شناسهٔ خبر: 41318455 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خانه ملت بررسی می‌کند؛

دلایل استراتژیک بودن خط لوله انتقال نفت گوره- جاسک چیست؟ موسوی: خط لوله انتقال نفت گوره– جاسک چه دستاوردهای اقتصادی دارد؟/از ایجاد اشتغال تا رونق تولید

ساخت خط لوله نفت و میعانات گازی «گوره-جاسک» زنجیره‌ای از ارزش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی در ایران را تکمیل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، پروژه خط لوله انتقال نفت گوره- جاسک با حدود هزار کیلومتر مسافت، بزرگترین پروژه‌های خط لوله خاورمیانه است و قطر 42 اینچ دارد که حدود یک متر و 10 سانت شاخص این لوله‌ها خواهد شد و از دیگر شاخصه‌های آن جابه جایی میعانات گازی علاوه بر جا به جایی نفت ترش است.

ارزش پروژه خط لوله گوره به جاسک ۲ میلیارد دلار است که بنا به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۹۹ تکمیل خواهد شد و امکان صادرات محموله نفت خام ایران از تنگه هرمز را فراهم خواهد کرد.

جاسک از شهر‌های بندری در استان هرمزگان و در جنوب کشور است که از طریق آب‌های آزاد نفت گوره برای صادرات به آنجا منتقل می‌شود و از طریق بندرجاسک می‌توان با دبی، قطر و کویت ارتباط داشت.

با اجرای این طرح روزانه امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سنگین از منطقه گوره به جاسک در استان هرمزگان و پهلوگیری کشتی‌های بسیار بزرگ با ظرفیت ۲ میلیون تن و ذخیره سازی ۱۰میلیون بشکه نفت خام فراهم خواهد شد.

انتقال نفت خام از گوره - جاسک با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری، باعث تمرکززادیی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی این روند و کاهش ریسک صادرات از تنگه هرمز خواهد شد که در کنار آن سبب ایجاد اشتغال در منطقه مکران و توسعه پایدار می‌شود.

برای انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سنگین از گوره به جاسک و تامین فشار نیاز به احداث پنج تلمبه‌خانه است که برای ساخت هر تلمبه خانه ۱۸ ماه زمان لازم است.

موسوی چاسمی: اشتغال‌آفرینی پایدار از مهمترین دستاورد‌های ساخت یکی از بزرگترین خطوط انتقال نفت منطقه خاورمیانه

به همین منظور شمس‌الدین موسوی چاسمی پترواستراتژیست و کارشناس ارشد مسائل انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص دستاوردهای اقتصادی طرح عظیم و ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره- جاسک که عملیات اجرایی آن به تازگی آغاز شده است، گفت: یکی از استراتژیک‌ترین پروژوه‌های دولت؛ پروژه انتقال نفت خام غرب کارون به منطقه جاسک است. این خط لوله استراتژیک هزار کیلومتری، قرار است روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را از میادین غرب کارون به شرق تنگه هرمز منتقل کند.

موسوی به دلایل استراتژیک بودن این پروژه اشاره کرد و افزود: یکی از نکات حائزاهمیت برای تمامی کشورها در حوزه سیاست خارجه و امنیت، ایجاد جمعیت در فضاها و مکان‌های خالی از جمعیت است، اما سواحل بکر مکران، جزو مناطق کم‌برخوردار کشور است به همین سبب بخش قابل‌ملاحظه‌ای از این منطقه خالی از سکنه مانده، در این شرایط هر گونه خطری از این مسیرها کشور را تهدید می‌کند اما یکی از شاخص‌های این پروژه فراهم شدن شرایط حضور مردم در آن منطقه است.

به گفته این کارشناس ارشد مسائل انرژی ساخت و توسعه کانون پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌ها با رویکرد تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی نفت و گاز، اشتغال‌آفرینی پایدار و رونق فضای کسب و کار سازندگان، پیمانکاران و صنعتگران ایرانی با بومی‌سازی ساخت انواع ورق، لوله، پمپ، شیر‌های سرراهی، کالا و تجهیزات را می‌توان از مهمترین دستاورد‌های ساخت یکی از بزرگترین خطوط انتقال نفت منطقه خاورمیانه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه پروژه فوق کارآفرینی بسیار بزرگی در منطقه ایجاد می‌کند و پیمانکاران متعددی درگیر هستند، توضیح داد: از آنجا که پروژه طولانی است و بسیاری از ظرفیت‌های اجرایی مملکت درگیر آن می‌شوند یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های ابلاغ شده در حوزه‌های اجرایی استفاده از ظرفیت‌های بومی در حوزه‌های کارگری، مهندسی و... تا حد امکان است.

