شناسهٔ خبر: 4131955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس انجمن تعزیه کاشان:

10 گروه تعزیه در کاشان فعالیت دارند / کاشان مهد تعزیه ایران است

رئیس انجمن تعزیه و نمایش‌های آئینی کاشان از فعالیت 10 گروه تعزیه در کاشان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حسین شبانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران(س) در زیارت پنجه شاه مرکز هیئت چهارده معصوم(ص) این شهرستان خبر داد.

وی اظهار کرد: تعزیه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور بیش از 40 نفر از گروه‌های تعزیه ویدوج و مشکات، به مناسبت ایام فاطمیه روزهای سه شنبه و چهارشنبه 26 و 27 اسفند ماه به مدت دو شب بعد از نماز مغرب و عشاء در زیارت پنجه شاه اجرا می‌شود.

وی، ضمن تأکید بر اینکه کاشان مهد تعزیه ایران است گفت: ارتقای جایگاه تعزیه در سطح شهرستان از مهم‌ترین اهداف اجرای این مراسم است.

به گفته وی، انجمن تعزیه به مدت یک سال است که فعالیت خود را به طور مستمر در کاشان آغاز کرده است.

 رئیس انجمن تعزیه و نمایش‌های آئینی شهرستان کاشان، به فعالیت بیش از 10 گروه تعزیه‌خوانی در کاشان اشاره کرد و افزود: آزران، اسحاق‌آباد، طاهرآباد، قزاآن، قهرود، نشلج، ویدوج، مشکات و کاشان از جمله روستاها و شهرهای فعال در گروه تعزیه این شهرستان است.

به گفته وی، با توجه به مستندات موجود قدمت تعزیه‌خوانی یا شبیه‌خوانی به بیش از 300 سال برمی‌گردد.

وی، از میرعزای کاشانی به عنوان یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین افراد برجسته تعزیه‌خوانی در ایران یاد کرد و گفت: میرعزای کاشانی از نخستین تعزیه‌گردانان معروف بوده و هنر تعزیه از این شخصیت و این شهرستان برخاسته است.

به گفته وی، تعزیه «بازار شام» نیز توسط گروه تعزیه‌خوانی قهرود چهارشنبه 27 اسفند ماه از ساعت 16 تا 18 در تالار دانشکده دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار می‌شود.

رئیس انجمن تعزیه و نمایش‌های آئینی شهرستان کاشان، همچنین از اجرای تعزیه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) سه‌شنبه چهارم فروردین 94 بعد از نماز ظهر و عصر در باغ موزه فین کاشان با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و بیان کرد: حرکت کاروان عزای گروه تعزیه خیمه‌داران اهل بیت روستای اسحاق‌آباد و همچنین مراسم تعزیه‌خوانی صبح و عصر روز سه‌شنبه چهارم فروردین در اسحاق‌آباد برگزار می‌شود.

تعزیه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) 26 و 27 اسفند با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2406/و30/ض1002

برچسب‌ها:

نظر شما