شناسهٔ خبر: 41316974 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند صدایی از وضعیت اکران یک فیلم ؛

نمایش «شنای پروانه» ادامه دارد؟

تهران- ایرنا- در حالی تهیه‌کننده فیلم «شنای پروانه» خبر از توقف اکران این فیلم داده که دبیر شورای صنفی نمایش، ادامه اکران این فیلم را تایید کرده است.

صاحب‌خبر -

شامگاه شب گذشته یکشنبه (۲۲ تیرماه) بود که برخی از خبرگزاری‌ها خبری را منتشر کردند مبنی بر این که شورای صنفی اکران با درخواست تهیه‌کنندۀ فیلم شنای پروانه رسول صدرعاملی، مبنی بر توقف اکران این فیلم موافقت کرده است و این فیلم از چهارشنبه ۲۵ تیرماه از پرده اکران پایین کشیده خواهد شد.

صدرعاملی در این باره و درمورد این تصمیم در گفت وگو با رسانه‌ها گفته بود که «طبق مذاکراتی که امروز در وزارت ارشاد با سیدمهدی طباطبایی‌نژاد و اعضای شورای صنفی نمایش داشتم، توقف اکران را مطرح کردیم که مدیران نیز ضمن تشکر از اینکه فیلم را برای بازگشایی سینماها ارائه دادیم، با این درخواست موافقت کردند. در حال رایزنی با وزارت بهداشت بودیم تا شرایطی فراهم کنیم که کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا به دعوت ما، رایگان به تماشای فیلم بنشینند و حالا با شرایط پیش آمده، بهتر دیدیم توقف نمایش فیلم را به آنها تقدیم کنیم و امیدوار باشیم در اکران مجدد، این مدافعان سلامت آن قدر فراغت داشته باشند و سرشان خلوت شده باشد که با آرامش به دیدن فیلم بیایند».

وی افزوده بود که «سه هفته پیش که ما اکران شنای پروانه را آغاز کردیم، واگیری بیماری این همه زیاد نبود و تعداد فوت‌شدگان در بین هم‌وطنانمان به حدود سی نفر کاهش یافته بود اما تصور نمی‌کردیم در فاصله کمتر از دو هفته، ناگهان به این حد افزایش بیمار و فوت شده برسیم. به هرحال منتظر می‌مانیم تا وقتی این ویروس کنترل شد و امنیت خاطر برای تماشاگران به وجود آمد، شرایط اکران مجدد فیلم را در سراسر کشور فراهم می‌کنیم که امیدوارم این فرصت بعد از دهه اول محرم فراهم شود».

این دلیل که شبیه به نوعی بهانه‌تراشی و البته تا حدی غیرمنطقی به نظر می‌رسید خبرنگار فرهنگی ایرنا را بر آن داشت تا علت این موضوع را جویا شود؛ اما متاسفانه رسول صدرعاملی و محمد کارت (کارگردان فیلم) پاسخی ندادند؛ از سوی دیگر پیگیری از معاون نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد بی‌نتیجه ماند.

حواشی تازه

این‌ها در حالی بود که ظهر امروز و به نقل از دبیر شورای صنفی اکران اعلام شد که اساسا خبر شامگاه روز گذشته، محلی از اعراب نداشته و در جلسۀ روز گذشته با پیشنهاد تهیه‌کننده شنای پروانه مبنی بر این توقف مخالفت شده است.

بر این اساس ظهر امروز (سه شنبه ۲۳ تیرماه) مرتضی شایسته (دبیر شورای صنفی نمایش) در گفت‌وگو با رسانه ها اعلام کرد: «برای این اتفاق با شورای صنفی نمایش هماهنگی صورت نگرفته و توصیه روز گذشته (۲۲ تیرماه) ما هم در شورا به آقای صدرعاملی (تهیه‌کننده فیلم)، ادامه کران بود. این مطابق قانون نیست که هر کسی شرایط را آن‌طور که خودش می‌خواهد مناسب ندید، تصمیم بگیرد فیلمش را از پرده پایین بکشد. این کار نظم سینما را به هم می‌ریزد. بنابراین توصیه ما به ادامه اکران است و غیر از این هم نخواهد بود، مگر این‌که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند فعالیت سینما به صلاح نیست که فعلا هم چیزی اعلام نکرده‌ است».

وی همچنین تاکید کرده بود که « به هر حال هر کسی که در این شرایط فیلم خود را اکران می‌کند قطعاً بابت مخاطب و فروش آن نگرانی داشته و دارد اما شرایط را پذیرفته است. تمام پرسنل و کارکنان سینماها پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت می‌کنند و سینما شرایط بهتری را نسبت به برخی دیگر از مراکز دارد».

شایسته در واکنش به این موضوع که اگر توقف اکران تمایل سازندگان شنای پروانه باشد آیا شورای صنفی با آن مخالفت خواهد کرد، گفته که «در این‌باره شورای صنفی نمایش تصمیم‌گیری خواهد کرد اما به طور کلی فکر می‌کنم اگر صاحب فیلمی نگران باشد، فیلمش را برای اکران ارائه نمی‌کند و وقتی اکران می‌شود یعنی شرایط را پذیرفته است. ضمن این‌که ما به هر حال تمهیداتی را هم برای این فیلم‌ها درنظر گرفته بودیم».

حرف‌ها و شواهدی که همخوان نیست

این درحالی است که صبح امروز و پیش از انتشار اظهارت شایسته، یکی از مسئولین سینمایی که نخواست نامش بیان شود، در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد که از روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه شنای پروانه از اکران برداشته و فیلم کمدی زن‌ها فرشته‌اند ۲ جای آن را خواهد گرفت.

این گفته البته با گفتۀ پیشین شایسته مطابقت دارد که در گفت وگو با رسانه‌ها مطرح ساخته بود که مقرر شده است که فیلم سینمایی زن‌ها فرشته‌اند ۲ ساخته آرش معیریان از چهارشنبه ۲۵ تیرماه به نمایش دربیاید.

در هرحال هنوز برای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مشخص نیست که با این تصمیم موافقت شده است یا خیر؛ بر اساس شواهد به نظر می‌رسد که شنای پروانه پس از چند روز رکوردشکنی فروش پس از مدت‌ها رخوت سینما، از پرده نقره‌ای کنار خواهد رفت اما از سویی حرف‌های دبیر شورای صنفی نمایش مطرح است که این توقف را غیرقانونی و منتفی خوانده است.

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

شنای پروانه فیلمی به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم که به عنوان اولین تجربه کارت در مقام کارگردان در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب شد؛ شنای پروانه همچنین موفق شد تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای امیر آقایی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای طناز طباطبایی، سیمرغ بلورین بهترین تدوین برای اسماعیل علیزاده، سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس برای آرش قاسمی و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای مهدی صالح‌کرمانی را به ارمغان بیاورد.

علاوه بر موفقیت در جشنواره فیلم فجر، شنای پروانه در مدت کوتاهی که از اکران آن گذشت در اکران سینمایی نیز موفق بود و توانست تا در اکرانی دو هفته‌ای نزدیک به دو میلیارد تومان فروش را تجربه کند.

شنای پروانه داستانی یک مربی شنا به نام پروانه است که تصویرش در استخر در فضای مجازی منتشرشده و حالا خشم شوهرش را که اتفاقاً یکی از اوباش اسمی جنوب شهر است را برانگیخته است.

نظر شما