شناسهٔ خبر: 41311095 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ابلاغ ثبت ملی خانه تاریخی اعتضادی گناباد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ابلاغ ثبت ملی خانه تاریخی اعتضادی به شماره 116 در شهرستان گناباد خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر از ابلاغ ثبت ملی خانه تاریخی اعتضادی به شماره 116 در شهرستان گناباد خبر داد و اظهار کرد: منزل اعتضادی در بافت تاریخی روستای قوژد گناباد قرار دارد که تاریخ ساخت آن به گفته محققان و کارشناسان به اواخر دوره پهلوی اول می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره معمار بنا گفت: به گفته افراد سالخورده روستا، برخی از منازل بافت تاریخی روستای قوژد اثر معماری از یزد بوده است، معماران دیگری که از آن‌ها یاد می‌شود استاد ابوالقاسم یزدی، استاد اسدی کاخکی و حسن عالی هستند که در طول سال‌های مختلف در بنا تغییراتی ایجاد می‌کرده‌اند.

وی یادآور شد: بافت قدیمی این روستا که مجموعه‌ای کامل از بناهای تاریخی با معماری بسیار زیبا را در خود جای‌داده یکی از بافت‌های باقی‌مانده در گناباد است که هم‌اکنون برای حفظ بافت تاریخی آن اقداماتی صورت گرفته است.

مکرمی فر افزود: این بافت که یکی از طرح‌های گردشگری استان محسوب می‌شود هم اکنون دارای سکنه است و به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده که مرمت برخی منازل و بناهای شاخص مانند مساجد انجام گرفته است.

ویژگی‌های خانه تاریخی اعتضادی

هم‌چنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و حرائم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره مشخصات این اثر تاریخی اظهار کرد: منزل اعتضادی با فاصله کمی از اولین میدان روستا قرار دارد که با ورود به اولین کوچه از سمت راست دسترسی به آن ممکن می‌شود.

محمود طغرایی ادامه داد: منزل اعتضادی با طول 21.62 متر و عرض حداکثری 18.86 متر و به وسعت 296.77 متر مربع، از لحاظ طرح و نقشه در زمره منازل با حیاط مرکزی قرار دارد.

وی گفت: نمای بیرونی منزل اندود کاهگل و دارای آجرکاری است که دیواره‌های خارجی را ساده و بدون تزئین خاصی قرار داده است، سر در ورودی در ضلع شرقی بنا با طاق گهواره‌ای پوشیده شده است، سر در به وسیله دالانی با یک زاویه 90 درجه و پوشش ضربی به حیاط مرکزی وصل می‌شود.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و حرائم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: حیاط مرکزی مستطیل شکل است که در ضلع جنوبی حیاط ایوان قرار گرفته و کف حیاط دارای پوشش آجر فرش است.

طغرایی خاطرنشان کرد: فضای داخلی اتاق‌ها دارای پوشش فیلپوش و طاق عدسی است. این بنا دارای پنج اتاق که سه تای آن اطراف ایوان و یک مطبخ در گرداگرد حیاط قرار دارد.

وی افزود: زیرزمین بنا (سرداب) در زیر اتاق ضلع غربی ایوان قرار دارد که دسترسی به آن از ضلع جنوبی حیاط و چسبیده به ایوان صورت می‌گیرد که توسط دو پله و به ارتفاع 82 سانتیمتر پایین تر از سطح حیاط قرار دارد.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و حرائم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره ویژگی‌های خاص اثر گفت: استقرار اتاق‌های متعدد در اطراف حیاط و ایوان بلند در ضلع جنوبی اثر، رخ بام با تزیینات دندان موشی و دو ردیف ساده چینی در بالای آن و زیر زمین یا سردابه که ورودی آن از ضلع جنوبی باز می‌شود از ویژگی‌های خاص این اثر تاریخی است.

گفتنی است؛ روستای قوژد در 10 کیلومتری شمال شهر گناباد واقع شده است، گناباد در فاصله 285 کیلومتری مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/ 70061

نظر شما