شناسهٔ خبر: 41308172 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دانا گزارش می دهد؛

سینمای باز اما بدون مخاطب / اکران آنلاین؛ رقیب یا رفیق

بازگشایی مجدد سینماها و عدم استقبال تماشاگران در روزهای اوج کرونا، خبر از توقف اکران بخت اول فروش امسال سینما یعنی «شنای پروانه» می دهد و دوباره همه نگاه ها را به سمت « اکران آنلاین» خیره کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در روزهای ابتدایی ورود ویروس کرونا به کشور، هیچ کس فکر نمی کرد کنترل و مهار این بیماری آنقدر زمان بر و طولانی شود، تاجاییکه تمام فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد. موج دوم این ویروس، عزیزان و هموطنان بیشتری از ما را درگیر کرده و ترس و واهمه مضاعف تری ایجاد کرده است.

در پیک اول این بیماری بسیاری از هنرمندان، در فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام هر آنچه که از دستشان برمی آمد، برای آرامش و گذران سریع تر این روزها دریغ نکردند؛ یکی با ساز و آواز خود ، دیگری با استندآپ کمدی و دیگران با دعوت در خانه ماندن، مردم را تشویق به مبارزه با کرونا می کردند.

هنرمندان بسیاری در این چند ماهه پیک اول کرونا خانه نشین شدند. از گروه های متععد تئاتری تا گروه های موسیقی. بسیاری از سریال ها و فیلم های سینمایی در مراحل مختلف تولید، متوقف شدند و به نحوی به دلیل سلامتی عوامل گروه، اغلب کارها تعطیل شدند.

همه خبرها از مهار موقت این بیماری خبر می داد؛ فعالیتهای اجتماعی کم کم دوباره آغاز شد، سینماها و مراکز هنری با قبول رعایت تمام پروتکل های بهداشتی بازگشایی شد، ولی متاسفانه با بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی های این بیماری، مجددا سخت گیری ها و کنترل های بیشتری در راه است تا سلامت هموطنان ما بیش از این به خطر نیافتد.

در چند هفته گذشته با وجود بازگشایی مجدد سینماها و استقبال از فیلم های در حال اکران و فروش یکی دو میلیاردی پرفروش ترین فیلم اکران، یعنی «شنای پروانه»، رسول صدرعاملی تهیه کننده نخستین فیلم محمد کارت، با هماهنگی و موافقت شورای صنفی نمایش، خبر از توقف اکران این فیلم با نیت به خطر نیافتادن بیشتر هم وطنان می دهد.

صدرعاملی در گفت و گویی اعلام کرد که « در حال رایزنی با وزارت بهداشت بودیم تا شرایطی فراهم کنیم کادر درمانی بیمارستان های درگیر با کرونا به دعوت ما رایگان به تماشای فیلم بنشینند و حالا با شرایط پیش امده، بگونه ای شده که بهتر دیدیم توقف نمایش فیلم را به انها تقدیم کنیم و امیدوار باشیم در اکران مجدد این مدافعان سلامت اینقدر فراغت داشته باشند و سرشان خلوت شده باشد که با آرامش به دیدن فیلم بیایند.»

او ناکید می کند « به هرحال منتظر می مانیم تا وقتی این ویروس کنترل شد و امنیت خاطر برای تماشاگران به وجود امد، اکران مجدد فیلم را در سراسر کشور فراهم می کنیم که امیدوارم این فرصت بعد از دهه اول محرم فراهم شود.»

بازگشایی مجدد سالن های سینما با رعایت تمام مسائل بهداشتی و با نیمی از ظرفیت آن ها در حالی اتفاق افتاد، که همچنان این ترس و دلهره از ابتلا، عامل مهمی برای عدم استقبال تماشاگران پیش بینی می شد که عملا نیز اتفاق افتاد و مردم با وجود علم به رعایت مسائل بهداشتی در سالن ها، ترجیح دادند در زمان مناسب تری در کنار خانواده به تماشای فیلم بپردازند.

شاید گزینه «اکران آنلاین» که در دو ماه گذشته در گونه های مختلف از سینما ماشین تا اکران های خانوادگی با چند فیلم مورد استفاده قرار گرفت، کماکان گزینه مناسبی برای این روزهای کرونایی باشد. گزینه ای که علاوه بر چرخش مالی و اقتصادی برای عوامل سینما، سلامتی هم وطنان را بیشتر تضمین می کند.

علیرضا داوودنژاد، کارگردان پیشکسوت سینما در مصاحبه ای با ایسنا می گوید: « حالا که کرونا آمده و بازار سالن فعلا از رونق افتاده یا بسته شده ،بهتر است بیشتر انرژی و توان خود را روی اکران آنلاین و وی او دی - که البته هنوز به دلایل زیر ساختی و قاچاق سر و شکل واقعی خود را پیدا نکرده- بگذاریم و هر طور شده به بازار نمایش خانگی یک سر و سامان تازه بدهیم.»

کارگردان سینمایی «مرهم» معتقد است: « امیدوارم با حضور نسل‌های قدیم و جدید در میدان کار و ورود نیروهای تازه به فعالیت‌های حرفه‌ای و صنفی، این بازار مدیریت شود و شکل بگیرد و ما در آینده نه چندان دور دو بازار پر رونق سالن و ویدئو خانگی را در کنار هم داشته باشیم و باورمان بیاید که این دو بازار رقیب یکدیگر نیستند و می‌توانند متقابلا به یکدیگر رونق و توسعه ببخشند.»

با وجود توقف زودهنگام اکران پرفروش ترین فیلم امسال، مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش درباره جلسه ۲۲ تیرماه این شورا گفت: فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته‌ اند ۲» به کارگردانی آرش معیریان و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرح‌بخش از چهارشنبه ۲۵ تیرماه اکران می‌شود. به گفته وی، در حال حاضر  برنامه‌ای برای تعطیلی سینماها نیست اما از تماشاگران درخواست می‌شود تا تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای حضور در سینما رعایت کنند.

 شاید در این روزهای کرونایی، اخبار تعطیلی و یا بازگشایی سینماها به دلیل گردش مالی بیشتر در این حوزه، توسط رسانه ها بیشتر منتشر شود، ولی تعطیلی سالن های تئاتر و عدم استقبال گروه های مختلف این حوزه به دلیل عدم امنیت روانی جامعه در استقبال از بازگشایی سالن های تئاتر و حتی عدم برگزاری کنسرت های موسیقی، ضربات مالی و روحی بسیاری بر این افراد وارد کرده که متاسفانه اکثرا با نداشتن بیمه کاری، با مشکلات متعددی در حال دست و پنجه نرم کردن اند که حمایت های مالی و برنامه ریزی های دراز مدت دولت برای این هنرمندان در این روزها شاید مرهمی برای گذراندن به دغدغه تر ایام کرونایی باشد.

انتهای پیام/

نظر شما