شناسهٔ خبر: 41310514 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد ۷۲ درصدی سمن‌های خراسان جنوبی در ۵ سال گذشته

بیرجند - ایرنا - یکی از رویکردهای دولت در سال‌های اخیر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌ نهاد بوده و براین اساس شمار سمن‌های استان خراسان جنوبی از سال ۹۴ تاکنون ۷۲ درصد افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

معاون تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه و توانمندی سازمان‌های مردم نهاد از سال ۹۴ تاکنون سمن‌های دارای مجوز از استانداری و فرمانداری‌های تابعه از ۱۳۴ به ۲۲۱ تشکل افزایش یافته است.

مژگان شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شمار سازمان‌های مردم نهاد استان خراسان جنوبی را ۴۹۲ سمن اعلام کرد و افزود: به غیر از ۲۲۱ سمن مجوز گرفته از این دستگاه بقیه زیرمجموعه ادارات کل بهزیستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، فرماندهی انتظامی و حفاظت محیط زیست فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: براساس این رشد تعداد سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رتبه چهارم کشور را از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه ۸۰.۲۹ درصد سمن‌های استان در حوزه اجتماعی و فرهنگی فعالیت می‌کنند تصریح کرد: این عملکرد نشان از انگیزه فرهنگی مردمان این خطه از مرز و بوم دارد.

معاون تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: ارتقای سرمایه اجتماعی، جلب مشارکت نهادمند مردمی و تشکل‌های اجتماعی با ۲ محور آموزش و مشاوره و مهارت‌آموزی و توانمندسازی اجتماعی از مهمترین رویکردها در حوزه مشارکت‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: با تخصیص اعتبار مناسب در سال‌های اخیر و کمک دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد و خیرین برنامه‌های موثری در حوزه بهره‌مندی از سرمایه‌های اجتماعی در توسعه اشتغال، کارآفرینی روستایی، توانمندسازی محلات و حواشی شهر صورت گرفته است.

شریفی آموزش صنایع دستی، توسعه سلامت و همراهی تشکل‌های اجتماعی در کنترل ویروس کرونا، ایجاد کارگاه‌های تولیدی مرتبط و تولید ماسک و توزیع ۱۲ هزار بسته بهداشتی بین اقشار آسیب‌پذیر را از مهمترین این اقدامات بیان کرد.

وی گفت: توانمندسازی معتادان بهبود یافته، توانمندسازی کودکان کار، اجرای جشنواره نشاط، برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی از دیگر برنامه‌های تشکل‌های اجتماعی بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در سال جاری با توجه به حمایت‌های دولت برنامه‌های قابل توجهی تدوین و تنظیم شده که ایجاد پایگاه‌های اجتماعی مردم نهاد در حاشیه شهر و مناطق آسیب‌دیده از مهمترین این برنامه‌ها است.

معاون تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر حمایت دولت از کارآفرینی گفت: در این راستا با تفاهم‌نامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید منعقد شد از طرح‌های کارآفرینی حمایت می‌شود.

وی حمایت از طرح‌های تشکل‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی با موضوع طلاق، اعتیاد، کودکان کار، مفاسد اخلاقی، حاشیه‌نشینی و مناطق محروم را از برنامه‌های این حوزه اعلام کرد و افزود: تخصصی‌سازی سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه روستایی از دیگر برنامه‌ها است.

شهرستان قاینات با ۴۷ سازمان مردم نهاد (سمن) بیشترین آمار تشکل و مشارکت‌های مردمی را در خراسان جنوبی از آن خود کرده است.

نظر شما