شناسهٔ خبر: 41317111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک متخصص عفونی خبر داد:

افزایش شمار ابتلا به کرونا در سفرهای بین شهری خراسان جنوبی

زهرا حمیدی

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: به تازگی موارد متعددی از بیماران کرونا در استان شناسایی شدند که عامل انتقال بیماری به آنان، استفاده از وسایل نقلیه مشترک و رفت و آمد گروهی برای رفتن به محل کار از مرکز استان به سایر شهرها بوده است.

صاحب‌خبر -

مسعود ضیایی، امروز دوشنبه ۲۳ تیر به رسانه‌های گروهی گفت: برخی شهروندان در شهرهای اطراف مرکز استان، خدمت می‌کنند؛ لذا برای رفتن به محل کار از سرویس یا خودروهای مشترک استفاده می‌شود به گونه‌ای که رفت و آمد آنان گروهی بوده و هر روز سه تا چهار ساعت صرف رفت و برگشت این افراد می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: برخی از این افراد که ناقل بیماری و دارای علائم یا فاقد علامت بوده‌اند به نکات بهداشتی پیشگیری از بیماری توجه نکرده و به خصوص ماسک ایتفاده نمی‌کردند که در نهایت سایر افراد نیز مبتلا شدند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: از یک اتوبوس ۱۵ نفر که با هم رفت و آمد می‌کردند به بیماری کرونا مبتلا شدند که تعداد آن‌ها رو به افزایش است.

ضیایی بیان کرد: برخی از این بیماران بستری شدند  و افراد ناقل از این طریق آلودگی را به خانواده‌های خود نیز منتقل کرده‌اند و این سیر باعث ایجاد مشکلات زیادی شد.

وی ادامه داد: افرادی که از وسیله نقلیه مشترک استفاده می‌کنند باید حتما داخل خودرو یا سرویس از ماسک استفاده کنند و پنجره‌های خودرو برای جریان هوا باز باشد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در این وسایل نقلیه همچنین باید افراد از صحبت کردن بلند پرهیز کنند چراکه هرچه فرد بلندتر صحبت کند، میزان آلودگی بیشتر خواهد شد.

ضیایی ادامه داد: موارد ابتلا به بیماری کرونا به ویژه از ناقلان بدون علامت به شدت در استان رو به افزایش است و رادیوگرافی‌ها و سی تی اسکن نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که حتی بویایی خود را از دست می‌دهند یا حال عمومی خیلی خوبی دارند و زود خوب می‌شوند، میزان زیادی از آلودگی را دارند.

وی افزود: اگر کسی علائم بیماری دارد یا با فرد مثبتی تماس داشته است حتما باید از سفر و همراهی دوستانش در رفت و آمدها پرهیز کند و در صورت امکان در منزل استراحت کند، در غیر این صورت از یک وسیله نقلیه به صورت شخصی استفاده کند.

ضیایی یادآور شد: افراد ناقل بدون علامت، خطر و انتقال ویروس را حتی از افرادی که علائم دارند، بیشتر منتقل می‌کنند؛ بنابراین صرف بی‌علامت بودن یا علامت‌دار بودن نباید فکر کرد بیماری کمتر منتقل می‌شود.

انتهای پیام 

نظر شما