شناسهٔ خبر: 41302170 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش کیفیت لیگ والیبال زنان در گرو پاداش‌هاست؟

تهران- ایرنا- با وجود تعیین پاداش‌ و تخفیف به باشگاه‌ها برای تیم‌داری در لیگ والیبال زنان، می‌توان انتظار لیگ با کیفیتی در این فصل داشت؟ پخش تلویزیونی مهم‌ترین بخش جذب حامیان مالی است که زنان از آن بی‌بهره هستند.

صاحب‌خبر -

باز هم تابستان رسید و دغدغه تشکیل لیگ برتر والیبال زنان به گوش می‌رسد. در فصل گذشته پیش از آغاز لیگ والیبال زنان «حرمت‌السادات زبردست» سرپرست نایب رییسی زنان فدراسیون والیبال سه تاریخ را برای اعلام تیم‌داری باشگاه‌ها تعیین کرد و این تاریخ‌ها هر بار بدلیل نبود آمادگی و تمایل به تیم‌داری به زمانی دیگر موکول می‌شد.

در واقع قرار بود شهریور ۹۸ باشگاه‌ها تصمیم قطعی خود را برای شرکت در لیگ برتر اعلام کنند اما تا سوم آبان طول کشید و در نهایت آذر ماه مسابقات لیگ برتر با حضور ۹ تیم  سایپا تهران، ذوب‌آهن اصفهان، باریج اسانس کاشان، پیکان تهران، شورا و شهرداری قزوین، اکسون تهران، ستارگان فارس، افق قم و اطلس تهران آغاز شد.

حتی زبردست در گفت و گو با ایرنا از برگزاری لیگی بسیار قوی سخن گفت که در پایان فصل از گفته سرمربیان تیم‌های سایپا و ذوب آهن اینگونه برداشت نمی‌شد. «فریبا صادقی» سرمربی ذوب‌آهن گفته بود که بهتر است که شرط حضور در لیگ برتر فقط شرایط مالی نباشد و تیم‌هایی به لیگ برتر راه یابند که در لیگ دسته یک نتایج خوبی را کسب کرده باشند. در این فصل تیم‌های دسته یک به یکباره وارد لیگ شدند و برگزاری لیگ با این تیم‌ها هیچ نتیجه‌ای برای لیگ والیبال زنان نداشت و به همین دلیل امتیازات تیم‌ها تفاوت چشمگیری داشت.

در این میان نیز با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال، یک بار دیگر «محمدرضا داورزنی» رییس فدراسیون شد تا شاید امیدی برای دگرگونی در وضعیت لیگ والیبال زنان به‌وجود بیاید. هر چند  پنج ماه گذشته است و خبری از انتصاب نایب رییس والیبال زنان نیست و مشاور داورزنی در خصوص والیبال زنان تصمیم می‌گیرد.

فصل گذشته به دلیل بحران کرونا بدون برگزاری مرحله پلی‌آف و اعلام قهرمانی سایپا به پایان رسید و در نهایت این تیم برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا معرفی شد.  

شاید در سال گذشته،  تصمیم قطعی برای پایان بخشیدن به لیگ والیبال زنان بدون برگزاری مرحله پلی‌آف چندان خوشایند سرمربیان نبود.  زیرا این امکان وجود داشت تا در مرحله حذفی شرایط به نفع ذوب‌ آهن تغییر کند.

حال در قیاس با لیگ‌های فوتبال و فوتسال زنان که هنوز در بلاتکلیفی برای تعطیلی یا ادامه مسابقات هستند و تا فصل دیگر زمانی ندارند، اعلام قهرمان آن هم در ابتدای روزهای کرونایی بنظر تصمیم درستی بود. زیرا تکلیف بازیکنان، سرمربیان و باشگاه‌ها مشخص شد و فدراسیون یک گام به جلو برداشت تا بتواند برای فصل آینده برنامه‌ریزی کند.

در این فصل داورزنی تغییراتی را در لیگ والیبال زنان ایجاد کرد. او برای تیم‌های اول تا سوم لیگ برتر به‌ترتیب پاداش‌های یک میلیارد ریالی، ۵۰۰ میلیون ریالی و ۲۵۰ میلیون ریالی در نظر گرفت.

این پاداش‌ها از نقطه نظر سرمربیان تیم‌ها و بازیکنان انگیزه مضاعفی برای ایجاد رقابتی بالا، افزایش کیفیت لیگ و ترغیب حامیان مالی ایجاد می‌کند.  

در کنار آن داورزنی بنا به تقاضای بسیاری از مدیران عامل باشگاه‌ها، در نامه‌ای به باشگاه‌های فعال در این رشته ورزشی، میزان ورودیه لیگ‌های سال ۹۹ را اعلام کرد که برای لیگ برتر زنان ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

همچنین قرارداد بازیکنان تا سقف مشخصی شامل ۱۰ درصد حق فدراسیون نمی‌شود. براساس بند ۹ آیین‌نامه اجرایی و انضباطی برگزاری مسابقات فدراسیون والیبال، باشگاه‌هایی که در بخش زنان و مردان در لیگ برتر تیم‌داری می‌کنند، به‌جای هشت درصد از قرارداد بازیکنان مرد می‌توانند پنج درصد به فدراسیون پرداخت کنند و سه درصد در حساب باشگاه خواهد ماند.

بنظر می‌رسد که فدراسیون والیبال با وجود بحران کرونا طبق برنامه پیش می‌رود و اگر این ویروس مشکلی در روند برگزاری لیگ برتر ایجاد نکند،  نسبت به سال گذشته این مسابقات زودتر برپا خواهد شد.

اما آیا می‌توان تضمین کرد که با وجود تعیین پاداش‌ها و تخفیف به باشگاه‌ها برای تیم‌داری در بخش زنان، والیبالیست‌ها، لیگ با کیفیتی را در این فصل تجربه خواهند کرد. نباید فراموش کنیم که پخش تلویزیونی مهم‌ترین قسمت جذب حامیان مالی است که زنان از آن بی‌بهره هستند.

نظر شما