شناسهٔ خبر: 41302766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

مهدی تقوی ، استاد دانشکده اقتصاد در گفت و گو با رکنا :

قیمت مسکن را تورم مشخص می کند نه دستور رئیس جمهور / دولت خانه بسازد و با قیمت نازل به مردم اجاره دهد

صاحب‌خبر -

مسکن – تورم | به گزارش خبرنگار رکنا، یکی از بحرانی ترین موضوعات امروز کشور مسکن است. دیگر از چشم کسی پوشیده نیست که قیمت مسکن ( حتی اجاره آن)، به هیچ وجه با درآمد اقشار فقیر ( حتی متوسط) هم خوانی ندارد.تقریبا غیر ممکن است که کسی بتواند تنها به اتکای فعالیت شغلی خود، صاحب خانه شود. البته تعریف خانه هم موضوع مهمی است. زیرا برخی از مسئولین نام اتاق های 25 متری برای یک خانواده را هم خانه می گذارند. سابقا جامعه آن را سوئیت نام می برد و این برای زمانی بود که افراد برای خود قائل به فضای زندگی بودند.

بطور مثال طبق یکی از استانداردهای آمادمیک، 150 متر خانه در فضای آپارتمانی می تواند یبرای 4 نفر کافی باشد. اما اگر از استانداردها بگذریم، باز سخت است که افراد بتوانند با درآمد مصوب وزارت کار برای مشاغل کارگری یا با همان حقوق، سرپناهی تهیه کنند. در این بحران، مجلس با طمطراق وارد شد و گفت که در بازار مسکن مداخله می کن تا به ثبات برسد. پس از دولت خواستند که موضوع مسکن را جدی بگیرد. دولت هم تصمیماتی گرفت که شاخص ترین آن تعیین سقف 25 درصدی برای افزایش ملک بود. آیا ممکن است اجرائی شود؟
این پرسش را مهدی تقوی ، استاد دانشکده اقتصاد و عضو سابق هیئت علمی همین دانشکده در دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، در گفتگو با رکنا پاسخ می دهد.

مهدیتقوی

تقوی ضمن بیان این موضوع که  این راهکارها اجرایی نیستند  گفت: تصمیمات از این قبیل راه به جایی نخواهد برد. چون وقتی ما چهل درصد یا بیشتر تورم داریم، و از افراد می خواهیم که با 20 و 5 درصد تورم اموال خود را بفروشند، یعنی از آن ها می خواهیم ضرر کنند.از سرمایه خود چشم پوشی کنند. در اینجا اگر اجاره خانه را هم خرید حساب کنید، می بینید که درخواستی غیرمنطقی است. تجربه نشان می دهد این گونه موضوعات دستوری نیستند. خلاصه که تاثیری نخواهد گذاشت. با این دستور هیچ کاری انجام نشد.

قیمت خانه تابع بازار است نه دستور

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این طبیعی است که افرد جامعه وقتی با تورم روبرو می شوند اموال خود را مطالبق ارزش پول بفروشند. کسی نمی تواند از کسی بخواهد وقتی ملکش بیشتر می ارزد، آن را ارزان بفروشد. آنها ( یعنی دولت و مجلس و ...) باید تورم را کنترل کنند و اقتصاد را اصلاح کنند. افزایش مسکن بخاطر تورم است و طبیعی است که ملک گران می شود و آنها نیز می خواهند سرمایه خود را حفظ کنند. وقتی شما نگاه می کنید که شخص من یک خانه را 11 میلیون تومان خریدم و الآن می توانم 6 میلیارد تومان بفروشم، اینگونه اظهارات یا تدابیر عجیب است. قیمت همین خانه نشان می دهد که ما از چهل سال پیش چه مسیری را طی کرده ایم، اسمش تورم است و باید آن درست شود. نمی شود که خانه گران شود و از مردم بخواهیم ارزان بفروشند. تورم را کنترل کنند تا خانه گران نشود.
وی ادامه داد: این همه سال قیمت ها مدام بالا می رفت و کسی توجه نمی کرد. هیچ کس فکر نکرد که چرا تورم 40 درصدی داریم؟ این سوالی بود که اقتصاددانان دولتی و وزرای کابینه باید به آن پاسخ می دادند. ندادند و حالا می خواهند مردم خانه به فرض 200 تومانی خود را 150 بفروشد. بی معنی است.

حاشیه نشینی افزایش می یابد

وی در خصوص راهکارهای کاهش یا کنترل قیمت خانه در کشور گفت: زمانی که در انگلستان بورسیه بودم ، آنها را دیدم که با هزینه کاملا دولتی خانه می ساختند، و آنها را به رایگان یا با قیمت نازل به افراد بی خانه می دادند. این شاید بتواند راهکاری باشد برای خانه دار کردن افرادی که بنیه اقتصادی قوی ندارند. انگلیسی ها در آن زمان مشکل ما را داشتند. یعنی یک عده ای زیادی بودند که خانه نداشتند و پول هم برای اجاره خانه نداشتند. پس دولت آنها آمد و خانه ساخت و آنها را با قیمت نازل فروخت، یا به ازای پرداخت مبلغی بسیار کم آن را به افراد اجاره داد. اما اجرای همین الگو هم در شرایط اقتصادی کشور ما دشوار است و ممکن است نتیجه بخش نباشد. آنها اقتصاد قوی تری داشتند که ما نداریم. مسئله مسکن بحران زا شده است و افرادی که نمی توانند در تهران خانه بخرند یا اجاره کنند، پس به حاشیه کشیده می شوند.



مشکل خانه و گوشت و تخم مرغ نیست، تورم را کنترل کنید

بازنشسته هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، بیان کرد: ببینید، مسئله مسکن نیست. مایحتاج و ماست و گوشت یا تخم مرغ نیست. مسئله تورم است. خانه هم به عنوان یک کالا گرانتر شده است. توان مردم در خرید خانه هم مانند همه اجناس دیگر کاهش پیدا کرده است. از مردم هم نمی توانیم بخواهیم که گران بخرند، گران تولید کنند و ارزان بفروشند.تورم هم با اقتصاد تولیدگر اصلاح می شود و قیمت ها کنترل می شود. تمام کشورهای دیگر چه می کنند، ما هم باید این کار را انجام دهیم.این اقدامات هم مشخص، آکادمیک هستند . اما در شرایط حاضر، بهتر است دولت سعی کند نفت بیشتر بفروشد و خانه هایی را بسازد که بتواند با هزینه ناچیز در مردم بگذارد.اختیار ناچیز به مردم کرایه دهد. البته باید به دسترسی به شهر هم فکر کرد. بطور مثال کرج گزینه خوبی است برای کسانی که در تهران کار می کنند. اما خانه در هشتگرد برای کسانی که هر روز به تهران می ایند و می روند ، ارزشی ندارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما