شناسهٔ خبر: 41306913 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

تهدید کرونا را به فرصت فرهنگی بدل کنیم

صاحب‌خبر -

کرونا، این روزها دوباره به تاخت و تاز مشغول شده است و مردم خانه‌نشینی را آغاز کرده‌اند حالا که می‌خواهیم دوباره به کنج خلوت خانه برگردیم، خوب است بدانیم کدام راه‌ها می‌تواند این تهدید را به فرصت تبدیل کند؟
به گزارش ایرنا، روزهای در خانه ماندن شاید برای بسیاری از ما سختی‌های خاص خودش را داشته باشد اما راه‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند از این سختی، ساده‌تر عبور کنیم و لحظات بهتری را بگذرانیم. کارهایی که در قرنطینه فروردین ماه نیز، تهدید را به فرصت تبدیل کردند و روزهای کرونایی با این کار بهتر گذشت.
محمدرضا بهمنی، نماینده وزیر فرهنگ در اجلاس مجازی وزرای فرهنگ کشورهای جهان، اعلام کرده است: تولید و نشر محتواهای فرهنگی و هنری توسط هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و مبلغان دینی در بسترهای ارتباطی فضای مجازی در روزهای شیوع کرونا، تا ۵ برابر افزایش یافت که این اقدامات به تحمل در خانه ماندن، کمک زیادی کرد. از سوی دیگر همانطور که تهدید فرهنگ، تهدیدی برای آینده بشریت است، از طریق فرهنگ است که مقاومت جمعی به وجود می‌آوریم.

فرصت گفت و شنود با استادان و صاحب نظران

در این روزها بسیاری از استادان در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری نشست‌های متفاوتی را به صورت رایگان و برخط برگزار می‌کنند، نمونه آن شاید شب‌های یونسکو ایران باشد که نت‌گپ‌هایی را با استادان ادبیات، نظیر اصغر دادبه، میرجلال‌الدین کزازی، لیلی انور، مهدی ماحوزی و یا استادان هنر، چون لوریس چکناواریان، بهمن پناهی، فرهاد فخرالدینی و یا نشست‌های اجتماعی با حضور استادانی چون یونس شکرخواه، محمدرضا سعیدآبادی و دیگران برگزار کرد، که همچنان این نت‌گپ‌ها ادامه دارد.

در کنار این رویدادها، موزه‌ها و فرهنگسراها نیز نشست‌هایی را به شکل برخط برگزار کردند و البته برنامه‌های متفاوتی در ادامه روزهای تابستان در نظر دارند. این نشست‌ها کمک می‌کند مخاطبان در کنار شناخت استادان بتوانند موضوعاتی برای گفت و گوی بیشتر با اعضای خانواده و دوستان خود داشته باشند و حتی شاید کنجکاوی آن‌ها برای مطالعه برانگیخته شود.

فرصت مطالعه در خانه

شاید کتاب‌ها بهترین دوستان خلوت و قرنطینه باشند که حتی در روزهای عادی زندگی هم تنهایی افراد را پر می‌کنند، اما اگر اهل وقت گذرانی با کتاب نیستید هم بهتر است بدانید در روزهای اسفند و فروردین تعداد آثار فروش رفته در کتاب‌فروشی قابل توجه بود و این آمار نشان می‌دهد که مطالعه سرگرمی خوبی برای این موقعیت بوده است.

مطالعه، یکی از مناسب‌ترین راهکارهای فرهنگی برای عبور از بحران کروناست، زیرا این موقعیت را فراهم می‌کند که آگاهانه‌تر با موقعیتی که در آن هستیم روبه‌رو شویم.

مطالعه داستان‌هایی از کشورهای گوناگون، در روزهایی که سفر امکان‌‍‌پذیر نیست، خود فرصتی برای گشت و گذار در دنیاست، موقعیتی که کمک می‌کند با فرهنگ‌های دیگر آشنا شویم و بدانیم آن‌ها به هنگام رو به رو شدن با مشکلات، چه راه‌حل‌هایی را پیدا کرده‌اند. کتاب‌ها فرصتی برای آموختن هستند.

فرصت آموزش مجازی

در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های آپلود ویدئو، بخش‌هایی برای آموزش موضوعات مختلف وجود دارد، از دکوراسیون خانه تا مهارت‌های زندگی، از تدریس متون متفاوت چون فلسفه و ادبیات تا کم کردن اضطراب و فشار نگرانی‌ها، ویدیوهایی که بازدید بسیاری داشتند و مخاطبان زیادی را به خود جلب کردند. حتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز برخی از صفحات رسمی، فرصتی را به آموزش موضوعات اختصاص دادند و محتوای آموزشی در این باره تولید کردند.

فرصت آموختن هنر

برای آموزش هنر نیز، قرنطینه خانگی، فرصت مناسبی است، بسیاری ازهنرها را می توان در همین موقعیت‌ها یاد گرفت و حتی به مرحله تولید و کسب درآمد رساند، کاری که برای آگاهی و ارتقای فرهنگی کشور و شهروندان بسیار مهم است.

به دنبال تعطیلی موسسات در موج اول شیوع کرونا، برخی از هنرمندان برای اینکه مردم در این روزهای حساس از خانه هایشان خارج نشوند به صورت خودجوش در فضای مجازی در حوزه های مختلف هنری چون نقاشی، طراحی، نویسندگی، موسیقی و … به مخاطبان آموزش ارائه دادند و هنوز هم این کار ادامه دارد.

سیما فردوسی، متخصص روانشناسی، چندی پیش در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: می‌توانیم برنامه‌هایی که برای آینده داریم را این روزها در ذهن بیاوریم و از امروز مقدماتش را فراهم کنیم. هرکس یک قلم و کاغذ جلوی خودش بگذارد و برنامه‌هایی که برای آینده دارد را بنویسد. مثلاً یک جوان قصد ادامه تحصیل دارد، بنشیند و مشخص کند چه رشته‌ای را می‌خواهد بخواند، کتاب‌هایش را تهیه کند، در اینترنت بگردد و مطالعه‌اش را افزایش دهد. دیگری ممکن است بگوید کار هنری را می‌خواهد دنبال کند و یاد بگیرد، پس دنبال آن برود. هرکس چشم‌انداز آینده‌اش را جلوی چشمش و روی کاغذ بیاورد.

کرونا، تهدید اقتصادی، فرصت فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از موج اول کرونا، با اشاره به فروش بالای کتاب از طریق پست، برگزاری تئاتر آنلاین، برگزاری کنسرت‌های برخط و بازدیدهای آنلاین از موزه‌ها، اعلام کرد کرونا نقشی در کاهش سرانه مصرف فرهنگی نداشته است.

صحبت‌های وزیر نشان از آن دارد با این که کرونا در بخش اقتصادی همه بخش‌ها را تهدید کرده است، در حوزه فرهنگی، فرصت و فراغتی را پیش آورده است که بیشتر به مطالعه، شنیدن و تماشای هنر بپردازند و فرصتی نیز برای آموختن داشته باشند. شاید کرونا را به کمک فرهنگ، بتوان آسان‌تر شکست داد.

اشتراک گذاری در:

برچسب‌ها:

نظر شما