شناسهٔ خبر: 41303587 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی کاشان تا اواخر هفته

جلال جلیلی

رییس اداره هواشناسی کاشان گفت: تفسیر نقشه‌های هواشناسی، بیانگر استقرار جوی پایدار همراه با چهار درجه افزایش دما در روزهای آینده در دشت کاشان است.

صاحب‌خبر -

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی در دویست و دوازدهمین نشست دیسکاشن هواشناسی کشاورزی و منابع طبیعی، دمای هوا از روز یکشنبه با ۳۸ درجه بالای صفر به عدد ۴۲ درجه در روز شنبه آینده خواهد رسید. تفسیر نقشه‌های هواشناسی، بیانگر استقرار جوی پایدار همراه با چهار درجه افزایش دما در روزهای آینده در دشت کاشان است که بر این اساس سرعت باد ۱۸ متر بر ثانیه و رطوبت هوا نیز به طور متوسط به رقم  ۳۰ درجه خواهد رسید.

وی افزود: بر این اساس پدیده غالب آب و هوایی در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به صورت قسمتی ابری و در ساعت‌های بعدازظهر همراه با وزش باد نسبتاً شدید تا شدید همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

رییس اداره هواشناسی کاشان، تصریح کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود، برای سم‌پاشی درختان نسبت به مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای با اولویت باغ‌های انجیر و هلو، و مبارزه با آفت سوسک شاخک بلند رزاسه در باغ‌های گل محمدی با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام کنند.

ارغوانی تأکید کرد: کشاورزان دشت کاشان با توجه به پیش‌بینی وزش باد در ساعت‌های بعدازظهر طی هفته جاری، هرگونه محلول‌پاشی و سم‌پاشی را در نوبت صبح انجام دهند و پس از برداشت صیفی، پنبه‌کاران نیز نسبت به مبارزه علیه آفت کنه تار عنکبوتی اقدام کنند.

 وی گفت: باغداران مناطق کوهستانی نسبت به سم‌پاشی علیه آفت سپردار آسیایی درختان میوه برنامه‌ریزی کنند و گلخانه داران با توجه به وزش باد نسبتاً شدید در ساعات بعدازظهر و دمای بالا طی هفته جاری نسبت به استحکام سازه، پوشش و پنجره‌های گلخانه و تهویه مناسب اطمینان خاطر حاصل کنند.

 ارغوانی تأکید کرد: باغداران پسته نسبت به پایش پسیل پسته اقدام و در صورت مشاهده افزایش آفت، با مشاوره و راهنمایی کارشناسان نسبت به شستشوی درختان در شرایط مساعد آب و هوایی اقدام کنند.

رییس اداره هواشناسی کاشان گفت: حفظ منابع طبیعی و جنگل‌های دست کاشت، در فصل تابستان و جلوگیری از آتش‌سوزی آن‌ها یک امر ضروری است، بنابراین طبیعت گردها، از ایجاد آتش در این مناطق خودداری کنند.

ارغوانی افزود: مرتع‌داران، مراقب بادهای شدید و گردبادهای محلی طی هفته جاری در مناطق کوهستانی باشند و در صورت نیاز به آتش، حتماً از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند و هرگونه تخریب یا آتش‌سوزی را به شماره تلفن ۱۵۰۴ اطلاع دهند. 

انتهای پیام

نظر شما