شناسهٔ خبر: 41307495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

ویدئوی جنجالی جدید از خشونت پلیس آمریکا در پنسیلوانیا

بتازگی ویدئویی از اعمال خشونت پلیس آمریکا منتشر شده است که در آن افسر پلیس پنسیلوانیا زانوی خود را بر روی گردن یک مرد سیاهپوست فشار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

العالم-آمریکا

علی‌رغم آنکه اوایل خردادماه (پنجم خرداد)، «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست ۴۶ ساله آمریکایی زیر زانوی افسر پلیس سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا» به قتل رسید و منجر به برگزاری موجی از تظاهرات‌های سراسری در آمریکا و حتی دیگر شهرهای جهان علیه خشونت و تبعیض‌نژادی پلیس شد، بتازگی فیلمی جنجالی و مشابه از رفتار خشن پلیس «پنسیلوانیا» منتشر شده است که یک افسر پلیس به همان شیوه پلیس مینیاپولیس زانوی خود را روی گردن یک فردسیاهپوست گذاشته و فشار می‌دهد.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، این ویدئو در فضای مجازی بسرعت در حال پخش شدن است که در آن یک افسر پلیس زانوی خود را بر روی گردن مردی سیاهپوست در «آلنتاون» ایالت پنسیلوانیا می‌فشارد و به خشم معترضان به خشونت پلیس آمریکا دامن زده است.

این کلیپ ویدئویی که مقابل بیمارستان قلب سنت لوک گرفته شده است و بسرعت از طریق فعالان حامی جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» و حتی وکیل خانواده جورج فلوید به اشتراک گذاشته شده است، دو افسر پلیس را در حال بازداشت یک مرد سیاهپوست که در حال فریاد زدن است، نشان می‌دهد و یک افسر پلیس دیگر نیز زانوی خود را بر روی گردن این فرد قرار داده و فشار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، گرچه این حادثه به مرگ فرد سیاهپوست منتهی نشد اما به طور دردناکی یادآور مرگ تکان‌دهنده فلوید بود و بسیاری از معترضان آمریکایی با مشاهده این ویدئو جدید خواستار استعفا و محاکمه این افسران پلیس شدند.

بنا بر گزارش راشاتودی، گروهی از معترضان آمریکایی شنبه شب به وقت محلی، به صورت خودجوش در اقدامی اعتراضی به سمت اداره پلیس محلی راهپیمایی کردند.

برخی از معترضان با سردادن شعارهایی، خشونت پلیس علیه سیاهپوستان و اقلیت‌های نژادی را محکوم کردند. برخی از این شعارها شامل «تا عدالت نباشد، آرامش برقرار نخواهد بود» و «ما چه می‌خواهیم؟ عدالت، کی می‌خواهیم؟ همین حالا. اگر به آن نرسیم، کار و کاسبی آنها را تخته خواهیم کرد»، می‌شد.

معترضان همچنین در حالیکه به سمت اداره پلیس محلی حرکت می‌کردند و پلاکاردهایی را با مضمون‌های مقابله با خشونت پلیس به همراه داشتند، شعار می‌دادند: «جان سیاهپوستان اهمیت دارد».

در یکی از کلیپ‌های ویدئویی که از این اعتراضات در فضای مجازی قرار گرفته شده است، معترضان به رفتار ظالمانه پلیس آمریکا علیه افراد غیرمسلح و همچنین به لحظه‌ای اشاره می‌کنند که فلوید در حالیکه زیر زانوی پلیس مینیاپولیس محبوس شده بود، می‌گفت که نمی‌تواند نفس بکشد.

معترضان با یادآوری لحظات آخر زندگی جورج فلوید، شعار می‌دادند: «دستانم بالا است (تسلیم هستم)» و اینکه «نمی‌توانم نفس بکشم».

به دنبال تشدید اعتراضات علیه اقدام اخیر پلیس پنسیلوانیا، رئیس اداره پلیس آلنتاون با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که مظنون این حادثه رفتاری غیرعادی داشته است و در حال استفراغ در خیابان و تلوتلو خوردن بوده است.

با اینحال، این مقام پلیس در ادامه گفته است که مرد سیاهپوست بعد از انتقال به بیمارستان و مداوا، آزاد شده است و وعده داده است که به رفتار خشونت‌آمیز افسر پلیس مذکور، رسیدگی خواهد کرد.

اعتراضات سراسری در آمریکا از ۲۵ می (پنجم خرداد ماه) بعد از قتل فلوید آغاز شد و این اعتراضات همچنان در بخش‌هایی از آمریکا ادامه دارد و هر بار با جنایت دیگر پلیس آمریکا در بخشی از این کشور شعله‌ور می‌شود.

نظر شما