بیش از 70 درصد پرسنل بومی خواهند بود/آموزش تخصصی و اجتماعی نیروها

مدیرعامل شرکت پایندان افزود: به طور مثال شرکت پایندان (از شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان که از بزرگترین شرکت‌های مجری پروژه‌های خطوط لوله نفت و گاز در ایران است) که "قطعه چهار- یک" این پروژه را به طول 164 کیلومتر انجام می‌دهد ابلاغ کرده است که بالای 70 درصد از پرسنل، نیروهای بومی باشند همچنین آن‌ها تحت آموزش اولیه اجرای این پروژه قرار خواهند گرفت که پس از اتمام پروژه به عنوان تکنیسین در پروژه‌های بعدی با یک جایگاه کاری بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

موسوی با اشاره به اینکه اجرای پروژه احداث خط لوله انتقال نفت گوره- جاسک منجر به توسعه حداقلی در منطقه می‌شود، گفت: یکی از مهمترین شاخص‌های اجرایی هر پروژه در راستای مسئولیت اجتماعی ایجاد یک توسعه پایدار با رویکرد مسئولیت اجتماعی است، بدین معنا که در فضای کاری خود هر کمکی که می‌توانیم به منطقه کنیم لذا در این راستا تاکنون 5 هزار بسته‌ای بهداشتی مقابله با کرونا در شهر و استان توزیع شده است، همچنین کلاس‌های آموزشی مقابله با کرونا برگزار کرده‌ایم که این مهم به توسعه فرهنگی مقابله با بیماری کمک می‌کند.

شمس الدین موسوی کارشناس مسائل انرژی

صادرات بخش اعظمی از نفت را از طریق پایانه خارک

این کارشناس ارشد مسائل انرژی، یکی دیگر از دلایل دلیل استراتژیک بودن این پروژه را صادرات بخش اعظمی از نفت را از طریق پایانه خارک دانست و توضیح داد: درواقع با راه‌اندازی پایانه جاسک (که نفت را از غرب کارون میاورد و از تنگه هرمز رد می‌شود) عملا دو اتفاق بسیار مهم رخ می‌دهد؛ ابتدا اینکه ما در دریای عمان یک پایانه خواهیم داشت و از وابستگی صرف به تنگه هرمز خارج میشویم، همچنین طول انتقال نفت و میعانات گازی توسط کشتی‌ها و نفتکش‌های خارجی از ایران بسیار کمتر خواهد شد و این علاقه‌مندی شرکت‌های نفتی را برای خرید از ایران بیشتر خواهد کرد.

وی همچنین افزود: آموزش‌های تخصصی و آموزش‌های اجتماعی نیروهای بومی ازجمله موارد مورد تاکید این پروژه است تا پس از اتمام آن را تحویل افراد بومی دهیم تا ان‌ها بهره‌برداران و نگهبانان دائمی این پروژه باشند.

فراهم شدن امکان انتقال بخش قابل توجهی از میعانات گازی پارس جنوبی به شرق تنگه هرمز و سواحل مکران 

موسوی معتقد است با ساخت و بهره برداری خط لوله گوره-جاسک امکان انتقال بخش قابل توجهی از میعانات گازی پارس جنوبی به شرق تنگه هرمز و سواحل مکران فراهم می‌شود که از این منطقه می‌تواند صادر و یا به عنوان خوراک مورد نیاز صنایع پتروپالایشگاهی در میان مدت و بلندمدت مورد استفاده قرار بگیرد.

افزایش قدرت چانه‌زنی شرکت ملی نفت ایران برای فروش و صادرات میعانات گازی 

موسوی اضافه کرد: ازسوی دیگر حتی درصورت لغو تحریم‌های بین‌المللی، امکان صادرات میعانات گازی پارس جنوبی از پایانه جاسک فراهم خواهد شد که با توجه به کوتاه شدن بعد مسافت، هزینه‌های صادرات این محصول ارزشمند گازی هم کاهش می‌یابد ضمن آنکه افزایش قدرت چانه‌زنی شرکت ملی نفت ایران برای فروش و صادرات میعانات گازی را می‌توان از دیگر دستاورد‌های سیاسی و اقتصادی ساخت و بهره ‌برداری از این خط لوله مهم و استراتژیک برشمرد.

حسین زاده: توسعه سواحل مکران با خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک/دستاوردهای سیاسی و بین‌المللی در راه است

همچنین حسین حسین‌زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک ضمن توسعه سواحل مکران، دستاورد‌های مهم سیاسی و بین‌المللی دیگری همچون تمرکززدایی از پایانه نفتی خارگ -به‌عنوان بزرگترین ترمینال صادرات نفت ایران در خلیج فارس- را به دنبال دارد.

حسین حسین زاده

وی بیان کرد:  از آنجا که در کنار این طرح چندین پالایشگاه و سه پتروشیمی دیده شده است و بخش خصوصی ساخت و تکمیل آن‌ها را بر عهده دارد، اشتغال‌زایی فراوانی نیز در راه است. همچنین اگرچه کشور تحریم است و نمی‌توان از سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای تکمیل این پروژه عظیم ملی استفاده کرد اما شرکت‌های بسیار خوبی با توان مالی بالا پای کار هستند.

به گفته حسین زاده با ساخت و بهره‌برداری خط لوله گوره-جاسک امکان انتقال بخش قابل توجهی از میعانات گازی پارس جنوبی به شرق تنگه هرمز و سواحل مکران فراهم می‌شود.

موسوی: خط لوله انتقال نفت گوره– جاسک چه دستاوردهای اقتصادی دارد؟/از ایجاد اشتغال تا رونق تولید

بنابراین گزارش سید موسی موسوی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه استمرار صادرات نفت خام با احداث خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک تضمین می‌شود، گفت: اشتغال فراوان، رونق تولید و افزایش سکنه در سواحل مکران از دیگر دستاوردهای این طرح خواهد بود.

وی ادامه داد: مهمترین قوت قابل ذکر و قابل اتکاء خط لوله انتقال نفت گوره–جاسک کاهش مشکل صادرات از تنگه هرمز است چراکه می‌توانیم از تاسیسات دریایی جدید الاحداث جاسک برای صادرات استفاده کنیم.

به گفته وی تکمیل زنجیره ارزش را باید به این دستاوردها افزود چراکه دو پالایشگاه و سه پتروشیمی طراحی شده کشور را از خام‌فروشی معاف می‌کند.

صنعتگران مختلف ایرانی در حوزه نفت و گاز فعال می‌شوند

موسوی اضافه کرد: با اجرای بزرگترین خط انتقال نفت خاورمیانه، صنعتگران مختلف ایرانی در حوزه نفت و گاز فعال می‌شوند لذا فواید و مزایای آن قابل ذکر و توجه است.

سید موسی موسوی

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "تامین سرمایه" مهمترین نکته برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر این پروژه است، گفت: اگرچه این پروژه حدود 5 هزار میلیارد منابع مالی نیاز دارد و در شرایط تحریم تامین آن به سهولت صورت نمی‌گیرد اما راه‌های مختلفی همچون فروش نفت و محصولات پتروشیمی و استفاده از ذخایر ملی برای تامین سرمایه مورد نیاز وجود دارد.

موسوی با بیان اینکه رونق اقتصادی جاسک بارها مورد تاکید قرار گرفته، معتقد است؛ طرح مذکور توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران را نیز به دنبال خواهد داشت.

مرادی: ضرورت تحول در زندگی مردم در جریان تکمیل خطه لوله انتقال نفت گوره-جاسک

همچنین احمد مرادی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است مردم باید در جریان تکمیل خط لوله انتقال نفت گوره- جاسک تحول را در زندگی خود احساس کنند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه ‌دفاعی و اقتصادی در منطقه مکران صورت گرفته است، افزود: صادرات نفت خام و ایجاد پتروپالایشگاه و پالایشگاه‌ها ازجمله دستاوردهای خط لوله انتقال نفت گوره– جاسک است که ارزآوری و اشتغال‌زایی فراوانی دارد.

به گفته وی خط لوله‌ گوره تا جاسک دستاورد بسیار مهمی است که ساخت آن با دانش فنی داخلی آغاز شده است.

احمد مرادی

سخن آخر

ساخت خط لوله نفت و میعانات گازی «گوره-جاسک» زنجیره‌ای از ارزش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی در ایران را تکمیل می‌کند که قطعا این خاصیت و پیام آشکار ساخت خطوط لوله‌های نفت و گاز در جهان است، اما زمانی این ارزش‌ها بیشتر عیان و آشکار می‌شود که از فرصت طلایی انتقال همزمان سه خوراک کلیدی شامل نفت خام، میعانات گازی و با ایجاد انشعابی از خط لوله هفتم سراسری گاز طبیعی (متان) استفاده کنیم و با ایجاد پتروپالایشگاه‌هایی با سبد متنوعی از انواع خوراک‌های مایع و گازی زمینه شکل‌گیری سومین‌هاب پتروشیمیایی ایران پس از ماهشهر و عسلویه را این بار در سواحل مکران فراهم کنیم. باید از خط لوله «گوره-جاسک» به عنوان خط لوله هزار و یک چهره‌ای در تاریخ معاصر صنعت نفت یاد کنیم که با ساخت و بهره برداری از آن دستاورد‌های متعددی را برای ملت ایران به ارمغان خواهد آورد./

پایان پیام

نظر شما