شناسهٔ خبر: 41309898 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشدید فشارها برای زمین زدن دولت لبنان

تهران – ایرنا – در حالی که گزارش های عملکردی و آمارها از روند مثبت و روبه بهبودی در اوضاع آشفته لبنان خبر می دهند، اما گزارش های دریافتی از بیروت حاکی است، فشارهای آمریکا و متحدان منطقه ای اش بخصوص عربستان و نیز رقبای داخلی، برای کنار گذاشتن حس دیاب نخست وزیر لبنان تشدید شده است.

صاحب‌خبر -

شاید کسی فکر نمی کرد "حسن دیاب" بعد از پنج ماه از به دست گرفتن سکان نخست وزیری لبنان ، بتواند کشتی به گل نشسته این کشور را طی مدت کوتاهی به مسیر اصلی خود بازگرداند؛ هرچند لبنان برای رسیدن به ثبات اقتصادی و سیاسی راه درازی در پیش دارد.

با آغاز اعتراضات مردمی در لبنان در ۲۵ مهرماه سال گذشته که به دلیل فساد و ناکارآمدی دولت غربگرای لبنان کلید خورد و به استعفای سعدالدین حریری نخست وزیر سابق این کشور در پنجم آبانماه همان سال منجر شد، "حسن دیاب" که فردی ملی گرا و بدون گرایش به جریان های سیاسی لبنانی بود از تاریخ دوم بهمن ماه سال گذشته سکان هدایت کابینه لبنان را با اعتماد میشل عون رییس جمهوری و سپس پارلمان این کشور به عهده گرفت؛ فردی که توانست دست های برخی از عوامل داخلی و خارجی در بحرانی کردن لبنان را نمایان کند و در اقدامی که اکثر ناظران منطقه آن را بیسابقه خواندند، ارزش نرخ لیره لبنان را که در مقابل ارزهای خارجی به شدت کاهش یافته بود، تا حد زیادی به سطح گذشته بازگرداند.

  در اواسط خرداد ماه جاری که قیمت دلار در لبنان به حد افسار گسیخته‌ای به بیش از ۶ هزار لیره افزایش یافته و ارزش پول ملی این کشور به شدت سقوط کرده بود، با اقدام به موقع دولت حسن دیاب قیمت دلار کاهش یافت و به ۳ هزار و ۸۶۰ لیره رسید.

 وی در مدتی کوتاه توانست برخی از مشکلات به ویژه سقوط ارزش پول ملی لبنان را مهار کند و تا حدودی بحران اقتصادی این کشور را سر و سامان دهد و اکنون درحالی که روند به سمت تثبیت و آرامش حرکت می کند، زمزمه های مداخله جویانه آمریکا و عربستان و برخی کشورهای غربی، با همراهی عوامل وابسته داخلی شروع شده و این جریان ها سعی در به آشوب کشیدن این کشور دارند و به دنبال آن هستند که نخست وزیر لبنان را با زدن انواع افترا از صحنه خارج کنند.

در این ارتباط کارشناسان معتقدند که برخی جریان های داخلی و منطقه ای دنبال آن هستند که سعدالدین حریری نخست وزیر سابق این کشور و رهبر جریان ۱۴ مارس را باردیگر به قدرت بازگردانند و برخی تحلیلگران نیز می گویند، عربستان و متحدان غربی اش برای لبنان نقشه های امنیتی دارند.

با اینحال اقدامات ملی حسن دیاب در مبارزه با فساد و مشکلات اقتصادی با استقبال لبنانی ها و جریان ۸ مارس روبه رو شد و در مقابل این موفقیت ها به مذاق جریان غرب گرای مخالف دولت و نیز کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و عربستان خوش نیامد. این جریان ها در ماه های اخیر برای متوقف کردن حرکت دولت و قطع نوار موفقیت های آن با تاکیتک های جدید وارد عمل شدند، از جمله جنجال سازی های سفیر آمریکا در بیروت بود که نشان داد آنها بطور جدی نگران حل مشکلات لبنان و روند عادی سازی این کشور بویژه در حوزه اقتصادی هستند.

 اقدامات پنج ماه اخیر حسن دیاب در مبارزه با فساد و اوضاع نابسامان اقتصادی لبنان چند موضوع را یادآوری می کند، اول این که لبنان می تواند بدون کمک کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و عربستان و با توجه به امکانات داخلی به حیات خود ادامه دهد، دوم آن که، اقدامات حسن دیاب عوامل وابسته به بیگانگان و یا همان عوامل سرسپرده به خارج را که قصدشان نابودی لبنان بوده، برآشفته کرده است، بطوری که تداوم این مسیر و موفقیت در این راه ، پیروزی بزرگی برای مردم این کشور رقم خواهد زد.

