شناسهٔ خبر: 41310838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا:

تحریم‌ها فقط تا زمانی که همه از آنها پشتیبانی کنند کار می‌کند

رونی لیپ‌شوتز: دولت اوباما علاقه‌مند بود که سیاسی شدن موضوع هسته‌ای را کاهش دهد، اگرچه توان هسته‌ای ایران، تسلط هسته‌ای اسرائیل بر خاورمیانه را از بین می‌برد، در عوض، ترامپ در حال کسب حمایت پایگاه‌های اسرائیلی است بنابراین هیچ استدلال استراتژیک یا سیاستی در پس تلاش برای نابودی برجام وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| رونی لیپ‌شوتز، (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تألیفات زیادی است. از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی»، «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد.

 

وی همچنین در مورد تلاش ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گفت: باز هم این یک محاسبه صرفاً سیاسی است. اگرچه تحریم ممکن است دسترسی ایران به تسلیحات پیشرفته را متوقف کند اما تحریم‌ها فقط تا زمانی که همه از آنها پشتیبانی کنند، کار می‌کند و در حال حاضر تمایل به سرپیچی از تحریم‌ها بین اغلب کشورها وجود دارد.

 

ترامپ اتحادیه اروپا را از آمریکا جدا کرد

 

لیپشوتز در ادامه تاکید کرد: اروپا فعلا توان مقابله با را آمریکا ندارد. ترامپ اتحادیه اروپا را از آمریکا جدا کرده است، اگر ترامپ انتخابات نوامبر را از دست بدهد، در این صورت اتحاد میان اروپا و آمریکا شکل می‌گیرد و اروپا در کنار آمریکا قرار می‌گیرد و ممکن است حتی این اتحاد با بازگشت آمریکا به برجام صورت بگیرد.

 

وی هم چنین در مورد مخالفت چین و روسیه با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل توان مخالفت دارند، البته آنها به سادگی می‌توانند تصمیم بگیرند از تحریم چشم‌پوشی کنند و فروش تسلیحات به ایران را آغاز کنند، اما این کار می‌تواند اسرائیل را تحریک کند و فعلا این اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خدمت اربابان خود است

 

این استاد دانشگاه در مورد گزارش آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خود را به عنوان یک آژانس «فنی» معرفی می‌کند، اما در نهایت در خدمت اربابان خود است. من فکر می‌کنم آژانس نگران مشروعیت خود است و به دنبال پشتیبانی هر چه بیشتر از برجام است. این گزارش به جهانیان اطمینان داده است که آژانس به نگرانی‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای توجه نشان می‌دهد. اگرچه، من صلاحیت ندارم که بگویم ادعاها صحیح یا نادرست هستند. اگر ایران بخواهد بار دیگر همکاری خود را نشان دهد، شاید مجبور شود برای برخی از سایت‌های مورد  نظر به بازرسان دسترسی دهد.

 

جیمی کارتر هم در زمان مصدق فردی احمق بود

 

وی هم چنین درباره سرنوشت انتخابات آمریکا گفت: ممکن است ترامپ بازنده انتخابات باشد اما برای پیش‌بینی خیلی زود است.

 

لیپشوتز در مورد سخنان ظریف در شورای امنیت گفت: ایالات متحده خیلی علاقه‌مند به عدالت نیست و مطمئناً هیچ خاطره تاریخی از ایران ندارد. من درباره ایران، مصدق و کودتا می‌دانم، اما من شک دارم که بسیاری از افراد در کاخ سفید حتی در مورد آن دوره شنیده باشند. جیمی کارتر هم در آن زمان فردی احمق بود.

 

منبع: ایلنا

 

نظر شما