شناسهٔ خبر: 41320253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خوزستان| طرح "هر خانه یک پایگاه اقتصادی" به‌همت جهادگران در اهواز اجرا می‌شود

گروه استان‌ها- گروه جهادی "کوی شهید مدرس" اهواز برای توانمندسازی خانواده های محروم و آسیب دیده از کرونا، طرح اشتغال خانگی و تبدیل هر خانه یک پایگاه اقتصادی را در منطقه اجرایی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، فرهنگ حضور گروه‌های جهادی هرچند ریشه در فرهنگ دینی و انقلابی این مرز و بوم ریشه دارد اما در این سال‌ها با ورود جدی تر جوانان مومن و دلسوز به این عرصه هرروز با یک ابتکار و خلاقیت جدید همراه است.

این ابتکارها کارهای جهادی را به سمتی برده که هر روز یک مشکل جدید از قشر محروم را برطرف کرده و فضای جدیدی را برای آنان فراهم می‌کند. اخیرا گروه جهادی کوی شهید مدرس اهواز که از مناطق ریشه‌دار و قدیمی اما پر مشکل شهر اهواز است در ابتکاری جالب به کمک کسب و کارهای خانگی این منطقه شتافته اند.

اسماعیل حزباوی‌زاده مسئول گروه جهادی کوی شهید مدرس اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، درباره فعالیت‌های جهادگران در منطقه محروم کوی شهید مدرس اهواز اظهار داشت: کوی مدرس یک منطقه محروم و با بافت سنتی و در عین حال پر ظرفیت است.

وی با اشاره به نخستین اقدام این گروه در منطقه افزود: برای شناسایی ظرفیت‌های منطقه، به تک تک 5 هزار ساکن منطقه سرکشی و یک شبکه مجازی برای این خانواده‌ها طراحی کردیم. به طوری که اکنون این شبکه ما بیش از یک هزار نفر از اهالی منطقه را تحت پوشش قرار داده است.

این طلبه جهادی ادامه داد: در بخش دوم ظرفیت‌های هر خانواده را ثبت و ضبط کردیم. مثلا خانواده‌ای در آشپزی، خانواده‌ای در خیاطی، یا در پخت نان و بخشی نیز کارگرهای روزمرد و در مسایل فنی و تعمیراتی مهارت داشتند. همه این مهارت‌ها و توانمندی‌ها را دسته بندی کردیم.

وی ادامه داد: در مرحله بعد اقدامات جهادی را در بخش‌های عمرانی، بهداشتی، اشتغالزایی، هنری، فرهنگی و آموزشی تفکیک کردیم.

این طلبه جهادی با اشاره به بخش هنری بیان داشت: جوانان فعال و پر استعدادی در منطقه وجود دارد. با کمک خیرین و بدون هیچ حمایتی از نهادی خاص، به تربیت و آموزش این جوانان در گروه‌های هنری  در دو بخش خواهران و برادران پرداختیم. محوریت تمامی اقدامات جهادی مسجد و پایگاه بسیج در این گروه‌ها حضور دارند. با حضور نونهالان و کودکان گروه‌های سرود، تواشیح و قرائت قران راه اندازی کردیم.

حزباوی‌زاده اظهار داشت: در حوزه آموزش و کار فرهنگی اولویت را به فرزندان دادیم. مسابقات مجازی، جشن میلاد در خیابان، تاسیس کتابخانه از طریق پویش نذر کتاب، پویش قرائت قران فرزندان در ماه رمضان انجام دادیم. به طوری که فرزندان در خانه با موبایل فیلمی از قرائت قران را می فرستاد و ما پس از ارزیابی، تقدیر می‌کردیم.

وی درباره تاسیس کتابخانه در کوی شهید مدرس بیان داشت: با همت خیرین با بیش از 200 عنوان کتاب، کتابخانه منطقه را راه اندازی کردیم. این کتاب‌ها را ویژه برای کودکان با هدف تقویت مسایل دینی و اعتقادی انتخاب کردیم. استقبال خوبی شده و بعد از نماز کودکان کتاب به امانت می‌گیرند.

این طلبه جهادی به اقدامات این گروه جهادی در بخش بهداشتی اشاره و بیان داشت: در بخش بهداشتی و مقابله با کرونا علاوه بر تولید ماسک و شیلد و... توزیع با قیمت پایین و ضدعفونی مناطق، در عید فطر برای اینکه دیدوبازدیدهای عید را کاهش دهیم در فضای مجازی پویش راه اندازی کردیم که در کاهش این ترددها بسیار موثر بود.

وی به اقدامات فرهنگی ویژه مادران از سوی جهادگران اشاره و گفت: با کمک بچه‌های مسجد به مناسبت روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س) از طریق پویش مجازی، مسابقه کیک پزی راه انداختیم که در این مسابقه بیش از 500 نفر مشارکت داشتند. یا برای روز دختر 30 عروسک بین دختران منطقه توزیع کردیم.

این طلبه جهادی گفت: در بخش فرهنگی در ماه رمضان، منبر مجازی به زبان عربی برای خانواده‌ها برگزار و مسایل شرعی پاسخ داده شد.

وی گفت: برای عید غدیر علاوه بر چراغانی و آذین‌بندی خیابان‌ها، با فروشگاه‌ها و مغازه‌های منطقه هماهنگی شده که جنس با تخفیف به مردم ارائه و ما نیز در فضای مجازی منطقه، این فروشگاه‌ها را تبلیغ کنیم.

وی تصریح کرد: اقدامات گروه جهادی کوی مدرس تنها در کارهای فرهنگی و آموزشی محدود نبوده و در بخش خدماتی نیز فعال بوده است. به طوری که جوانان جهادی یک باب منزل متعلق به یک پیرزن تنها را نوسازی کردند. در ماه رمضان نیز مرتب کولر و پنکه های مردم از سوی جهادگران سرویس شد.

حزباوی زاده به طرح توسعه منطقه و فعالیت اشتغالزایی این گروه اشاره و گفت: برای اینکه محرومیت برای همیشه از منطقه رخت برکند، بچه‌های مسجد با اساتید اقتصاد و کارآفرینی جلسات زیادی برگزار شده و طرح توسعه منطقه تدوین شده است.

حزباوی زاده درباره طرح های اقتصادی و اشتغالزای گروه جهادی کوی مدرس اشاره و بیان داشت: کرونا سبب شد بسیاری از خانواده‌های منطقه که عموما کارگر روزمزد بودند از حیث معیشت دچار آسیب شوند. برای همین نرم افزار موبایلی بازارچه کوی مدرس همزمان با میلاد امام رضا(ع) راه اندازی شد.

وی درباره نرم افزار بازارچه کوی مدرس اظهار داشت: این نرم‌افزار دارای بخش‌های مانند تولیدات خانگی، خدمات خانگی، فروشگاه خانگی و.. است و هر یک از خانواده‌ها هر قابلیتی را دارند، اعلام و ما در این نرم افزار قرار داده تا مردم به راحتی با موبایل وسایل و خدمات مورد نیاز خود را از اهالی منطقه دریافت کنند. مثلا پخت نان، آرایشگری، خیاطی، سیسمونی بچه، کارهای تعمیراتی، فروش لوازم خانگی دست دوم و..همه این موارد در نرم افزار دیده شده است.

این طلبه جهادی بیان داشت: این نرم افزار به مردم منطقه این اجازه را می‌دهد که وسایل مورد نیاز خود را از همسایه‌های خود تهیه کنند. از این طریق اقتصاد منطقه خود به خود پویا و فعال می‌شود.

وی با اشاره به چشم‌اندازی طرح اقتصادی توانمندسازی جهادگران برای منطقه، اشاره و گفت: در این طرح یک کارگاه اقتصادی شاخص در مرکز بخش راه اندازی و در هر محله نیز بسته به توانایی خانواده های آن محله کارگاه های کوچک راه اندازی می شود. کارگاه مادر مواد اولیه را تامین و برای محصول تولیدی خانواده‌ها بازاریابی می‌کند. سرمایه‌گذار این پروژه نیز اعلام آمادگی کرده است.

این طلبه جهادی بیان داشت: این طرح در حال انجام مطالعات نهایی است و در صورت موفقیت در نظر داریم رایگان در سایر مناطق محروم اهواز نیز اجرایی کنیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم این ظرفیت‌ها را شکوفا سازیم به الگوی جدید از رفع محرومیت در منطقه پرداختیم. در این الگو به جای آنکه خانواده‌ها را به کمک‌ها وابسته سازیم، هر خانه را به یک کارگاه اقتصادی تبدیل می‌کنیم.

انتهای پیام/341/س

نظر شما