شناسهٔ خبر: 41304681 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باید‌ها و نباید‌های استفاده از ماسک را بیشتر بدانیم

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به تشریح باید‌ها و نباید‌های استفاده از ماسک پرداخت.

صاحب‌خبر -

باید‌ها و نباید‌های استفاده از ماسکبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی ضامن صالحی فرد معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: عدم استفاده از ماسک‌های آلوده، پرهیز از قرار دادن ماسک زیر بینی، عدم استفاده از ماسک‌های شل و گشاد، عدم لمس قسمت جلویی ماسک و اجتناب از برداشتن ماسک حین صحبت با دیگران از جمله نکاتی است که برای استفاده از ماسک باید آن را رعایت کرد.

او، پرهیز از قرار دادن ماسک در محل دسترسی دیگران، شست و شوی دست‌ها قبل و بعد از لمس کردن ماسک، بررسی ماسک از نظر سلامت، استفاده از قسمت رنگی به سمت بیرون، قرار گرفتن قسمت فلزی روی بینی، پوشاندن کامل دهان، بینی و چانه، عدم فاصله بین صورت و ماسک، پرهیز از لمس کردن ماسک، برداشتن ماسک از قسمت بند آن، دور کردن ماسک از مقابل صورت و انداختن ماسک استفاده شده در سطل زباله بعد از قراردادن در کیسه پلاستیکی را از دیگر نکات حائز اهمیت در استفاده از ماسک برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و هر بیماری تنفسی دیگری برشمرد.

بیشتر بخوانید

صالحی فرد اضافه کرد: ماسک به هیچ وجه نباید برای کودکان زیر دو سال و یا افرادی که هوشیار نیستند استفاده شود.

او به برخی اصول پیشگیری در استفاده از حمل و نقل عمومی، حضور در کوچه و خیابان، تهیه مایحتاج اولیه و مراجعه به ادارات اشاره کرد و ادامه داد: حداقل خروج از منزل از اصول مشترک در تمامی موارد مذکور است.

صالحی فرد، پرهیز حداکثری در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، رعایت فاصله دو متر، استفاده از ماسک، پرداخت‌های الکترونیکی با اولویت تلفن همراه، کارت پرداخت و تامل در خروج از اتوبوس و مترو برای پرهیز از تراکم را از اصول پیشگیری در استفاده از حمل و نقل عمومی برشمرد.

او گفت: برای تهیه مایحتاج اولیه نیز می‌توان تا حدامکان از پیک (رعایت گندزدایی مواد بسته بندی خریداری شده) و پرداخت‌های الکترونیکی با اولویت تلفن همراه، کارت  استفاده کرد.

صالحی فرد، انجام کار‌ها در فضای مجازی و اینترنت و پیش خوان (میز) الکترونیک و استفاده از روش‌های دورکاری را از جمله اصول پیشگیری در مراجعه به ادارات برشمرد.

او غذا خوری‌ها را از دیگر محل‌های با احتمال شیوع بالای بیماری کووید ۱۹ برشمرد و اظهار داشت: توصیه می‌شود افراد ترجیحاً غذا را در خانه تهیه و میل نمایند.

صالحی فرد گفت: نرفتن به رستوران‌های شلوغ و در روز‌های شلوغ، انتخاب میز بزرگ برای رعایت فاصله ها، ترجیح در استفاده از سفره و لوازم یک بار مصرف، شستشوی دست‌ها پیش و پس از خوردن غذا، استفاده از غذا‌های کاملاً پخته و تاکید بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی از دیگر اصول پیشگیری در غذاخوری‌ها بشمار می‌رود.

انتهای پیام/ف

نظر شما