدعبدالمجید الخویی، که در 10 آوریل در نجف ترور شد) و غانم جواد از بنیاد الخویی در لندن روز 2 سپتامبر با سفیر تماس گرفتند. الخویی گفت که برکناری صدام حسین و رژیم آن از عراق باعث «خوشحالی زیاد» در میان شیعیان عراقی شده است که برای سالها تحت ستم حکومت بعث بودند. در نتیجه نوعی حسن نیت در میان شیعیان در برابر آمریکا وجود دارد. البته او هشدار داد که افزایش بی ثباتی و روند کند کمک رسانی و بازسازی جنوب می تواند به تدریج حمایت شیعیان از ائتلاف را کم کند (به تلگراف مرجع کویت هم مراجعه کنید). او از ائتلاف خواست تا همکاری نزدیکتری با آنها داشته و به دنبال توصیه از سوی روحانیون شیعه – مخصوصا خودش و بنیاد الخویی – برای پیشرفت سریعتر در جنوب باشد. جواد شکایت کرد که دولت آمریکا از زمان ترور الخویی بزرگ در ماه آوریل با آنها مشورت نکرده و تمایل شدید خود را برای کار با دولت عراق و ائتلاف بر روی هردوی پروژه های سیاسی و انسانی اعلام کرد.

..........

  1. الخویی حضور روحانیت مذهبی و سلسله مراتب آن در تشیع به حفظ موقعیت در جنوب عراق تا این مرحله کمک زیادی کرده است. او ادامه داد، شیعیان به رهبران مذهبی خود گوش داده و از آنها پیروی می کنند و به آنها توصیه می شود قبل از اینکه کار کنند با امام جماعت محلی خود مشورت کنند – او به نمونه انتخاب رشته تحصیلی، ازدواج یا استفاده از خشونت برای حل مناقشه اشاره کرد. سنی ها، به گفته او، یاد می گیرند که ارتباط مستقیمی با خدا داشته باشند و لذا «هرسنی می تواند خودش با خدا مشورت کرده و برای منفجر کردن خودش در یک عملیات تروریستی تصمیم بگیرد». او می گوید بر همین اساس روحانیون شیعه نفوذ دارند تا پیروان خود را ساده تر از سنی ها، به کاری ترغیب یا از آن برحذر کنند. به گفته او، بصورت کلی، او دیگر شخصیت های شیعه به شیعیان عراقی گفته اند تا از خشونت علیه نیروهای ائتلاف در عراق استفاده نکنند. او نتیجه گیری کرد که همین مسئله دلیل اصلی آن است که جنوب از زمان پایان جنگ تا کنون تقریبا آرام مانده است.
  2. الخویی و جواد، ایران را به پشتیبانی از عناصر شیعه تندرو برای تثبیت کنترل خود بر جمعیت شیعه عراقی متهم می کنند. او مدعی شد اطلاعات دقیق دارد که ایران به مقتدی صدر، رهبر شیعه قول داده است که او را «حسن نصرالله عراق» خواهد کرد (اشاره به رهبر حزب الله لبنان). قدرت گرفتن مقتدی صدر با پشتیبانی ایران می تواند فاجعه ای برای شیعیان – و خودش – باشد که به دنبال صلح و ثبات در جنوب عراق هستند. او گفت «من به ائتلاف نمی گویم که بماند، اما شما نباید خیلی زود اینجا را ترک کنید».
  3. الخویی و جواد می گویند که روز 3 سپتامبر به نجف سفر خواهند کرد و امیدوارند بتوانند روزهای 6 و 7 سپتامبر در بغداد با مسئولان ائتلاف دیدار کنند.

هیل

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما