شناسهٔ خبر: 41313652 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا آموزش آنلاین ضروری است؟

فناوری آموزشی شامل دسترسی به فناوری، برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی است که برای تسهیل آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا از طریق وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، بازی‌های آموزشی و دروس آنلاین ارائه می‌شوند و این منابع تاثیرات مفید و موثری برای ترکیب با متدهای آموزش سنتی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش نیوز، فناوری آموزشی برای برنامه ریزی درسی، خودخوانی، انجام تکالیف و بازبینی برای آموزگاران و دانش‌آموزان مورد استفاه قرار می‌گیرد. هرچند روش آموزش آنلاین جایگزین حضور در کلاس نمی‌شود با این وجود ترکیب این دو نوع آموزش فرصت‌های آموزشی بیشتری برای معلمان و فراگیران فراهم می‌کند.

چرا آموزش آنلاین ضروری است ؟

دسترسی آسان

در گذشته استفاده از ابزارهای کمک‌تحصیلی اضافه در خارج از مدرسه ازجمله کتاب‌ها و همچنین معلم خصوصی بسیار گران بودند، به همین دلیل آموزش دانش‌آموزان به مدرسه محدود می‌شد، در حال حاضر، منابع آموزشی بسیاری از طریق اینترنت رایانه، گوشی هوشمند و یا آی پد در دسترس همه افراد است، آموزش در سطوح بالاتر نیز بسیار گران‌تر است به همین دلیل بیش از گذشته دستیابی به ابزارهای فناوری آموزشی مهم است. این نوع آموزش برای فراگیران و اساتید برای یادگیری و آموزش کمک‌کننده است و موجب ارتباط سریع بین این دو گروه می‌شود.

قابلیت اجرا برای تمامی سبک‌های آموزشی

مطالعات حاکی از این است که سبک‌های یادگیری به‌اندازه توانایی‌های آکادمی برای موفقیت تحصیلی در مدارس مهم هستند. در محیط کلاس معلمان با یک سبک خاص از طریق کتاب و یا تخته، آموزش می‌دهند. متاسفانه این روش آموزشی به دلیل سبک خاص در برقراری ارتباط با فراگیران و عدم به خاطر سپردن اطلاعات در حافظه مشکل آفرین است. آموزش آنلاین مطالب مختلف را با تمامی سبک‌های آموزشی هماهنگ کرده و منابع مختلفی برای برنامه‌ریزی کلاسی و همچنین بازبینی منابع فراهم می‌کند.

آموزش تصویری و ارتباط ویدیوئی و بازی‌های آموزشی درحالی‌که با زیبایی آمیخته می‌شوند، تعامل متقابل نیز ایجاد می‌کند. ابزارهای فراگیری شنیداری نیز مانند پادکست‌ها و صداهای ضبط‌شده منابع بی‌شماری برای افراد در زمینه خواندن و نوشتن است. منابع آموزشی آنلاین، منابعی بدون پایان هستند.

بازخورد فوری

دریافت بازخورد در کار و ارزیابی بخش مهمی از تعلیم و تربیت محسوب می‌شود که به معلمان و فراگیران برای درک بهتر مراحل و توانایی فراگیران و چگونگی جنبه‌های ادراکی برنامه آموزشی کمک‌ می کند.

اکثر یادگیری های آنلاین به‌ویژه در قالب آزمون‌های آنلاین یا بازی‌ها با ارائه بازخورد فوری در مورد پاسخ‌های خود به کاربر کار می‌کنند. این امر نه‌تنها انگیزه بیشتری را برای فراگیران ایجاد می‌کند، بلکه ثابت کرده که به فراگیران نیز کمک می‌کند تا باکار خود تعامل معنی‌دارتری ایجاد کنند. این برنامه‌ها قابلیت این را درند که بلافاصله زمینه های برنامه درسی را که فراگیر باید روی آن کار کند، برجسته کنند در نتیجه به فراگیران کمک می‌کنند تا در رابطه با کار خود اهداف خاصی را مدنظر داشته باشند.

شیوه تدریس یک‌به‌یک را تقلید می‌کند

در  محیط کلاس تمرکز بر روی هر یک از فراگیران به تنهایی دشوار است به‌ویژه در انگلستان که کلاس های بزرگتری نسبت به سایر کشورهای توسعه‌یافته دارد. همچنین برای یک معلم دشوار است که یک به یک فراگیران را ارزیابی کند. بسیاری از ابزارهای آموزش دیجیتالی مانند دوره‌های آنلاین و بازی‌ها با قابلیت هوش مصنوعی به آنان این امکان را می‌دهد تا شکاف‌های بین دانش‌آموزان را در عرض چند ثانیه شناسایی و محتوا را به‌طور ویژه طراحی کنند تا موارد ضعیف دانش آموز را هدف قرار دهد. از بسیاری جهات، این شیوه آموزش یک به یک را تقلید می‌کند که همیشه در مدرسه نمی‌توان به آن دست‌یافت.

در وقت و هزینه مدارس صرفه‌جویی می‌شود

آموزش در کلاس برای معلمان مانند برنامه‌ریزی درسی زمان زیادی لازم دارد، امروزه برنامه‌های درسی فراوانی وجود دارد و محتوای آموزشی فوق‌العاده‌ای که به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود. منابعی با این ویژگی ها توانایی کاهش حجم کار برای معلمان رادارند تا بر جنبه‌های مهم‌تر شغل خود تمرکز کنند. در حقیقت  54درصد معلمان گفتند که فناوری به آنان کمک می‌کند تا درس‌های متنوع و هیجان‌انگیزی را برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام

نظر شما