شناسهٔ خبر: 41311339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عوامل کلیدی توسعه استان اصفهان تا افق ۱۴۰۴ شناسایی شد

اصفهان- ایرنا - ۱۲ عامل کلیدی اثرگذار بر توسعه استان اصفهان در افق ۱۴۰۴ با رویکرد آمایش سرزمین و با مطالعات آینده‌نگاری، شناسایی و اعلام شد.

صاحب‌خبر -

بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، عوامل کلیدی اثرگذار برای توسعه استان شامل کریدور (منطقه ویژه) علم و فناوری، بازار سرمایه، بهره‌وری، حکمرانی خوب، سهم بخش خصوصی از اقتصاد، فضای کسب و کار، کارآفرینی، نظام بانکی، قیمت‌های نسبی، صادرات غیر نفتی، تحریم بین‌المللی و ساختار فضایی فعالیت‌ها با ملاحظات آمایشی است.
مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان گفت: این عوامل کلیدی در قالب مطالعات و طرح تحقیقاتی " آینده‌نگاری توسعه استان اصفهان در افق ۱۴۰۴ با رویکرد آمایش سرزمین" شناسایی شدند.

محمدرضا قاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مطالعات با محوریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و با همکاری جمعی از خُبرگان از بخش‌های مختلف عمومی و خصوصی به مدت یک سال انجام و نتایج آن در پایگاه اینترنتی سازمان منتشر شد.

وی با بیان اینکه این مطالعات برای نخستین بار در استان اصفهان انجام گرفت، اظهار داشت: در این طرح پژوهشی ۶۷ عامل موثر بر توسعه استان بر اساس نتایج مطالعات آمایش استان و پیشنهاد خبرگان مورد مطالعه قرار گرفت و سپس با استفاده از روش‌های تحقیقاتی کمی و کیفی، عوامل کلیدی موثر از بین آنها انتخاب شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه عوامل شناسایی شده، گلوگاه توسعه استان اصفهان تا سال ۱۴۰۴ هستند، تصریح کرد: نگاهی به عوامل کلیدی توسعه اصفهان نشان می‌دهد که بخش علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان نقش اساسی در بین آنها دارند و لازم است که سیاست‌های کلی به این سمت و حمایت از آن حرکت کند.

وی همچنین به سناریوهای سازگار توسعه استان اصفهان تا افق ۱۴۰۴ اشاره و اضافه کرد: در این طرح پژوهشی، چندین سناریو با توجه به عوامل کلیدی شناسایی شده، طراحی شد که شامل نقشه و طرح برای اتفاق‌هایی که ممکن است در آینده بیفتد، است.

قاسمی به یکی از این سناریوها اشاره کرد و توضیح داد: بعنوان مثال در یکی از سناریوها، موضوع تحریم‌های بین المللی بعنوان عامل اساسی در نظر گرفته شده و با توجه به حالت‌های مختلف آن، سناریوهای پیشنهادی و سازگار برای توسعه استان مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش علم و فناوری نیز در این سناریوها برای توسعه استان در اولویت هستند، گفت: سیستم برنامه‌ریزی کشور در سال‌های اخیر به نقش و جایگاه مهم این بخش پی برده و توسعه آنها نیز از اهمیت خاصی برخوردارست.

مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان اظهار امیدواری کرد که شناسایی عوامل کلیدی اثر گذار بر توسعه استان، ابزار مناسبی در اختیار مسوولان و تصمیم‌سازان استان برای رسیدن به توسعه پایدار قرار دهد.

قاسمی با بیان اینکه اصفهان ظرفیت‌های بسیاری در عرصه‌های داخلی و خارجی کشور دارد، تاکید کرد: این استان از طرفی با برخی چالش‌ها مانند آلودگی زیست محیطی مواجه بوده بهمین دلیل لازم است فرآیند برنامه‌ریزی توسعه در این استان با نگاه به آینده صورت گیرد.

اصفهان با بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت که سهمی حدود ۶.۴۱ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده سومین استان پر جمعیت پس از تهران و خراسان رضوی است.

این خطه با ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی صنعتی ترین استان، با حدود ۱۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و ۲۱۳ هزار دانشجو دومین استان دانشگاهی ایران و با بیش از ۵۴۰ شرکت دانش بنیان، دومین استان در این زمینه است.

اصفهان به‌عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را به وجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌بنیان کشور را در خود دارد.

اصفهان تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در خود دارد که این شهرک دارای سه پارک علم و فناوری، هشت مرکز رشد فناوری، پنج مرکز نوآوری و شکوفایی و مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان با ۵۴۱ شرکت فناور و دانش بنیان است.

همچنین مراکز تحقیقاتی مهمی مانند پژوهشکده زیست فناوری رویان زیر نظر جهاد دانشگاهی و پژوهشکده های دیگری مانند علوم و فناوری رادار و زیردریایی در دانشگاه صنعتی اصفهان، محیط زیست در دانشگاه اصفهان و بیماری های غیر واگیر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعال است.

این استان ظرفیت‌های بسیاری نیز در بخش‌های کشاورزی، خدمات، فولاد، ماشین‌آلات، معدن، نساجی، صنایع غذایی و فناوری‌های برتر مانند نانو، تجهیزات پزشکی و داروسازی دارد.

نظر شما