شناسهٔ خبر: 41317934 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۳ نکته مهم در انتخاب و خرید آنتن مرکزی

آنتن مرکزی به سیستمی متشکل از تجهیزات مختلف گفته می‌شود که تصاویر داخلی، تصاویر و سیگنال‌های ماهواره‌ای و یا تصاویر ویدئویی را دریافت می‌کند و به چندین گیرنده ارسال می‌کند. در ادامه بیشتر با مشخصات و قیمت آنتن مرکزی آشنا خواهید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابراعلام پنتا، امروزه آپارتمان‌نشینی گسترش زیادی یافته و بسیاری از افراد در محیط‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند. این افراد برای گیرنده‌های تلویزیونی خود نمی‌توانند آنتن‌های جداگانه داشته باشند؛ زیرا سیم‌های متعدد نمای ساختمان را زشت می‌کند و دسترسی به پشت‌بام برای تمامی افراد میسر نیست. از دیگر مشکلات استفاده از آنتن‌های متعدد ایجاد نویز بر روی گیرنده و دریافت سیگنال ضعیف می‌باشد. به همین دلیل در بیشتر محیط‌های شلوغ و آپارتمانی به‌جای استفاده از چندین آنتن، از آنتن مرکزی استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر با مشخصات و قیمت آنتن مرکزی آشنا خواهید شد.

آنتن مرکزی چیست؟

ممکن است این سؤال برای شما هم پیش‌آمده باشد که آنتن مرکزی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ آنتن مرکزی به سیستمی متشکل از تجهیزات مختلف گفته می‌شود که تصاویر داخلی، تصاویر و سیگنال‌های ماهواره‌ای و یا تصاویر ویدئویی را دریافت می‌کند و به چندین گیرنده ارسال می‌کند.

نحوه کار این آنتن بسیار ساده است. در واقع آنتن سیگنال‌ها را از فرستنده دریافت می‌کند و پس از تقویت سیگنال‌های دریافتی آن‌ها را تقسیم و توسط کابل به گیرنده‌های متعدد ارسال می‌کند؛ بنابراین آنتن مرکزی دارای بخش‌های مختلفی همچون بخش دریافت، بخش تقویت، بخش تقسیم و بخش انتقال می‌باشد.

بخش دریافت شامل آنتن و مبدل تصویر ویدئویی می‌باشد. به‌وسیله آنتن تصاویر تلویزیونی و ماهواره‌ای دریافت می‌شود و توسط مبدل تصاویر ویدئویی و تصاویر داخلی مانند تصاویر دوربین مداربسته دریافت می‌شود. از آنجایی‌ که سیستم آنتن مرکزی برای گیرنده‌های متعددی استفاده می‌شود، این آنتن باید سیگنال‌های دریافتی را تقویت کند.

ازاین‌رو برای تقویت سیگنال در این سیستم از آمپلی‌فایر قوی استفاده می‌شود. در بخش تقسیم سه نوع تقسیم عبوری، تقسیم نهایی و تقسیم سیگنالی انجام می‌شود که این کار به ترتیب توسط تپ اف، اسپلیتر و سوئیچر صورت می‌گیرد. سرانجام انتقال سیگنال‌ها به گیرنده‌ها به‌وسیله کابل‌های کواکسیال انجام می‌شود.

نکات مهم در انتخاب آنتن مرکزی

در انتخاب آنتن باید به نکاتی توجه داشته باشید تا سیگنال‌ها به‌خوبی دریافت و تقویت شوند. به‌طورکلی برخی از نکات مهم در انتخاب آنتن مرکزی عبارت‌اند از:

نوع آنتن

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در انتخاب آنتن مرکزی به آن توجه داشته باشید، نوع آنتن است. این آنتن‌ها دارای انواع مختلفی هستند که فرکانس‌ها و سیگنال‌های مختلفی را دریافت می‌کنند. ازاین‌رو باید نوع آنتن را با توجه به فرکانس‌ها و سیگنال‌های مدنظر خود انتخاب نمایید.

میزان بهره آنتن

از دیگر نکات مهم در انتخاب این وسیله توجه به بهره آنتن می‌باشد؛ یعنی آنتن باید به‌گونه‌ای باشد که سیگنال‌های کافی را دریافت کند. اگر در محیط‌هایی زندگی می‌کنید که سیگنال ضعیف است، بهتر است آنتن‌های بزرگ و قوی را خریداری کنید.

