شناسهٔ خبر: 41319640 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وقتی سیاست‌های وزارت ارشاد،موجب کتابسازی می‌شود

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی گفت:کتابسازی دلایل زیادی دارد که از جمله آن سیاست‌های وزارت ارشاد است که ناشران را تشویق به انتشار کتاب چاپ اول می کند.

صاحب‌خبر -

وقتی سیاست‌های وزارت ارشاد، انگیزه کتابسازی می‌شود.

علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسئله کتابسازی در کشور گفت:مسئله کتابسازی ریشه‌های مختلفی دارد و نمی‌توان گفت یک علت مشخصی دارد که اگر آن علت را برطرف کنید مشکل کتابسازی در کشور حل می‌شود. از جمله دلایل آن می‌توان به اهمیت بیش از حد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب‌های چاپ اول بدون توجه به محتوای کتاب اشاره کرد چاپ اول بودن کتاب در مسائلی از جمله تمدید مجوز نشر، تخصیص غرفه اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید


او افزود: تعداد زیادی ناشر فعال در کشور داریم، بدیهی است که نویسندگان، محققان و پژوهشگران نمی‌توانند با همه این ناشران همکاری کنند یا اینکه موضوعاتی که ارائه می‌کنند برای همه ناشران به خصوص غیر حرفه ای‌ها جذابیت ندارد، فقط عده‌ای خاص از ناشران هستند که به انتشار این موضوعات می‌پردازند.

مدیرمسئول انتشارات ارمغان طوبی ادامه داد:مجوز برگزاری انواع نمایشگاه‌های کتاب از نمایشگاه‌های استانی گرفته تا نمایشگاه‌های مترو، مسجد، ادارات و تخفیف ۵۰ تا ۶۰ درصدی در این نمایشگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین مشوق‌ها برای کتابسازی یا نوعی از کتابسازی است که در آن اثری ۱۰ بار ترجمه می‌شود.

حاجی تقی بیان کرد:ناشری که کتاب یک نویسنده یا مترجمی را که حق التالیف بالایی دارد یا معتبر است منتشر می‌کند نمی‌تواند به مخاطب، کتاب را با ۵۰ تا ۶۰ درصد تخفیف ارائه کند، اما این ناشران کتابساز هستند که به خوبی از این فرصت استفاده می‌کنند. از آنجا که دغدغه حق التالیف ندارند کتاب را با قیمت پشت جلد و تخفیف نجومی در نمایشگاه‌های کتاب عرضه می‌کنند و این نهاد‌های دولتی یا شبه دولتی هستند که مجوز برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها را صادر می‌کنندو انگیزه کتابسازی را در ناشر به وجود می‌آورند.

اوتصریح کرد: یکی از انگیزه‌های کتابسازی درمولفان این است که برخی حاضر هستند با پرداخت مبلغی به ناشر چند کتاب را که اکثرا کتابسازی شده اند، منتشر کنند تا بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند، البته در حال حاضر مطلع شدم که خانه کتاب و سرای اهل قلم با دقت بیشتری کتاب‌ها را کارشناسی می‌کنند و امتیاز‌های اهل قلم را به هر اثری نمی‌دهند این اقدام حرکت خوبی است؛ بدین معنا که به محتوای اثر برای دادن امتیاز‌های اهل قلم توجه می‌شود.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی اظهار کرد: برای پیشگیری از کتابسازی باید مجموعه راهکار‌های حقوقی و فرهنگی را با هم پیش برد، این مساله با صدور یک بخشنامه و دستور العمل و راهکار‌های پلیسی و بگیر و ببند حل نمی‌شود. تشخیص کتابسازی برای اهل فن و کتابخوان‌ها آسان است، اما اگر کار به دعوای حقوقی بکشد همیشه اثبات آن و احقاق حق برای زیان دیده به خصوص در مورد کتاب‌های ترجمه آسان نیست، چرا که در کشور ما ناشر یا مترجم هم چندان صاحب اثر ترجمه شده شناخته نمی‌شوند.

حاجی تقی ادامه داد:وقتی صدور مجوز نشر بی رویه و زیاد می شود و از سویی بستر‌های مختلف برای عرضه کتاب‌های کتابسازی شده فراهم می شود، اگر کتابسازی نشود باید تعجب کرد یکی از راه‌های مبارزه با کتابسازی این است که دولت در صدور پروانه نشر تجدید نظر کند و به جای توجه به آمارکلی نشر و کتاب‌های یک ناشر به بررسی کیفیت کتاب‌های منتشرشده بپردازد همچنین از برگزاری نمایشگاه‌های گوشه و کنار شهر‌ها با تخفیف‌های غیر متعارف جلوگیری کند از سوی دیگر با حمایت از کتابفروشی‌ها، جلسات نقد و بررسی کتاب و انتشار اخبار آن و کارگاه‌های معرفی آثار برتر، سطح آگاهی و فرهنگ عمومی مردم را برای انتخاب و مطالعه کتاب افزایش دهد.

انتهای پیام/ 

نظر شما