و نکته سوم اینکه ادامه صحیح مسیر مبارزه با فساد و مشکلات اقتصادی و سیاسی در لبنان از سوی کابینه دیاب و دیگر دستگاه های این کشور راه را برای ورود دوباره مفسدان سیاسی و اقتصادی به قدرت خواهد بست و این هم یکی از اصلی ترین نگرانی های جریان های مخالف دیاب و حامیان بین المللی و منطقه ای آنان است.

نخست‌وزیر لبنان روز شنبه این هفته در واکنش به فشارهای داخلی و خارجی برای استعفا ، در گفت‌و گو با «عبداللطیف دریان‌ علی» مفتی اهل سنت لبنان به مخالفانش پیام داد که "دولت لبنان با تمام توان در تلاش است مشکلات اقتصادی لبنانی‌ها را کاهش دهد و دولت وی نه تنها استعفا نخواهد داد بلکه با تمام توان مسیر خود را برای حل مشکلات مردم لبنان ادامه می‌دهد."

دیاب دوباره تاکید کرد که تمام اقدامات لازم برای حل مشکلات اقتصادی از جمله اعطای کمک‌های مالی و بسته‌های غذایی به خانوارهای نیازمند، تخصیص هزار و ۲۰۰ میلیارد لیره ای به بخش کشاورزی و صنایع و تهیه پیشنویس قانون حمایت ۵۰۰ میلیارد لیره ای از مدارس بعمل خواهد آورد.

اولین بار بحث استعفای حسن دیاب نخست وزیر لبنان از سوی عوامل وابسته به آمریکا، فرانسه سعودی در لبنان و به دنبال سخنان و اقدامات مداخله جویانه هفته گذشته "دورتی شیا" سفیر آمریکا در بیروت مطرح شد، هرچند شیا از زمان تشکیل کابینه دیاب در اقدامی که اصلا به او مربوط نبوده و خلاف تمامی قوانین بین المللی است، تهدیدات خود را متوجه شخص «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان کرد تا او و دولتش را مجبور به اجرای خواسته‌های واشنگتن و سفارت آمریکا در بیروت کند.

روزنامه الاخبار لبنان هفته گذشته فاش ساخت که شیا از طریق واسطه‌های خود با لحنی تند پیام‌هایی به مقصد حسان دیاب فرستاده و وی را متهم کرده که دستورالعمل‌های حزب‌الله را در دولت لبنان اجرا می‌کند.

اقدامات مداخله جویانه شیا با واکنش بسیاری از از مردم لبنان و جریان های لبنانی مواجه شد به حدی که شمار زیادی از مردم لبنان روز جمعه با برگزاری تجمع اعتراض آمیز مقابل سفارت آمریکا در بیروت،  دخالت‌های سفیر این کشور را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با تحریم ظالمانه آمریکا علیه ملت لبنان مخالفت کردند و لبنانی ها در عین  حال بار دیگر با ملت آمریکا علیه نژادپرستی اعلام همبستگی کردند.

در همین حال شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله نیز در واکنش به برخی صحبت‌ها مبنی بر استعفای دولت دیاب گفت که این سخنان تنها تبلیغات رسانه‌ای و سیاسی است که نشان دهنده آرزوهای «دوروتی شیا» سفیر آمریکا و دیگر افراد مانند اوست.

وی افزود که این دولت به کار خود ادامه می‌دهد و باید با فرصت دادن از آن حمایت شود؛ آنچه امروز سفیر آمریکا انجام می‌دهد دلیل بر عقب‌نشینی تاکتیکی است.

با بررسی اقدامات پنج ماه گذشته دولت حسن دیاب و ناراحتی سفیر و دولت آمریکا و همچنین عوامل نفوذی غربی – عربی در لبنان با این اقدامات به ویژه در افزایش ارزش برابری نرخ لیره لبنان در برابر دلار و دیگر ارزهای خارجی مشخص می شود که اقدامات نخست وزیر لبنان در راستای منافع لبنانی ها و برخلاف منافع مداخله گران بوده و از این رو آنها به همین راحتی دست از سر حسن دیاب و کابینه اش بر نخواهند داشت و هر روز علیه دولت لبنان بحران آفرینی خواهند کرد، از این رو مردم و دولت دیاب باید با حفظ هوشیاری توطئه های دشمنان را خنثی و در راستای منافع ملی خود قدم بردارند و از هیچ تهدیدی هراس نداشته باشند.

نظر شما