قیمت آنتن مرکزی

یکی دیگر از نکاتی که در خرید آنتن باید به آن توجه داشته باشید. میزان قیمت آنتن مرکزی و قیمت سویچ آنتن مرکزی می‌باشد. این آنتن‌ها از قیمت‌های مختلفی برخوردارند. قیمت آنتن مرکزی را باید با توجه نوع کارایی آنتن و میزان بودجه اعضای ساختمان انتخاب کرد. البته این آنتن‌ها قیمت چندانی ندارند و استفاده از آن‌ها به‌صرفه‌تر از آنتن‌های جداگانه می‌باشد.

انواع سیستم آنتن مرکزی

برخی از انواع سیستم آنتن مرکزی عبارت‌اند از:

سیستم MATV

به‌وسیله این سیستم سیگنال‌های تلویزیونی برخی از باندها دریافت و به گیرنده‌ها انتقال داده می‌شود. با استفاده از این سیستم هیچ‌گونه نویزی بر روی گیرنده شما ایجاد نخواهد شد.

سیستم SMATV

این سیستم همانند سیستم MATV است با این تفاوت که به‌جز سیگنال‌های تلویزیونی می‌تواند سیگنال‌های ماهواره‌ای را نیز دریافت کند.

سیستم CATV

به‌وسیله این سیستم سیگنال‌های تلویزیونی پس از دریافت از مرکز تولیدکننده، تقویت می‌شوند و به‌وسیله کابل به گیرنده‌ها انتقال داده می‌شوند.

سیستم CCTV

به‌وسیله این سیستم سیگنال‌ها و تصاویر ویدئویی مانند تصویر دوربین مداربسته بر روی تلویزیون قابل پخش هستند.

سویچ آنتن مرکزی

سوئیچر همان تقسیم‌کننده‌ها عبوری، نهایی و سیگنالی هستند؛ بنابراین سویچ آنتن مرکزی به سه دسته تقسیم می‌شود. سوئیچ تپ اف که کار تقسیم عبوری را انجام می‌دهد، سوئیچ اسپلینتر که کار تقسیم نهایی را انجام می‌دهد و سوئیچر که سیگنال‌های دریافتی را بین گیرنده‌ها تقسیم می‌کند.

اسپلینترها برای تقسیم‌های انشعابی موردراستفاده قرار می‌گیرند. این مدل سوئیچر دارای انواع مختلفی همچون اسپلینر دو راه، چهارراه، شش راه و هشت راه می‌باشد. تقسیم‌کننده‌های عبوری یا تپ اف دارای چندین خروجی فرعی و یک ورودی اصلی هستند. خروج‌های فرعی سیگنال‌های کمتری را دریافت می‌کنند.

علاوه بر سوئیچر سیستم‌های آنتن مرکزی دارای اجزاء دیگری هستند. تعداد اجزاء آنتن مرکزی با توجه به نوع آن متفاوت است. مثلاً سیستم‌های SMATV و CCTV نیاز به اجزاء بیشتری برای دریافت تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر دوربین مداربسته دارند.

قیمت سوئیچ آنتن مرکزی با توجه به مارک و برند، میزان قابلیت‌ها و نوع آن متفاوت است. ازاین‌رو نمی‌توان برای تمامی سوئیچرها قیمت یکسانی در نظر گرفت. بهترین روش جهت اطلاع از میزان قیمت سوئیچ آنتن مرکزی تماس با نمایندگی‌های فروش و یا مراجعه به سایت‌های اینترنتی فروش آنتن مرکزی می‌باشد.

خرید آنتن مرکزی

این مطلب توسط سایت پنتا جهت راهنمای خرید آنتن مرکزی برای شما تهیه‌ شده است تا انتخاب درست و مطمئنی را داشته باشید.

پنتا دارای ۲۵ سال سابقه تولید و عرضه محصولات حفاظتی همچون سیستم اعلام سرقت، سیستم اعلام حریق، دوربین مداربسته، آنتن مرکزی و... می‌باشد. پنتا در ساخت سیستم‌های خود از لوازم با کیفیت استفاده می‌کند و محصولی با گارانتی را عرضه می‌نماید.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما