شناسهٔ خبر: 41318339 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درخواست آنکارا برای استرداد اعضای سازمان گولن از 105 کشور

بنابر گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، آنکارا برای استرداد 807 عضو سازمان گولن از جمله رئیس آن، به 105 کشور مختلف درخواست فرستاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزارت دادگستری ترکیه از ۱۰۵ کشور از جمله آمریکا، آلمان، رومانی و بلژیک استرداد ۸۰۷ عضو سازمان «فتو» به ریاست «فتح‌الله گولن» واعظ مخالف دولت ترکیه و ساکن آمریکا را که آنکارا می‌گوید پشت کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ این کشور بوده، خواستار شده است.

طبق گزارش «آناتولی» خبرگزاری دولتی ترکیه، به دنبال این درخواست ۱۱۶ عضو این سازمان از ۲۷ کشور به ترکیه مسترد شده‌اند. آنکارا ۸۵۶ درخواست استرداد را در ارتباط با این ۸۰۷ نفر ارسال کرده است. از این بین، درخواست استرداد ۱۵۶ عضو فتو برای آمریکا و ۲۵۷ درخواست به اروپا فرستاده شده است.

در بین کشورهای اروپایی، آلمان با دریافت درخواست استرداد ۷۷ نفر بیشترین درخواست را دریافت کرده و بعد از آن یونان با درخواست برای تحویل ۶۴ و بلژیک ۳۶ نفر در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. ترکیه خواستار تحویل ۲ دادستان سابق این کشور و یکی از اعضای مهم سازمان فتو از آلمان شده است.

از آمریکا هم ترکیه سال‌هاست درخواست استرداد فتح‌الله گولن و دستیار و پزشک شخصی‌اش و همچنین نزدیکان دیگر وی را مطرح کرده است.

علاوه بر درخواست استرداد، آنکارا همچنین خواستار بازداشت موقت مدیریت و اعضای این گروه در خارج از کشور شده است. در همین راستا ترکیه به ۵۶ کشور درخواست بازداشت موقت ۱۶۳ عضو فتو را ارسال کرده است.

آنکارا سازمان گولن را تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند. به گفته مقام‌های ترکیه‌ای، در جریان این کودتای نافرجام که توسط تعدادی از نظامیان ترکیه انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

انتهای پیام/م

نظر شما